Tråden startades av: pf  2021-11-20 09:35:24
Ikke spesielt profesjonelt av SAS ! 
En SAS A-320Neo landet ikke i Tromsø i går. Den divergerte til Bodø.

Grunnen skal være at den ene piloten, en kapten(Commander ?) ikke hadde nok timer på Tromsø lufthavn. TOS er klassifisert som krevende på vinterforhold og krever spesiell utbildning. Felen ble ikke oppdaget før man skulle lande i TOS

I BOO fantes en styrmann med rett kvalifikasjon, og kunne ta luftfartøyet tilbake til TOS.

Heia SAS, dette er ikke veldig profesjonelt.

Historien er nevnt i Tromsø-tidningen Nordlys, og på nettstedet Hangar.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

LV
2021-11-22 14:24:44
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
@Safety Antar att du inte är flygande personal. Det hade aldrig hänt i varken Wizz eller Ryanair. Okunnig smutskastning är vad det är!
pf
2021-11-22 13:07:41
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Safety, du bør se på fremdriften av SK 4424 den 19 Nov, her gjengitt av Flightradar 24 https://www.flightradar24.com/data/flights/sk4424/

Der ser du at maskinen divergerte til BOO, for så senere å fly videre til TOS.
pf
2021-11-22 09:32:28
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Safety, jeg har tatt historien fra nettstedet Hangar, og fra lokaltidningen i Tromsø, Nordlys.

Ja, jeg skal være med på at det er bra at SAS ikke landet når det var tvil om godkjenning for å bruke TOS.

For Wizz, det var en lignende episode når de en kort periode fløy innenriks i Norge. Etter hva som pressen skrev landet ikke Wizz ved en anledning i TOS, dette fordi pilotene ikke var kjent med det stoffet Avinor anvendet for bruk på RWY for å få bedre friksjon. Det er også sikkerhetskultur, og det skal Wizz ha ros for. Noen i media skrev at Wizz ikke torde å lande der under det gjeldende forhold, mens SAS landet !
Safety
2021-11-21 19:20:14
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Det här är ju en tecken på 100% safety. En kultur där du tillåts rätta till de fel som begåtts, som i det här fallet planning ställt till med. Att i luften tvivla på om allt är OK och sedan ta beslut om att landa i BOO istället Tyder på kraftigt hög moral. Hade detta skett i wizz eller Ryan? Knappast, de hade mörkat.

Sen verkar du inte ha hela historien korrekt. Du menar att de hittade en styrman i Bodö? Så den Bodö till Tromsö flög man alltså två styrmän? Nejdu, tror inte du har hela historian helt rätt.
LV
2021-11-21 16:41:44
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Vad var det som inte var professionellt? Man upptäckte misstaget, och satte säkerheten först. Naturligtvis kunde de ha landat, men som sagt Safety First.
Misstag har vi sett ett antal gånger, i ett visst för somliga favoritbolag.
Pk-banken
2021-11-21 09:59:42
SV: Ikke spesielt profesjonelt av SAS !
Äsch det var väl väldigt professionellt. De upptäckte att de gjort ett misstag och stod för det istället för att pressa på. Misstag händer alla, det intressanta är hur man sköter dem. Mörka eller stå för det?
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn