Tråden startades av: Frans otto  2022-06-22 09:06:52
Nu kommer många förlora pengar på SAS 
Alla blankare (30% av den totala aktievolymen är blankad) alla aktieägare, alla anställda
när bolaget sätts i konkurs för att
rekonstrueras, kravmaskinen pilotföreningen får ingen att förhandla med, alla kontrakt blir obsoleta.
Undra om inte några på pilotföreningen får stryk nu, eller däcken punkterade.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

SYN @ Sv Frans otto stålhandsk
2022-06-28 17:05:53
SV: Nu kommer många förlora pengar på SAS
Syn:
Jag räknar med allt från 1946 och den nytta som SAS varit för Sverige och dess företag.

Dina påståenden får stå för dig!

Jag räknar med total nytta.

ps! "Åren 1965–1975 betecknas som SAS guldålder, med trafik till alla kontinenter utom Oceanien."

Det är inte alla förunnat att förstå!
@ Sv Frans otto stålhandske
2022-06-28 16:10:32
SV: Nu kommer många förlora pengar på SAS
SAS gick med förluster under hela sextio-talet. Ägarstaterna skyfflade in massor med pengar, trots att de hade monopol.
Frans otto stålhandske
2022-06-28 09:21:53
SV: Nu kommer många förlora pengar på SAS
Sas har aldrig gått bra, undantag något år under carlzon eran, men det berodde nog på att han inte förnyade flottan, bara målade om den, inte ens under monopoltiden kunde man tjäna pengar.
Det som sticker ut nu som klandervärt är att ledningen roffar åt sig en 200 miljoner per år, av ett bolag som går med miljardförluster. Varför rikta in sig på piloterna, vänd uppmärksamheten till ledningen.
Med så lång historia med ständiga förluster borde man analysera affärsmodellen, den håller uppenbarligen inte defacto.


Sv Frans otto stålhandske
2022-06-27 19:26:04
SV: Nu kommer många förlora pengar på SAS
Om staten slapp förlora stora pengar på alla privata bolag som Norwegian, BRA mflr. och enbart stödja bolag som staten har en ägarandel i skulle våra skatter vara betydligt lägre.

Under pandemin har de flesta flygbolag haft problem med balansräkningen.

SAS har sedan 1946 bidragit en hel del till Sverige summan av kostnader och intäketer under åren har gett ett possitivt tillskott.

Beakta även att bolaget givit många anställda lön som betalat skatt i Sverige. Utländska bolag med anställda utanför Sverige bidrager på inget sätt till stats kassan (Ryanair har till och med rabatt på startavgifter på linjer där andra bolag inte har rabatt).

För Sverigs utveckling och funktion kan man inte leva på bolag som enbart försöker "TA GRÄDDEN AV FLYGMARKNADEN".

Vi behöver en långsiktig flygstradegi för Sveriges företag och privata resor.
Frans otto stålhandske
2022-06-27 11:58:03
SV: Nu kommer många förlora pengar på SAS
Glöm inte hur det gick för Sabena en ständig förlustmaskin sen 1958 till konkursen för några år sen. Det finns ett slut på allt statligt stöd, det har Svenska staten visat. Både Sabena och Swissair återstartades i nya bolag, vad jag förstår går dessa ganska bra nu. Så borde även SAS göra
Janne
2022-06-27 08:52:29
SV: Nu kommer många förlora pengar på SAS
Det ska påpekas att tvångsinlösen av aktier inte görs särskilt lättvindigt och det är många villkor som ska uppfyllas.
Sv Andreas
2022-06-26 22:23:58
SV: Nu kommer många förlora pengar på SAS
Tvångsinlösen kan göras av den som äger minst 90% av aktierna.
Men att någon skulle komma att äga 90% av aktierna är knappast troligt.

Idag finns endast två ägare med mer än 4% av aktierna. Det är Svenska och Danska staten.

Danska staten säljer inte vilket innebär att inlösen inte är möjlig.

Gro
2022-06-26 15:11:53
SV: Nu kommer många förlora pengar på SAS
@pf. Stämmer inte. Om pf och hans fantasifinansiärer i norska staten kommer över 90 % av SAS aktier kan de tvångsinlösa dina aktier.
Andreas
2022-06-26 10:00:40
SV: Nu kommer många förlora pengar på SAS
Jo, genom tvångsinlösen.
Sv pf
2022-06-25 22:24:59
SV: Nu kommer många förlora pengar på SAS
Ni kan inte köpa de aktier jag äger annat än om jag bestämmer mig för att sälja dem!

pf
2022-06-24 18:28:53
SV: Nu kommer många förlora pengar på SAS
Har sagt det før, vi kan kjøpe SAS - men det blir et helsikets politisk bråk om så skjer......

Ikke bare SAS, men alt annet på 08-Børsen

jfr https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/06/24/7888567/holberg-vi-kan-faktisk-kjope-hele-sverige
Jervejint
2022-06-24 09:52:06
SV: Nu kommer många förlora pengar på SAS
Racet är över. Innan sommaren är slut är SAS ett minne blott. Kunde anrika Swissair gå i putten med betydligt starkare ägare, så har SAS kommit till vägs ände.
Kent
2022-06-23 23:51:40
SV: Nu kommer många förlora pengar på SAS
Sv TU:

Man ska inte heller glömma alla de inställda flygningarna 2018, och strejken 2019 som båda var direkt kopplad till beslutet och misslyckandet av uppstarten av dessa brevlådeföretag. Bara där åkte en miljard i vasken.
XX
2022-06-22 15:26:17
SV: Nu kommer många förlora pengar på SAS
Är väl piloterna själva som har blankat sina aktier... ?!
Tu
2022-06-22 15:26:06
SV: Nu kommer många förlora pengar på SAS
Varför? Är du verkligen så okunnig att du tror att det är SPG som ”försätter” SAS i konkurs eller rekonstruktion?

Dessa problem är skapade av ledningen och det är ledningen som behöver ta SAS ur dem. Helst tillsammans med sina anställda.

Hade man inte startat SAIL, Connect, Link, Crew Services AS m.m. hade man finansiellt varit i en bättre position just nu. Hittills har dessa projekt kostat betydligt mer än de smakar.

Med detta sagt är det möjligt att alla dessa företag i företaget är strategi som funkar för SAS i långa loppet. Men just här och nu har de bara bidragit än mer till att driva upp kostnader.
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn