Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ikke spesielt profesjonelt av SAS !

Tråden startades av pf

En SAS A-320Neo landet ikke i Tromsø i går. Den divergerte til Bodø.

Grunnen skal være at den ene piloten, en kapten(Commander ?) ikke hadde nok timer på Tromsø lufthavn. TOS er klassifisert som krevende på vinterforhold og krever spesiell utbildning. Felen ble ikke oppdaget før man skulle lande i TOS

I BOO fantes en styrmann med rett kvalifikasjon, og kunne ta luftfartøyet tilbake til TOS.

Heia SAS, dette er ikke veldig profesjonelt.

Historien er nevnt i Tromsø-tidningen Nordlys, og på nettstedet Hangar.

Publicerad den 2021-11-20 09:35
Skriv ett svar
Antal svar: 29

svar

SAX
2021-12-02 13:40

Nu var ju detta SAS, så vem bryr sig om vad NAX gör?

DC-10 (R)
2021-12-02 12:40

Varför i hela världen ska Flygtorget publicera en artikel, från “Nordlys”, bara för att du ber om det pf? En lokalblaska i nord Norge. Stå istället för dina antagen och slutsatser.
Be a Man!

NAX
2021-12-02 11:07

E har dock rätt just gällande Tromsö då de inte bara refererar till ORO.FC.105 utan benämner specifikt crew. På NAX måste hela flightcrew vara godkänd för att få operera till Tromsö.

737 pilot @pf
2021-12-02 09:10

Jeg flyr dessverre ikke 737 i Skandinavia, for det meste i Sør-Europa. Når det gjelder det som kreves for å lande på ENTC om vinteren så har E listet opp noen av kravene som er regulert av myndighetene. Det vi ikke har innsikt i er SAS sine egne krav for prosedyrer i WintersOps som kan være strengere enn det loven og regler sier.

Det er så klart din rett til å belyse feil for hva SAS har gjort. Nå har jeg ikke vært på forumet i 10 år så jeg vet ikke hva motstanden er mot Norwegian. Det mange reagerer på tror jeg er måten du poster innlegg i forum med tittelen “Ikke spesielt profesjonelt av SAS !”. Istedenfor å søke informasjon om hva SAS har gjort galt, og hva vi kan lære av det forsøker du å poste et innlegg med kritikk, når du verken er pilot eller jobber innenfor flybransjen. Det SAS beviser flyoperativt er at de er profesjonelle når de selv gjøre en feil og har en “safey culture”. Det er menneskelig å gjøre feil, og det viktige når man begår feil er at man eier feilen og retter den. Som SAS gjorde. Kjipt for passasjerene? Definitivt.

Og det siste, man får ta flytorget.se for hva det er, et forum med anonyme brukere.

Zlatan
2021-12-01 19:17

Hahahah, E verkar ha skitit i byxan rejält nu.

Mr X
2021-12-01 19:16

Att E: Please don’t write about things you have no knowledge about…

Brgds

Lido
2021-12-01 19:09

Uppenbarligen är du en av alla finniga tonåringar som låtsas vara linje-pilot. Läs på grabben.

Till E
2021-12-01 19:01

Vet inte varför ingen hänvisar till korrekt lagstiftning(AMC1 ORO.FC.105(b)(2);(c)). Men här har ni texten som ni alla bråkat om:

Prior to operating to a:
(1) category B aerodrome, the pilot-in-command/commander should be briefed, or self-briefed by means of programmed instruction, on the category B aerodrome(s) concerned. The completion of the briefing should be recorded. This recording may be accomplished after completion or confirmed by the pilot-in- command/commander before departure on a flight involving category B aerodrome(s) as destination or alternate aerodromes.
(2) category C aerodrome, the pilot-in-command/commander should be briefed and visit the aerodrome as an observer and/or undertake instruction in a suitable FSTD. The completion of the briefing, visit and/or instruction should be recorded.

E @Lido
2021-12-01 18:40

Är ej på Ryan utan ett annat bolag som opererar TOS dagligen.

Det är inte SAS som ställer kravet. Det är myndigheten, varför det står i AIP (som Navtech, Lido, Jeppesen baseras på så att det skulle vara bolagsspecifikt visar bara hur dålig koll du har).

Det står som jag länkade nedan tydligt “Crew” alltså både vänster och högersits, det står inte PIC.

Förklara annars varför SAS kunde ordna det genom att hämta upp en annan pilot och då flyga till Tromsö efteråt. Ena piloten ombord (oklart om PIC eller SIC) var ju checkad för operation in till TOS.

E @Mr X
2021-12-01 17:48

Du har fel.

Operation på TOS vintertid bedöms för jetflyg som en CAT C flygplats som kräver utcheckning i simulator. Denna behöver både Befälhavare och Styrman. Räcker således inte att enbart kapten har denna.

Utdrag ur Navtech Airport Briefing:
1.2 Special requirements for operators
performing commercial transportation
into Tromso AD.

1.2.1 The ACFT operator shall stipulate
special crew qualification requirements
(REF EASA AMC1 ORO.FC.105):

1.2.1.1 For operations with jet ACFT in
PANS OPS code C/D,
01 OCT – 30 APR: CAT C,
01 MAY – 30 SEP: CAT B.

LV
2021-12-01 17:38

Ta till dig pf, att dina inlägg endast retar upp folk. Ganska lågt, att kommentera svenska ringpärmar. Då har man inte mycket att komma med.
Är det din typiska norsk arrogans vi ser?

PS.Varför blåsa upp en ickehändelse. Det var väl norrmän som gjort misstaget. DS

pf
2021-12-01 10:08

737-pilot, det er helt korrekt som du skriver. Jeg er ikke pilot, så langt derifra og har ikke jobbet operativt.

Og, det er meget velkomment dersom du kan ta for os alle hvilke regler som gjelder for din yrkesgruppe(både for 737 og A-320) operativt på ENTC. Mht vinterops, det er det som tydeligvis er kjernen her.

For meg var det opprinnelig ment å belyse at SAS også kan gjøre feil, og ha det som svar på alle artikler som de siste 10 år er skrevet mot den minste ting Norwegian har gjort.

737 pilot
2021-12-01 08:46

PF, istedenfor å gå i forsvarsmodus burde du ta til deg kritikken og handle deretter. At du ikke jobber flygoperativt, og ikke har innsikt i hvordan flyoperasjon faktisk er, gjør at disse artiklene du poster på forumet kommer til kort.

pf
2021-11-30 19:50

FCI, denne saken ville vært over og ut, men i typisk svensk fasion, skal man tyne hver eneste komma ut av den, og den skal sikkert inn i svensk ringperm med 4 hål deretter.
Jeg tror jeg har fått frem mine synspunkter i den, og lurer på OM jeg videre bør delta i en debatt.
Acke, det firmaet jeg arbeider i, ikke luftfart, har høysesong nå før jul. Dette gir meg veldig liten tid til å kommentere frem mot jul……nå vil noen sikkert applaudere det.
Mr X I’m very disappointed that Flygtorget has chosen NOT to publish what has been written in about 70 norwegian papers about the incident. I can not do anything but regret their line.
The point is, SAS did obviously a mistake, but I must admit it was the right decision NOT to land as they were in doubt.

Så lenge jeg blir beskyldt for å være en løgner, så tar jeg kraftig til motmæle. Og enkelte svensker, mulig dere ikke som deltar her, bør se tilbake på enkelte innlegg om og mot et “rødneset” norskt bolag. Et jeg aldri har arbeidet i, men, som del av tidligere jobb har måtte hjelpe med beregninger etc helt i bolaget barndom. Det er det eneste jeg har hatt med det å gjøre.

Til sist, dere som er så kjepphøye på SAS’s sin vegne, hør på hva SAS VD sier i dag om å gå mot fremtiden. 2019 kommer ikke tilbake. Slutt med den svenske SAS-arrogansen ! Særlig her i Norge, og jeg gjentar, det er SAS’s viktigste marked, må dere akta dere. SAS f.t. er badwill her, etter masse presseoppslag om kansellering og re-bookinger hvor folk må ha x-tra overnatting etc.

FCI
2021-11-30 17:38

Sv pf: har du läst det där i någon nyhetsblaska också, eller har du äntligen fått lite stake att stå för vad du skriver? Hur som haver så har du fel i sak, fortfarande.

Mr X
2021-11-30 15:48

Dear PF,

Apparently you have a hard time addressing people in a nice manner.
Just to clarify: It is ONLY mandatory for the Commander to be qualified at TOS.
I will not speculate in what happened in the actual case, but the above is a fact.

Brgds

Acke
2021-11-30 15:37

@pf – du är känd för dina anti SAS inlägg och jobbar på ett norskt lågprisbolag.
Du kan ha rätt ibland men tendensiösa inlägg är bara jobbiga

pf
2021-11-30 14:26

Jeg har bedt Flygtorget, i sin helhet, ta inn det som Nordlys skrev om saken. Men, det ser det ut som de ikke vil. Flygtorget har ikke habilitet, men SASbilatet i de fleste saker.

Det vil være oppklarende ovenfor dine påstander.

Jeg tror forresten ikke du arbeider på SAS – jeg ser for meg at FCI, som jeg mener er en instruktørjobb, har høyere intelligens, og at du er muligens et barn av en SAS-ansatt, og at du går på skolen ennå.

Du bør nemlig forestille deg at for å fly på TOS, så trenger begge pilotene rating, AT de kan fly på TOS(ENTC).

Jeg vil også påstå (igjen) at det er tvilsomt om Google er kommet til Sverige, mulig dette Øst-landet sensurerer det etter egen forgodtbefinnelse. Der kan nemlig du finne ut om incidenten, selv om beklageligvis omtalen ligger bak betalingsmur på avisene/tidningene.

Ut fra det siste, har jeg bedt Flygtorget, i sin helhet, ta inn artikkelen.

FCI SAS
2021-11-30 10:59

Trodde norrmän var lite mer hådhudade.

Du kommer med egna slutsatser och antaganden, då borde du rimligtvis kunna stå för dessa utan att hänvisa till en nyhetstidning. Vad är ditt syfte med huvudinlägget?

pf
2021-11-29 17:47

FCI SAS, nå er min mening at du går meget hard ut, og at du går over en viss grense md å kalle med for løgner

Jeg baserer tråden, som trådstarter, på rapport på http://www.hangar.no samt på lokaltidningen i Tromsø http://www.nordlys.no

V.g. sjekk med de, eller fråge SAS direkte !

Tror ikke jeg behøver si så veldig mye mer !

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500