Tråden startades av: Calle  2021-12-01 22:13:27
Varför vill inte SAS återanställa? 
Ok, det är ett faktum, SAS vill ha Connect och Link. Link ser jag inga motsägelser i, men Connect - en ny 320-bas på CPH. Jag hör vad ledningen säger och ok, låt oss säga att alla köper det nya avtalet och det faktum att man utvecklar ett nytt AOC med lite nya avtalsvillkor.

Frågan som infinner sig framförallt är - VARFÖR vill man inte ta in sina egna fd anställda? Varför låter man de få som blir kallade genomgå intervjuer och tester?

Jag förstår faktiskt inte detta.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv @Rullan
2022-01-26 19:08:07
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Att starta nya flygbolag och rekrytera externt är absolut inget billigare alternativ. Vilken värld lever du i egentligen?

Ryan har inte brutit mot några avtal. De har ett fult upplägg med kontraktsanställda, men där är alla parter medvetna om premisserna. Inga flygningar, inget jobb - och det kan ske med kort varsel.

SAS har hittat på egna regler för att kringgå avtalen som finns. SAS är absolut sämst i klassen. Det sätt som SAS behandlar sina piloter och kabinbesättningar på genom pandemin saknar motstycke på Europeisk flygmarknad. Inte ens LCC är så vidriga.
@fvk m.fl
2022-01-26 18:54:47
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@sv@Rullan. Naturligtvis kan och bör ägarna till SAS göra som Ryanair. Det är ägarna till SAS som bestämmer till 100% hur bolaget skall skötas. Ägarna vill ha vinst och avkastning. SAS kan göra som dom vill. Precis som Volvo, Ikea, Clas Ohlson och alla andra företag. De produkter SAS dag erbjuder är för dyra, för osäkra ( pga strejkaktioner) och det finns helt enkelt inte tillräckligt med kunder som vill betala för SAS produkter. Därav 17 miljarder kr i förlust de två senste åren.
Sv @Rullan
2022-01-26 18:04:12
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Vad du och många med dig inte har fattat är, SAS försöker få bolaget att överleva!

Man söker efter billigare alternativ inledningsvis.

I pandemi tider har även Ryanair gått med stor förlust trots det fula knepet de hade.
Mer än 60% av piloterna var inte anställda utan hade ett eget bolag med endast sig själva. Ryanair sa bara vi har inget jobb åt er utan att det kostade Ryanair ett öre.

Tycker ni att SAS skall göra som Ryanair?????

@Rullan
2022-01-26 15:44:41
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Många känner som dig, om du nu jobbar i SAS vill säga. Dom drygt 560 piloterna som fick gå hem vid årskiftet 2020/2021 och många andra arbetslag inom SAS. Dom kände sig enormt rädda och uppgivna vill jag tro. Alla dessa medarbetare skulle vara återanställda för länge sedan, när behovet återkom i SAS (sensommaren 2021 och framåt). Nu har SAS ändå valt att smussla med avtalen och starta upp identisk plattform och rekrytera piloter och kabinpersonal utifrån, rakt framför näsan på dessa individer som kanske fortfarande lyfter arbetslöshetsförsäkring. Fråga dessa hur dom känner sig nu!? Du har iaf jobbet kvar, än så länge. Sitt inte och snyfta och kasta skit på medarbetare såsom piloter som står upp för sina kolleger!! Knacka på i ledningens korridorer i stället och uppmana dom att ta hand om sina egna istället. Vore intressant och se vad du får för svar dock.
Kaffepannan
2022-01-26 15:08:48
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Så otroligt egoistiskt av ledningen om de ser till så att det blir strejk i vår. Självklart får alla chefer nya jobb snabbt men det är värre för oss som jobbar i produktionen.
Rullan
2022-01-26 13:51:07
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Måtte det inte bli en strejk. Så otroligt egoistiskt av piloterna, vi blir ju troligtvis alla (kabin o FD) av med jobbet isåfall. SAS sätter bolaget i konkurs eller rekonstruktion. Nog för att 60+ skiter i vilket men alla vi andra vill gärna ha jobbet kvar.
Sv sv Flygnörd
2022-01-26 13:02:33
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det stämmer att anställningsvillkoren i USA inte alltid är särskilt bra (även om lönerna är på väg upp just nu). Piloterna är dock en av få yrkerkårer som är välorganiserade och alla större flygbolag har kollektivavtal för sina piloter med restriktiva villkor för "seniority" och "scope clauses" (vilka flygplan som får hyras in från underleverantörer). Även ULCCs som Frontier, Spirit och Allegiant samt fraktbolag som Atlas Air, ATI, Kalitta mfl. har kollektivavtal för piloterna. Piloter i USA kan inte sparkas över dagen och har omfattande återanställningsrätt om de skulle bli uppsagda.
Sv Lasse
2022-01-26 12:13:53
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det var bara ett förtydligande. Vi medborgare i Sverige har det generellt mycket bra i jämförelse med andra länder!

Men självklart vi skall jobba på att få behålla och utveckla vårt goda samhälle.

Tror inte att allt är bättre någon annanstans.

Miljöpartiet och Moderater
2022-01-26 12:02:14
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@lasse. Och vilket parti tror du kommer att se till att SAS återanställer? Och vilket val tänker du på den 17 september? Kanske du skall välja tandläkare den 17 september?
lasse
2022-01-26 10:20:33
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
re sv flygnörd
Och är det den typ av samhälle du vill ha eller??
Tror du att allt är förutbestämt? Nej vi kan som medborgare i ett land arbeta för andra spelregler. Det kallas att rösta och det skall vi göra 17 sep i år
Sv Flygnörd
2022-01-26 09:45:54
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
I USA finns inte samma typ av fackföreningsavtal. Gäller även många andra länder.

Du kan av företaget bliv avskedad. Du får 30-60 minuter på dig att plocka ihop dina personliga ägodelar. De står ev vakt vid ditt skrivbord som eskorterar din ut får företaget.

Surt sa räven!
@Flygnörd
2022-01-26 08:17:52
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Jasså, och hur skulle det gå till att ha en stor internationell fackförening… Utopi är bara förnamnet. Konkurrensen om pilot jobben som finns gör att någon alltid vill ha jobbet oavsett villkor och lön.

SAS nya VD började på jobbet ganska nyligenOm man tror att det är han som har planerat det här vet man ingenting alls om ämnet.

SPG är tydligen beredda att äventyra bolagets framtid pga ett princip.

Äldre piloter på SAS struntar fullständigt i bolagets framtid, man vill visa ledningen ” vem som bestämmer” och kommer troligen att strejka ihjäl SAS till våren.

Bertil
2022-01-26 00:36:01
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det finns inga "gamla guldkantade kontrakt" på SAS. Alla har samma avtal.
Runo
2022-01-25 21:17:20
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Spelar nog inte så stor roll om det blir si eller så. Vem som gör eller gjort vad och hur.
Sagan är snart slut.
Mycket snart.
Bolaget har ju funnits i årtionden men det mesta har ett slut, så även detta.
Mittnamn
2022-01-25 20:49:48
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Högst rankas nog ändå dom piloter som gått i pension före pandemin ;-)
Flygnörd
2022-01-25 16:47:32
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Eftersom flygbolagen rör sig worldwide måste piloter och kabinpersonal också organisera sig worldwide. Förhoppningsvis kan detta lösas någon gång i framtiden. (Detsamma gäller i princip alla lönearbetare)

Om SAS piloter (många kaptener) med gamla guldkantade kontrakt vore rakryggade skulle de sympatisera med sina sparkade "ungdomspiloter".
SAS skulle säkert tänka annorlunda om kaptener plötsligt blev bristvara.

Självklart skall SAS-piloter som sades upp pga pandemin ha förtur till pilotjobb som skapas inom koncernen.
Den nye VD n visar bara vilken svinaktig företagskultur han skapat.
Inte nog med att lönerna är urusla, även anställningsvillkoren är ju faktiskt värre än hos det bespottade Ryanair som faktiskt har en del intressanta fördelar, såsom möjligheter att provbo/flyga på olika platser i Europa/Nordafrika.
Det är nog många av de uppsagda piloterna hos SAS som önskar de jobbat hos Ryanair nu. Ryanairs piloter har verkligen fått upprättelse efter att under alla år setts som andra klassens piloter trots att de inom flygvärlden rankas mycket högt. Roligt för dem.
sv.@@Nisse
2022-01-25 16:25:46
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det är möjligt att du tycker att mitt inlägg är skitsnack, det kan jag leva med.
Men om SPG strejkar ihjäl bolaget. Vi kommer då alla att förlora våra jobb.
för ett jäkla princip.
Dags att SPG inser hur verkligheten ser ut.
Vi är faktiskt en del SAS piloter som inte håller med om den linjen som SPG har kört.
@@Nisse
2022-01-25 14:29:13
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det där är bara skitsnack! SPG vill företagets väl såklart. SAS och SPG har förhandlat, i den senaste rundan var det väldigt mycket som SPG la på bordet som var bra enligt SAS. Däremot kan inte SPG acceptera att SAS struntar i 560 piloters återanställningsrätt genom att upprätta Connect och Link i Skandinavien. Och SAS vill inte avbryta eller pausa Connect och Link för att hedra återanställningsrätten. SAS vill inte ens prioritera dem med återanställningsrätt i SAS för anställningar i Connect och Link, inte ens om de redan har rätt type rating. Därmed är det fortsatt oenighet mellan parterna. Därmed ser det ut att bli konflikt i vår. Om det är SAS eller SPG som är syndare kan man tvista om. Många med mig tycker att det är SAS som bryter ett avtal med SPG genom ett smutsigt upplägg. Det är självklart att SPG då måste säga ifrån. Vi får se vad AD säger om saken. Om det hinner komma dit innan det är över.
@Nisse
2022-01-25 12:20:47
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Tyvärr verkar det väga tyngre för SPG att vilja skada bolaget, för att man inte gör som SPG vill, än att vara med att rädda bolaget.
Nisse
2022-01-25 11:44:27
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Jag tycker att SAS är på rätt väg och att framtiden ser ganska ljus ut även för piloter. SAS har en gigantisk skuldbörda och tuff konkurrens men bolaget är på rätt väg med en ny VD som är inställd på att bygga team, effektivisera bolaget och ta fighten med Ryan, eurowings, finnair m fl. Jag tror på SAS.

Hoppas att piloterna kan få frid i sinnet och perspektiv på situationen och väljer att vara med och arbeta för bolagets bästa. Det ser ju ut som flertalet av de uppsagda är i arbete ganska snart.
Dasse
2022-01-24 22:45:22
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Inte? Vad jag vet har 50 fått anställning och ytterligare 60 st får sitt anställningsavtal i veckan. Detta är bara början!
Re. Svar Jakob
2022-01-24 11:52:57
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Ingen av dessa har fått någon anställning tyvärr.
Sv Jakob
2022-01-19 11:35:54
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Tråkigt att höra.
De 50 st som återanställdes (skulle återanställas) hur har det gått?
Jakob
2022-01-13 13:46:23
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Tyvärr har väldigt få hört något från SAS.
Hoppas att det kan vända.
Sv. SAS Pilot
2022-01-10 09:28:29
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Håller helt med.
Har du/kollegorna hört något från Connect/Link?
SAS pilot
2022-01-07 14:52:48
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Vad är det ni excelnissar inte förstår. Connect, link, gör som ni vill. Men först skall ni hålla avtal och anställa oss piloter som blivit uppsagda pga arbetsbrist. Ökar trafiken, ja då skall vi återanställas enligt kontrakt. Gör därefter som ni vill, det bryr jag mig inte om.
Svenne B
2022-01-07 12:47:25
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Verkar vara piloternas våta dröm att det blir nån stor konflikt som slutar med att danska och svenska staten tar över bolaget helt..
En mardröm för alla skattebetalara…
@The Viking
2022-01-07 11:28:04
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Jag är övertygad om att i princip alla SAS piloter står bakom SPG i detta. Antingen fasas man ut av SAS när de lägger jobben i andra plattformar. Eller så står man upp för det man är övertygad om är rätt, även om det innebär att ledningen driver företaget till en konflikt och undergång.

Det är självklart för SAS piloter att stå upp för detta eftersom man vet att man inte på något sätt är dyra. Tvärtom står man sig väldigt bra i jämförelser mot andra pilotgrupper.

Det är självklart för SAS piloter att stå upp för detta eftersom vem som helst kan räkna ut att det just nu är ett A320 AOC för mycket i SAS. Det är helt orimligt att ha två AOC som gör exakt samma sak på exakt samma sätt i SAS. Det driver bara kostnader och komplexitet. Ett A320 AOC kommer inte finnas kvar i framtiden och det framgår med all önskvärd tydlighet vilket AOC ledningen vill skicka till skroten.
Re: Blank
2022-01-07 11:19:03
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Svaret på varför SAS inte vill återanställa sina gamla piloter ens i Connect och Link är för att det inte vill ha exakt samma pilotgrupp, inte ens i olika plattformar. Man är rädda för att plattformarna då ska prata med varandra varpå SAS strategi om internkonkurrens och skrämsel á la "om ni inte blir billigare får plattform X alla jobben" ska fallera.

Denna strategi har fungerat framgångsrikt mellan SAS Scandinavia och SAIL. De har inte pratat med varandra och nu är det fullt krig mellan plattformarna om vem som ska få vara del av SAS i framtiden. SAS räknar med att plattformarna för att överleva ska sänka sina kostnader genom att pressa de anställda till sämre villkor och absolut inga konflikter.

Det blir spännande att se hur detta spelar ut närmsta året.
The Viking
2022-01-07 10:21:39
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@SAS pilot
Jasså, ytterst tveksamt om du har majoriteten av dina kolleger med i det här. Det låter verkligen inte klokt!
Om du har rätt då kommer nuvarande piloter på SAS bli arbetslösa eftersom bolaget man är anställda på inte kommer att finnas kvar. Sen kommer all flygande personal vara anställda på bemanningsbolag. Tycker ni verkligen det är bättre än att gå bolaget tillmötes?
Appe
2022-01-07 09:28:58
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@ SAS Pilot

Jag hoppas det blir alternativ 2 du beskriver så att man blir av med sådana som resonerar på det sätt du gör! Ingen framtid i att ha sådana anställda.
Jasså
2022-01-07 09:26:22
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@NW91722
Visst kan man dra vit flagg och få jobba 1 år till på SAS för att sedan hamna på A-kassa.. eller så strider piloterna så att jobben finns kvar bra mycket längre än 1 år.
Tänk utanför boxen
NW91722
2022-01-07 00:47:59
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@SAS-Pilot - jag hoppas och tror verkligen inte att du ville sagt så om du var en äkta SAS Pilot.

Konka sig till arbetslöshet måste ju vara det absolut mest idiotiska man kan göra! Händer det - blir det iallafall full throttle for Connect och Link att ta över ALT från SK.
@ SAS pilot
2022-01-06 21:31:09
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Val 3.
Om piloterna väljer strejk, avveckla main helt och hållet och flytta all trafik till Connect och werlease, precis som Austrian gjorde.

2022-01-06 17:23:22
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Tillbaka till frågan: Varför vill SAS inte återanställa/anställa gammal personal?
SAS-pilot
2022-01-06 15:45:44
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
SAS har två val som jag ser det: 1 lägg ner Connect 2 ta striden och konka. Vi kommer inte ge oss! Sen får ni andra tycka precis vad ni vill om det.
sv. @ The Viking
2022-01-06 09:27:22
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Nu är ju inte varken Wikipedia eller Google den eviga sanningen.
Är helt säker på att det inte riktigt är det du skriversom ärs enska modellen på arbetsmarknaden.
Det är inte rimligt att en minoritet av anställda ska kunna förstöra ett bolag för att man inte tycker om lön och vilkor, eller i SAS fall för att man vill hämnas på ledningen.
Dessutom ägar svenska staten bara ugf 20% av bolagets aktier…
E
2022-01-05 22:35:51
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
At at Viking

Det är just balansen som har saknats i flygbranschen tidigare, där facket mer eller mindre ställer ultimata krav och, har lyckat driva upp villkor tills skyarna
@@the viking
2022-01-05 22:20:47
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Nu är det ju inte svenska regeringen som bestämmer vad SAS styrelse ska göra, tack o lov.
Svenska staten äger ugf 20% av bolaget, fyi.
The Viking
2022-01-05 22:00:55
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
sv @ the viking
Nu är ju inte wikipedia eller google källan till sanningen om allt.
Den såkallade ” svenska modellen” syfte kan omöjligt vara att tillåta anställda att strejka ihjäl ett bolag.
Ledningen på t.ex. SAS, och alla andra svenska aktiebolag lyder under lagstiftningen för aktiebolag.
Styrelsens uppdrag är att utföra det som ägarna vill. Ägarna vill att bolaget ska bli lönsamt.
Om inte styrelsen jobbar för detta kan de hållas personligt ansvarliga.
Facke tillåtas inflytande, ja, men inte så mycket som piloterna vill.
Det är inte på något sätt rimligt att pilotfacken ska ha makten att förstöra bolaget.
@The Viking
2022-01-05 17:57:20
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Den svenska modellen bygger faktiskt på att det ska råda just maktbalans mellan arbetstagare och arbetsgivare. Det är således inte konstigt att ordet makt brukas av SPG i dessa sammanhang. Att fackföreningar ska ha makt är inget som som SPG kommit på för att piloter är verklighetsfrånvända.

Man kan kalla det makt eller inflytande om man så vill. Men på Wikipedia står om den svenska modellen "En central ingrediens är en maktbalans och därpå baserade kompromiss- och samförståndslösningar på arbetsmarknaden..."

Den svenska regeringen förväntar sig, enligt näringsministern, att SAS följer den svenska modellen och de spelregler som råder på vår arbetsmarknad.

SAS försöker uppenbart att rubba eller radera maktbalansen genom sitt drag med SAS Connect, SAS Link och utfrysning av f.d. anställda som har rätt till återanställning. Det finns inga ekonomiska incitament för detta så vad annars skulle det vara om inte ett maktspel? Förklara gärna.
SAS
2022-01-05 15:27:29
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Hur ser bemanningen ut just nu?
Behöver inte SAS återanställa fler piloter för att klara av den dagliga verksamheten?
CRJmaster
2021-12-04 20:45:02
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@The Viking
Så du tycker man ska bedriva fygbolag samtidigt som man förbjuder personalen gå med i facken? Seriöst, hur tänker du? Är så nyfiken
Lage
2021-12-04 19:09:38
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@Viking
Är deras fulla rätt ha en åsikt. Lika mycket som du (uppenbarligen) har starka åsikter kring detta.
The Viking
2021-12-04 12:53:39
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
SAS personal verkar leva i någon form av parallellt universum.
Ordförande för SPG och div andra fack talespersoner pratar om att det som pågår är en maktkamp. Otroligt märkligt påstående, det är företagets ledning som bestämmer i vilken riktning som företaget ska röra sig, inte div.fackförbund.
Om man inte kan vara med på det som ledningen har beslutat, får man gå.
Piloterna på SAS har ett ganska konstigt självbild, som går ut på att piloterna är ledare. Nej det är ni absolut inte.
Morten
2021-12-04 02:34:07
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Man vill komma bort från det gamla tänket och in med det nya.
Att som anst då opponera sig är enbart korkat.
Man har best sig för besparingar att då ta in högavlönade mm finns ju inte på kartan.Och skulle det va så att de ”gamla” kom in med deras lönekrav.Finns det alls nåt bolag kvar då?Nä troligen inte.
@Trix
2021-12-03 10:16:48
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@Trix:

Det var en respons till detta påstående:

” De kollegor som försökt söka jobb utanför flygbranchen har funnit att deras kompetens tyvärr inte värderas alls lika högt och inte alls motiverar en tillnärmelsevis lika hög lön.”

Det är väl tråkigt ett en pilot kanske märker att dennes kompetens inte värderas särskilt mycket när denne söker jobb på t.ex. ett dataföretag, eller att piloten kanske inte får samma generösa avtal som SAS erbjudit, men det är så verkligheten ser ut.
Trix
2021-12-03 09:54:23
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Är faktum att det finns gott om flygbolag i Västeuropa som erbjuder bättre deal för sina piloter än vad SAS gör. För att inte tala om bolagen i Kina och Mellanöstern.

Vad jurister, läkare, kassapersonal och förskolelärare har med det hela att göra har jag faktiskt ingen aning om.
Re: *
2021-12-03 00:01:06
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det är inte ett nytt bolag. Det är SAS. Det är SAS Connect - som i dagsläget startar upp med 10-talet flygplan i CPH på samma ruttnätverk som SAS main flög tidigare. Att ledningen säger att det är ett nytt bolag, jo, det är klart de gör, de upprepar det gång på gång för att journalisterna ska sluta ställa frågan, men faktum kvarstår - det är SAS ledning som startar ett nytt bolag som tar över gamla SAS main:s produktion.

Det kan du inte förneka hur mycket framåtsträvare du än är. Min uppfattning är klar, detta är jävligt osnyggt och man hade kunnat sköta en övergång oerhört mycket snyggare genom dialog och förhandling och sluppit demonstrationer och debattartiklar.
@Men
2021-12-02 19:16:58
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Nu är det inte en självklarhet att jobba på SAS ett helt yrkesliv - även om det finns anställda som verkar tro att det är då. Det är tragiskt när man inser att ens kompetens inte värderas lika högt hos andra arbetsgivare, men det är inte unikt för piloter och kabinpersonal, det är så arbetsmarknaden fungerar för alla oavsett yrke. Du kan knappast förvänta dig att en jurist som börjar arbeta i kassan på ICA kan förvänta sig en lön motsvarade en jurist; eller en läkare som väljer att arbeta på en förskola skall få en läkares lön.
Pucken
2021-12-02 19:03:11
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Glöm nu inte bort: nu när SAS håller på att få en enhetsflotta så kommer ALLT bli bra. Ni räknar för mycket på AOCer, crewbaser och annat dritt här inne, men som vi alltid sagt är enhetsflottan lösningen!
@Men
2021-12-02 18:35:54
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Om SAS fortsätter så här kommer lejonparten av alla i SAS Main ändå bli av med jobbet. Endast ett litet gäng piloter och kabinanställda som flyger långlinjer kommer bli kvar i Main när SAS börjar hyra in mer och mer produktion av Connect samtidigt som de hävdar arbetsbrist i SAS Main. SAS ledning för ett utrotningskrig mot sina nuvarande och f.d. anställda. Det enda sättet att försöka stoppa det som sker är att strejka i vår. Ledningen vill inte samarbeta med personalen, ledningen vill se dem försvinna.
Men
2021-12-02 15:31:46
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Ingenting att förlora? De har ju ett jobb att förlora. De kollegor som försökt söka jobb utanför flygbranchen har funnit att deras kompetens tyvärr inte värderas alls lika högt och inte alls motiverar en tillnärmelsevis lika hög lön.
Trix
2021-12-02 12:54:58
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Om nu SAS-piloternas framtid i bolaget inte är given - vilket är ganska uppenbart i och med uppstarten av Connect och Link. Ja då kanske det är bättre att dra av plåstret snabbt och sedan börja hos en ny arbetsgivare som värderar dem bättre. Vilket i stort sett alla flygbolag i Västeuropa gör, förutom Wizz Air.

Det vill säga SAS piloter har ingenting att förlora på att strejka, så till den grad att bolaget konkursar.
Preben
2021-12-02 12:42:57
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Billigaste och mest lydande piloten vinner jobbet!
*
2021-12-02 11:58:51
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det är ett nytt bolag.
SAS plan och nätverk opereras idag till stor del av crew från flera olika bolag.
Varför skulle man erbjuda vissa av dessa företräde till ett helt nytt bolag?
Stockholmare
2021-12-02 09:53:27
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Kanske lite OT men jag ser "problemet" i flera trådar här.
Folk är helt enkelt för dåliga på att rösta med fötterna. Man sitter kvar med löner som man är missnöjd med, man sitter kvar med en arbetsmiljö man inte är nöjd med etc etc och förväntar sig hela tiden att andra ska ändra på sig. Har du väl börjat vandra in i missnöjesspiralen så är det svårt att ta sig ur. Det blir dessutom förstärkningseffekter när man har kollegor som tycker lika dant. Säger bara, BYT ARBETSGIVARE eller BYT BRANSCH.

Jag gjorde båda delarna för 6 år sedan när jag var missnöjd enligt ovan och hade surat med kollegorna i flera år utan förbättring. Jag är glad att jag vågade ta det klivet ut i det okända. Idag är jag nöjd med lönen, arbetsuppgifterna och kollegorna. Nu gjorde företaget säkert massa bra saker men det kunde ingen se för att man tyckte att allt var pest.
Acer
2021-12-02 09:00:00
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Nu består ju inte ett bolag av bara piloter men kan inte förstå att intelligenta människor inte inser att den gamla plattformen är för dyr i jämförelse med konkurrenternas. Rätt enkelt och får man inte till det så blir det avveckling längre fram. Fortsatt gnäll och tyckande leder ingen vart. Rädda vad som räddas kan.
Fortsatt ifrågasättande av ledning och annat snabbar bara på en nedläggning av det enkla skälet att ägare snart inser att det inte går att få till något med nuvarande anställda som bara ser bakåt!
B
2021-12-02 08:54:39
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det verkar vara nya standardförfarandet. Ryanair fick problem med fack runt 17-18. Några rundor med professionella Union Busters senare var verksamheten uppdelad i 4-5 AOC som alla kan göra samma jobb. Fackliga påtryckningar kan ledningen nu ta med en gäspning.
Lasse
2021-12-02 08:05:17
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Inget bekräftat, men kan ha att göra med att det åtminstone i Norge finns lagar kring "Virksomhetsoverdragelse". Läs mer här,

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/omstilling/virksomhetsoverdragelse/

Ser SAS till att inte ta in fd SAS anställda i connect så lyckas man eventuellt runda detta.
Antagligen är det också anledningen till att connect's första bas är Köpenhamn, då denna lag inte har någon motsvarighet i Danmark. Där av att SAS "utvärderar möjligheterna" att öppna connect baser på Arlanda och Oslo.
MD81
2021-12-02 07:47:50
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Ja, det är mycket tråkigt. Nu ska nya billiga alternativa produktionsplattformar skapas och Återigen ska anställda (och fd anställda) Ii gamla ”core SAS ” pekas ut som olönsamma, och bråkiga. Skillnade är att den här gången är det kännbart på riktigt. Massor av kollegor har redan sparkats och är inte välkomna tillbaka. Fackens totala makt är bruten och de vilda förödande strejkerna på Kastrup (där bolagets ledning alltid fick krypa till korset till slut med svansen mellan benen) är förbi.,Den här gången har det tåget redan gått. Det är en ny Kalle Anka vid rodret nu och kursen ligger fast.
Pelle
2021-12-02 07:39:49
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Man har insett vikten av att ha piloter som lyder framför kompetens. Båda bitarna får man sällan.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn