Tråden startades av: Dr. realist  2022-01-11 11:43:12
SAS och Norwegian lika "stora" i december 
Konstaterar att Norwegian flög 937.000 reguljära passagerare och SAS 977.000 reguljära passagerare i december. Norwegian med en kabinfaktor på drygt 70 % och SAS 56 %. Ryanair flög 9,5 miljoner passagerare med en kabinfaktor på över 80 %.

Nya tider!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv. DK
2022-01-21 12:02:56
SV: SAS och Norwegian lika "stora" i december
Finns risk att SAS skär ner ännu mer än 30%.
DK
2022-01-19 09:50:11
SV: SAS och Norwegian lika "stora" i december
SAS estimerar i tidigare artikel att sommartrafiken ska uppgå till 80% av 2019.
Hur ser estimatet ut för Norwegian?
Jens
2022-01-13 18:15:43
SV: SAS och Norwegian lika "stora" i december
@@ Selvsagt selger högcost og lågservice-bolaget SAS, billetter med förlust. På tross af NAS nästan konkurs, og Sveriges og Danmarks milliard pumping i SAS, er idag NAS nok en gang, gått forbi SAS i markedsverdi. Voila!
@Jens
2022-01-12 12:35:05
SV: SAS och Norwegian lika "stora" i december
Kan du dokumentera detta, nej tänkte väl det. Tydligen är det fortfarande förbjudit att kritisera lågservice bolaget Norwegian…
Norwegian har till alla tider såld massor med biljetter med förlust,för att få upp volymerna, så är det tydligen fortfarande.
Det är bara att se på priserna…
Yo
2022-01-12 10:40:28
SV: SAS och Norwegian lika "stora" i december
Lite jobb får du göra själv , casken är oftast inte med i senaste trafikmånaden.
Norwegians cask för Q3 låg på 0,65 .
@Yo
2022-01-12 09:02:56
SV: SAS och Norwegian lika "stora" i december
Vad ligger respektive bolags CASK på?
Du har helt rätt i att kabinfaktorn i sig inte är så intressant. På samma sät är inte RASK så intressant om man inte samtidigt tittar på CASK.
Som ett extremt exempel skulle man kunna ponera att man startar ett flygbolag som enbart har business class-stolar. Det blir säkert en hög RASK men det blir garanterat även en hög CASK.
Jens
2022-01-12 03:08:46
SV: SAS och Norwegian lika "stora" i december
SAS selger akkurat like mange billetter med förlust. Dessuten, SAS flyr med nesten 50%, tomme stoler. - Koster masse penger.- Snart er bolaget tomt for penger. Nok en gang.
Yo
2022-01-11 15:53:57
SV: SAS och Norwegian lika "stora" i december
Kabinfaktorn kommer aldrig vara ett mått på lönsamhet .
Norwegian Rask dec 0,38
SAS Pask (exkl charter) dec 0, 50
Jasså
2022-01-11 12:28:58
SV: SAS och Norwegian lika "stora" i december
Kanske mer relevant att jämföra vad bolagen får betald per biljett.
I alla fall Norwegian säljer massor med biljetter med förlust, exakt som man altid har gjort för att hålla cash flow. Tills nästa kapital injektion. Inte ett vettigt sätt att bedriva affärsverksamhet.

SAS behöver omstruktureras helt, kanske nödvändigt med rekonstruktion,facken verkar inte fatta hur läget är.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn