Tråden startades av: Pajlot  2022-07-17 00:28:16
Braathens Vingsatsning  
Nu står det klart att bra ska leasa 5 a319. Vad tror vi? Svensk kabinpersonal eller hyr dom in?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Kråkan
2022-09-29 15:29:25
SV: Braathens Vingsatsning
Nu är det ju VING som betalar BRA för att utföra dessa flygningar.
Frans otto
2022-09-28 17:31:42
SV: Braathens Vingsatsning
De här charter resebyråerna betalar
dåligt, små marginaler för flyg operatören
Det var ju ett Danakt bolag som konkade med en 100 miljoner i skulder trots att deras flotta flög mycket, bl.a från Svenska mindre flygplatser. Många flygbolag som haft stor produktion för charter branschen har konkat Sterling Maersk alla Thomas Johansson flygbolag etc etc
Daniel
2022-09-28 15:56:52
SV: Braathens Vingsatsning
@ - det enklaste svaret är nog lågsäsong. BRA ska börja flyga dit från 27 april och därefter varje torsdag och det är utanför högsäsong. Räcker det med en A319 under lågsäsong så finns det ju inte någon större anledning att flyga med en A330 eller A321. Då kan Sunclass egna A321 användas till något annat, speciellt eftersom det i slutet av april så brukar resmålen till Medelhavet starta.

2022-09-28 15:26:16
SV: Braathens Vingsatsning
Såg på vings hemsida att BRA har en avgång i veckan från ARN till Teneriffa, undra varför inte Sunclass tar den linjen
CC
2022-09-28 13:03:12
SV: Braathens Vingsatsning
@Stockholmare
Denna Vingsatsning är inte planerad för att gå från Bromma.
Den kommer gå från sk landsorts flygplatser.
Men för den skull vill bolaget kunna anv någon maskin när det behövs till annat tex special flygningar.
Samt att kunna gå BMA-MMX i peak tid där det just nu är väldigt stor efterfrågan på platser.
Därav är A319 en perfekt kärra.
BAX
2022-09-26 14:46:34
SV: Braathens Vingsatsning
Det går säkert att fylla enskilda avgångar till Umeå, Luleå, Göteborg och Malmö med Boeing 737-500 eller 600. Flygplatsen är dock inte godkänd för den typen av operationer och det finns ju faktiskt en anledning till att Arlanda öppnades och den tyngre jettrafiken flyttade från Bromma dit.
Stockholmare
2022-09-26 11:55:31
SV: Braathens Vingsatsning
Finns väl inte underlag att fylla en sådan maskin, fortfarande bara ca 50% av passagerarna som återvänt sedan peak pre-corona. Gissar att 737 inte klarar de miljökrav som finns för att trafikera BMA.
Flygis
2022-09-26 09:32:39
SV: Braathens Vingsatsning
Är det någon som kan svara på varför inte 737 skulle funka på Bromma?
CC
2022-09-25 00:28:26
SV: Braathens Vingsatsning
@Speed
Nä 737 funkar EJ på Bromma!
BAX
2022-09-24 09:49:19
SV: Braathens Vingsatsning
Nej, speed, 737 fungerar inte på BMA.
@Speed
2022-09-23 22:36:26
SV: Braathens Vingsatsning
Nej, inte samma ägare
Morten
2022-09-23 19:46:19
SV: Braathens Vingsatsning
Många ”experter” här.Ojoj.
Speed
2022-09-23 10:14:11
SV: Braathens Vingsatsning
Ja men har inte BRA o Flyr samma ägare ? Varför inte slänga in 5 st 737-600,-700 på Bra .
Gh
2022-09-23 09:48:19
SV: Braathens Vingsatsning
Just därför att det är extra viktigt att hålla nere kostnader även om det kan svida.
OBRA
2022-09-23 05:58:23
SV: Braathens Vingsatsning
Med stundande lågkonjunktur känns all satsning på charter väldigt fel helt plötsligt. Vem ska flyga?
Kenneth
2022-09-21 16:37:14
SV: Braathens Vingsatsning
Misstänkter Ving vill göra med BRA som TUI gör med Jettime, dvs låter dom ta hand om "skiten" som är för dyr för det egna bolaget (Tuifly, Sunclass) landsort flygningar /korta serier som kostar mycket mer än a till b ifrån hemmabas.
Ving sponsar säkert en del i början sen plockar dom % på taxfree mm så det blir inte
så mycket kvar för BRA. Så villkoren för dom flygande blir därefter.

BAX
2022-09-21 14:23:09
SV: Braathens Vingsatsning
Instämmer med föregående talare. Före rekonstruktionen hade BRA avtal om jettrafik med German Airways. Man köpte alltså in den jetproduktion man ansåg sig behöva från annan aktör. Nu bygger man upp en egen stor och dyr organisation kring en ny flygplanstyp som till stor del ska serva ett annat bolags behov, dvs Vingresor. Ving, å andra sidan, ingår i en koncern med ett flygbolag, Sunclass, som redan opererar en flotta med flygplan i A320-familjen och som relativt enkelt borde kunna tillföra A319. Ledig kapacitet måndag-fredag hade då kunnat säljas till BRA. För en utomstående blir den valda lösningen ett svårbegripligt koncept men ganska snart kommer verkligheten i kapp och vi får se vad resultatet blir.
hga
2022-09-21 13:43:46
SV: Braathens Vingsatsning
Det blir nog svensk personal men vi får verkligen hoppas att de får till ett vettigt avtal.

Fö en lite konstig satsnig från BRA. De kör ju stenhårt på att de är ett inrikesbolag och med väldigt hög miljöprofil. Att flyga en liten jet (319) passar då näppe in i deras brand. De tar en stor risk i mina ögon.
@@vet
2022-09-21 08:25:33
SV: Braathens Vingsatsning
Så varför döpte man om SAS Norge till SAS Braathens om man inte köpte varumärket Braathens när man tog över det konkursfärdiga bolaget?
Eller köpte man bara varumärket Braathens i Norge och det skulle vara anledningen till att Braganza kan köra vidare med Braathens i Sverige? I så fall mycket klumpigt av SAS. Man skulle säkerställt att man ägde varumärket fullt ut och säkerställa att ingen kan använda det igen.
Roger
2022-09-18 20:11:57
SV: Braathens Vingsatsning
In och sök på prv.se så ser du att det tillhör Braganza. Vad skulle SAS kunna tycka om ett varumärke som dom inte äger?
@VET
2022-09-18 13:50:35
SV: Braathens Vingsatsning
Det handlar självklart inte om juridiska bolaget utan om själva varumärket BRAATHENS.
VET
2022-09-17 01:12:37
SV: Braathens Vingsatsning
@Braathens SAFE
Det är ett helt nytt bolag numera.
Braathens SAFE
2022-09-16 12:53:48
SV: Braathens Vingsatsning
Jag tycker det är kul att varumärket Braathens gör comeback i flygbranschen MEN är samtidigt förundrad över hur det är möjligt. Braathens sålde sitt konkursmässiga flygbolag till SAS inklusive varumärke (SAS Norge bytte för några år namn till SAS Braathens). Nu plötsligt dyker valda delar av familjen Braathens (BRA) upp igen med ett ”nytt” varumärke som de redan sålt en gång. Vad tycker SAS om det?
Det vore ju som om SAS skulle starta upp ett Scanair igen. Med referens till när Scanair såldes och slogs ihop med Conair och bildade Premiair som idag, efter flera avancerade cirkusnummer, blivit Sunclass)
Strejkvakten
2022-09-15 11:56:08
SV: Braathens Vingsatsning
Ser fram emot ett par dagar strejk framöver så idiotin kan få ett slut...
VET
2022-09-14 20:06:27
SV: Braathens Vingsatsning
A och B lag?
Vilket skitsnack den tiden är förbi.
Däremot kommer Jet Crew inte se sitt hem speciellt ofta.Om man nu vill kalla det A lag.
Bolag
2022-09-14 14:54:33
SV: Braathens Vingsatsning
Det var inte farligt b-läge på turboprop förut. Helt ok villkor och operation.
Nu däremot om man erbjuder jet marknadsmässiga villkor kan det verkligen bli ett a och ö lag.
K
2022-09-14 12:13:01
SV: Braathens Vingsatsning
Blir det ett A- och B-lag som tidigare med Mavia / Braathens piloter?
Ett JET gäng och ett ATR gäng. Kollektivavtal behövs.
Bosse
2022-09-14 08:07:46
SV: Braathens Vingsatsning
Dags för BRAs nuvarande piloter att sätta ner foten och se till att få ett kollektivavtal på plats!
VET
2022-09-14 05:19:50
SV: Braathens Vingsatsning
@Mackan
Stämmer men Volotea ska inte flyga någon Ving charter,dem är inhyrda för att avlasta MMX linjen några månader tills de egna a319 kommer.
Mackan
2022-09-13 19:55:49
SV: Braathens Vingsatsning
Det är Volotea, som sedan igår 12/9 flyger åt BRA, mellan Bromma -Malmö.
EC-MUU, A319 är den som används.
Miss Take
2022-09-13 09:19:40
SV: Braathens Vingsatsning
Blir Malmö som bas för Airbussarna.
VET
2022-08-23 09:34:22
SV: Braathens Vingsatsning
@320
Kolla deras hemsida.
320
2022-08-23 07:47:38
SV: Braathens Vingsatsning
Borde vara dags att de påbörjar rekrytering av instruktörer, piloter osv?
VET
2022-08-22 21:37:42
SV: Braathens Vingsatsning
@JOCCA
Nej den var best före rekonstruktion och skulle flygas av aviation som flög Avro RJ.
Men aviation lades ned och airways skulle bara köra ATR.
Nu har man landat ett jätte stort kontrakt hos VING samt vissa inrikes linjer börjar ATR vara för liten på.
Därav leasas 5 st A319 som ska sköta den produktionen.
JOCCA
2022-08-22 16:22:08
SV: Braathens Vingsatsning
@VET
Men den borde väl ha kommit då eller har de slutat flyga med den?
Vet
2022-08-22 10:47:19
SV: Braathens Vingsatsning
@JOCCA
Det var ”gamla BRA” som skulle ha Cseries.
JOCCA
2022-08-21 22:53:05
SV: Braathens Vingsatsning
Men Seserien kommer väl snart? Det lär ha varit på g länge.
CC
2022-08-21 18:17:14
SV: Braathens Vingsatsning
NÄ det är inte Nordica som ska flyga det är BRA själva som flyger.
Fo
2022-08-21 11:34:46
SV: Braathens Vingsatsning
Låter orimligt. Bra har ju gjort ett kontrakt med Ving, inte nordica. Kostar ju lika mycket om bra själva skulle rekrytera Airbus piloter.
Daniel
2022-08-21 11:19:17
SV: Braathens Vingsatsning
@Kan det vara..

Det har jag nog svårt att tro. Enligt Vings bokningsdialog är det BRA som kommer flyga och med Airbus A319. Finns visserligen möjlighet att BRA sålt en del av flygningarna till Nordica, men det tror jag inte är fallet.
Kan det vara..
2022-08-20 23:17:35
SV: Braathens Vingsatsning
..Nordica som ska flyga den här trafiken åt BRA? Dom har precis dragit igång rekrytering av piloter på A320 familjen med bas i Stockholm?
Scc
2022-08-16 18:56:30
SV: Braathens Vingsatsning
Kommer förmodligen bli lite layovers o längre stopp på vissa destinationer.
CC
2022-08-16 17:20:47
SV: Braathens Vingsatsning
@Excru
Vad menar du med DisneyCrew?
Vem har sagt att det blir övernattning LPA?
Excru
2022-08-16 06:43:27
SV: Braathens Vingsatsning
Att flush LPA turnaround är inget att hurra över Disney crew! Det lär minimalt med stop om än alls? Hotell är dyyra på ön! Och som du mår i kroppen efter ett halvt dygn i tryckkabin… Lycka till!
Freakvflyer
2022-08-14 21:27:10
SV: Braathens Vingsatsning
Ska bli intressant och se om det blir samma trevliga från kabinen man stöter på idsg på inrikes som kommer flyga chartern eller inte..
CC
2022-08-13 00:14:06
SV: Braathens Vingsatsning
@Roffe
Under vintern Kanarieöarna samt inrikes och på uppdrags flygningar.
Kicke
2022-08-12 21:33:21
SV: Braathens Vingsatsning
@FO
Hur var det när SAS ersatte Boeing med Airbus då?
Var dom inte anställda för att köra Boeing då?
Kalle
2022-08-12 19:45:32
SV: Braathens Vingsatsning
Finns det några Airbus-piloter på marknaden? Sas tar ju tillbaka sina. Några FO kanske men kaptener?
pilot
2022-08-12 18:35:03
SV: Braathens Vingsatsning
FO, Dom kommer separera på piloterna. Piloterna som har ATR kommer flyga ATR och ny anställa Airbuspiloter
Helge frågvis
2022-08-12 13:25:06
SV: Braathens Vingsatsning
Det finns bara ett sätt att tjäna pengar på charter gör en scanair, dra igång en högt driven ombord s.k taxfree försäljning, resarrangörerna betalar så lite per stol.
FO
2022-08-12 09:36:13
SV: Braathens Vingsatsning
Kostsamt att flytta över ATR piloter till Airbus. Kan bli behov att betala för två type ratingar för bolaget. Först behöver ATR piloten en Airbus rating sen ska ATR piloten ersättas med en som förmodligen även denna behöver en Type Rating.

Varför ska det vara en rättighet att byta flygplanstyp inom bolaget? ATR piloterna på BRA är anställda till att flyga ATR.
Taaaaack!
2022-08-12 07:58:17
SV: Braathens Vingsatsning
Lär bli bitter stämning när det går upp för båtfolket att bemanningen i cockpit kommer att ske utifrån.
@PF
2022-08-10 18:53:44
SV: Braathens Vingsatsning
Nej inget kollektivavtal. Det har dom inte råd med…

2022-08-10 17:53:43
SV: Braathens Vingsatsning
Dom ska flyga året runt. Dom kommer ha sommar o vinter produktion i samarbete med Ving och sen jobbar dom med att lägga till lite utrikeslinjer mot vintern.
Roffe
2022-08-10 13:54:05
SV: Braathens Vingsatsning
5st A319 under sommarsäsongen men vart ska de användas till under vintern?
PF
2022-08-10 13:21:28
SV: Braathens Vingsatsning
Har BRA fortfarande inte förhandlat fram något kollektivavtal för piloterna?
BMA
2022-08-08 20:16:44
SV: Braathens Vingsatsning
Stämmer det blir A319 på vissa MMX avg från sept.
1st inhyrd tills de 5egna kommer.
@Jop
2022-08-08 00:44:55
SV: Braathens Vingsatsning
Svårt att se SAS-piloter söka jobb på BRA för lönens skull :D
Håkan
2022-08-07 12:24:23
SV: Braathens Vingsatsning
Från och med 12 september finns det vissa avgångar mellan MMX och BMA som tar 1:00 istället för 1:20. Misstag i tidtabellen eller kommer de flygas med jet?
Cseries
2022-08-07 09:36:44
SV: Braathens Vingsatsning
Med tanke på att man inte har råd att betala den flygande personalen en anständig lön och ge en anständiga tillägg så finns det nog inget ekonomiskt utrymme för att köpa A220.

Vintercharter Alperna
2022-08-07 09:29:47
SV: Braathens Vingsatsning
Kommer BRAthens använda sina a319 i vinter till alperna?
TOB
2022-08-06 19:49:10
SV: Braathens Vingsatsning
Några nya rykten om när Seserien kommer?
ScandinavianCC
2022-08-06 19:05:57
SV: Braathens Vingsatsning
@CC

Så rekryteringen dom har öppen just nu blir endast för inrikes flighter med andra ord?
Jop
2022-08-06 09:50:18
SV: Braathens Vingsatsning
Snar lär det komma många ansökningar från SAS piloter. Misstänker att deras arbetsplats inte är den mest givande framöver. Varken finansiellt eller på något annat sätt.
Rick
2022-08-06 00:08:08
SV: Braathens Vingsatsning
Lite fel rubrik.
Det är ju Ving som satsar i BRA.
Detta tjänar BRA massor på.
CC
2022-08-04 22:33:26
SV: Braathens Vingsatsning
@Nyfiken
Ja Braathens People är namnet på bemanning s bolaget alla CC som jobbar på BRA är anställda i.
Förfrågan har gått ut till CC vilka som vill jobba Charter.
Nyfiken
2022-08-04 10:13:19
SV: Braathens Vingsatsning
Vad menas med att det ska vara Braathens people? Innebär det att dom som är CC på bra nu kommer åka charter med?
CC
2022-08-03 23:37:39
SV: Braathens Vingsatsning
@Yp
CC ska iallafall vara från Braathens People
Vingen
2022-08-03 23:35:48
SV: Braathens Vingsatsning
Kolla vings boknings sida där står det BRA a319 på massa destinationer från Maj 2023.
Och det rekryteras för fullt nu.Så kul att detta blir.
Yp
2022-08-01 18:38:17
SV: Braathens Vingsatsning
Kommer inte blandas upp med någon internt förutom möjligtvis manegmentpiloter som ser till att roffa åt sig en rating…
A320
2022-08-01 14:28:03
SV: Braathens Vingsatsning
Kul att det finns lite jobb hemma i Sverige igen, många svenskar och skandinaver som sitter på airbus jobb runt om i världen. Jag misstänker att man avser plocka in en del airbus erfaret folk utifrån och sen blanda upp med piloter som flyttar över från annan typ inom bolaget? Finns det några ungefärliga siffror på lönerna man erbjuder på airbus flottan?
jas
2022-07-31 23:53:18
SV: Braathens Vingsatsning
Dom kommer inte hyra in personal, dom har ju rekryterat rätt stort sen i våras så dom har gott om CC till 2023.
CC
2022-07-31 00:23:12
SV: Braathens Vingsatsning
@Joppe
Ja visst är det så.Men bitterheten kan ej bestå i all evighet man kanske måste se saker med nya ögon el så helt bryta.
Lön/bet får man alltid på något sätt.Skulle själv aldrig gå kvar på ett jobb om jag var bitter och missnöjd.
Dessutom förpestar man ju kollegor.
@joppe
2022-07-30 20:09:01
SV: Braathens Vingsatsning
Men allt är ju gult och gröna skogar på BRA, verkar ju konstigt att gå tillbaka till sin arbetsgivare som man nyss fått sparken ifrån?
cc
2022-07-30 17:00:21
SV: Braathens Vingsatsning
@joppe instämmer.
Joppe
2022-07-30 12:21:09
SV: Braathens Vingsatsning
Det är mänskligt att vara bitter och nere i perioder i ett liv! Men att gå tillbaka till en arbetsgivare som gett dig sparken har inte med att göra om arbetsgivaren var bra eller dålig utan att du behöver ett jobb som betalar dina räkningar.
CC
2022-07-30 10:40:13
SV: Braathens Vingsatsning
@Stockholmare
Är ju så att dem som fick lämna sina jobb i pandemin har ju inga ”hard feelings” mot den arbetsgivare som sade upp dem.
Klart dom är glada att vara tillbaka nu.
CC
2022-07-30 10:37:13
SV: Braathens Vingsatsning
@SCC
Exakt håller med dig.
Stockholmare
2022-07-29 20:48:14
SV: Braathens Vingsatsning
Verkar ju verkligen vara fantastiskt om man går tillbaka till den arbetsgivare som man fick sparken ifrån.
SCC
2022-07-29 20:17:09
SV: Braathens Vingsatsning
@CC

Håller med. Ja men precis man får vara glad att vi inte är dom bittra. Känns som vissa kanske borde byta bransch med tanke på hur mycket dom klagar.
Scc
2022-07-29 13:23:33
SV: Braathens Vingsatsning
@CC precis, känns som vissa kanske borde byta bransch istället för att sitta gnälla och klanka ner på andra bolag på ett forum. Lever i någon sorts förnekelse
CC
2022-07-29 10:57:13
SV: Braathens Vingsatsning
@Scc
Håller helt och hållet med dig.
Man blir bara trött.
Men vi får vara glada att vi i alla fall inte är bittra,måste vara jobbigt va så.
NyCrew
2022-07-29 10:54:10
SV: Braathens Vingsatsning
@Gunilla
Nej nu har du fel.
CC som slutat har gått tillbaka till sina gamla jobb som de fick lämna pga pandemin.
Nu behövs mer CC pga Ving-Charter.
Gunilla
2022-07-29 07:52:31
SV: Braathens Vingsatsning
Varför man kör flygvärdinnekurser hela tiden är för att man inte lyckas hålla kvar någon pga. dåliga arbetsförhållanden och villkor. Snart blir det ett undertryck av piloter också, då blir det jobbigt för dom.
NyCrew
2022-07-29 00:34:22
SV: Braathens Vingsatsning
Fasen vad BRA kör CC kurser nu.Så härligt.
Upp med händerna
2022-07-28 17:12:58
SV: Braathens Vingsatsning
@Ah men precis.
Som sagt, verkar inte vara aktuellt överhuvudtaget.
Scc
2022-07-28 15:54:03
SV: Braathens Vingsatsning
Gud vad folk ska ha åsikter och spela proffs här på forumet. Dom har redan skrivit ett kontrakt, hur mycket ni än hoppas, tror eller vill att affären ska floppa så är den redan gjord. 5 st a319 är beställda och kabinen kommer bestå av deras egna personal med svensk/skandinavisk språk som krav. Det kommer vara en del utbildning i höst för kabinen och det är därför dom rekryterat sedan i våras fram till nu.
@ABC
2022-07-27 22:22:53
SV: Braathens Vingsatsning
Ibland går det lite väl långsamt.
CC
2022-07-27 21:38:52
SV: Braathens Vingsatsning
@menory
Men orka vara bitter.
Avtal signat på 2,5 miljarder nu.BRA ska flyga för Ving.
Vic
2022-07-27 21:35:26
SV: Braathens Vingsatsning
Trögt här kan man säga.Kortfattat kommer här!
Tex bokar du en charter med Ving fr tex Östersund till Kreta.Då flyger AEGAN den flighten.
Nu blir det i stället Braathens som flyger den.
Du inte konstigare än så!
Ah men precis.
2022-07-27 20:56:45
SV: Braathens Vingsatsning
Några nya rykten om Cserien?
Crewlife
2022-07-27 19:57:44
SV: Braathens Vingsatsning
Blir det några a319 på inrikeslinjer också då eller fortsätter dom med propellerplan?
SV;sv Masen
2022-07-27 19:10:23
SV: Braathens Vingsatsning
Vänta nu? De menar att DY och TF kostat skattebetalarna pengar? Det är väl SK som stått för detta de senaste åren med deras regelbundna strejker? SK fick också stöd från staten (som vanligt) under pandemin, och ett betydligt större stöd än både TF och DY (som faktiskt fick ingenting). Så att säga att utmåla dessa två bolag som snyltare är helt fel! Det är väl snarare SK som är den största snyltaren i sånt fall eftersom de, pandemi eller inte, ej klarar att lyfta sina egna kostnader.
Trevor
2022-07-27 09:40:17
SV: Braathens Vingsatsning
@ABC

Dom ska flyga åt VING inte åt SunClass. Det är väl den kapaciteten som SunClass inte har man vill åt dvs under A321 som är för stor till vissa dest.
Sv.ABC
2022-07-27 07:57:12
SV: Braathens Vingsatsning
Förstår inte riktigt vad du menar? Kommer du med förslag på hur Braathens ska måla sina A319?
”Braathens Sunclass”? Föreslår du att BRA/Braathens ska anta Ving/Sunclass bolagsnamn/varumärke i sitt? Varken troligt eller rimligt.
Lika tokigt som att föreslå att man döper om Xfly till ”Xfly SAS” eller Cityjet till ”City Jet SAS”.

OM BRA/Braathens skulle få ett LÅNGT kontrakt med SUNCLASS och flygplanen INTE skulle användas internt i BRA trafik, då skulle man möjligen kunna måla dem i Sunclass livery och ha en liten dekal vid dörren som säger ”Operated by Braathens”.
MEN nu är kontraktet (som jag förstår det) med VING (inte Sunclass) och då kommer självklart flygplanen vara målade i BRA/Braathens och inget annat.
ABC
2022-07-27 01:52:09
SV: Braathens Vingsatsning
Braathens
Sunclass (med tredubbla textstorleken)

"Operated by Braathens Sunclass"

Kan det funka både in- och utrikes?

Upp med händerna
2022-07-26 22:23:52
SV: Braathens Vingsatsning
@Klar
Är nog rätt dött på den fronten. Cserien som alltid skulle levereras nästa år har lagts på is hal som en ål.
Memory
2022-07-26 16:34:00
SV: Braathens Vingsatsning
Jag minns tiden vi alla väntade på Cseries! Den skulle komma till hösten varje år i 10 år…
Trevor
2022-07-26 12:45:12
SV: Braathens Vingsatsning
@Daniel

Självklart kommer BRA flyga till Mallis eller Kreta men det är förmodligen inte från CPH,STO eller GOT (där kan man kanske flyga till mindre dest) utan just då från Norrköping, Karlstad eller liknande. Dom dyrare operationerna.
jets
2022-07-26 12:33:44
SV: Braathens Vingsatsning
Det vi vet just nu är att dom ska ha 5 st a319 till årsskiftet och den första kommer vara i trafik på inrikeslinjer redan i höst.
Null
2022-07-26 11:20:08
SV: Braathens Vingsatsning
@flygvärdinnan Låter toppen, kul för CC att åka lite charter och inte bara inrikes :-)
Flygvärdinnan
2022-07-25 16:29:04
SV: Braathens Vingsatsning
@Null
CC kommer visst vara med i denna expandering.
Klar
2022-07-25 15:28:16
SV: Braathens Vingsatsning
Har någon hört något nytt om Cserien?
När kommer den?
Några nya rykten?
Light
2022-07-25 11:56:51
SV: Braathens Vingsatsning
Nu var ju inte frågan från TS om piloter utan kabinpersonal. Typiskt att det alltid landar i att handla om piloterna när det kommer till BRA.
Filip
2022-07-25 08:26:17
SV: Braathens Vingsatsning
Men på riktigt. Förstår ni inte själva hur BETYDLIGT mycket dyrare det skulle bli om de omskolade ATR-piloter till Airbus istället för att anställa redan type-rateade Airbus-piloter?

Det blir en extra kostnad på runt en halv miljon, om man förutsätter att BRA hade behövt anställa ATR-piloter utan rating för att ersätta de som gick över till Airbus. Istället för nu, då det inte kostar något alls om de lyckas hitta rateade A320-piloter istället. De får alltså piloter med redan erfarenhet på den typen av operation i princip kostnadsfritt. Att ni sitter och pratar om rättvisa är ju bara löjligt. Givetvis ska inte ett företag kasta bort pengar för att en del av kåren tycker att det är orättvist att vissa får flyga jet och andra turboprop.

Tror ni själva egentligen förstår det, det är bara bitterhet som lyser igenom. Välkommen till verkligheten. :)
Null
2022-07-25 04:24:03
SV: Braathens Vingsatsning
Tråkigt för deras crew om dom inte får vara med i den här expanderingen, tror dom skulle uppskatta att göra annat än inrikes. Kommer definitivt bli ett vi & dom där.
Upp med händerna
2022-07-25 00:03:02
SV: Braathens Vingsatsning
Skärp dig, @cc.
Daniel
2022-07-24 17:40:57
SV: Braathens Vingsatsning
@Trevor

Att man skulle släppa Sunclass Airlines egen stomme med flyg till Rhodos, Kreta, Cypern och Mallorca är inte heller något jag tror på. Däremot gissar jag på att de regionala flygplatserna som exempelvis Växjö, Kalmar, Jönköping, Norrköping och Karlstad mycket väl kan förlora trafiken med Sunclass och ersätta dessa med BRA.

Och det är ju då som Sunclass kan avlastas rejält för precis som Rhodos har också Cypern ett trafikupplägg som bygger på morgonflyg ner och nattflyg hem.

Som exempelvis så senare i sommar så kommer flyget från Köpenhamn till Rhodos slingas att flyga Köpenhamn - Rhodos - Norrköping - Rhodos - Köpenhamn. Men hade man istället ersatt linjen till och från Norrköping med BRA så hade man avlastat Sunclass Airlines planet så att denna antingen flugit raka vägen tillbaka till Köpenhamn eller flyga en vända till exempel Norge innan man flyger tillbaka till Köpenhamn
@cc
2022-07-24 09:23:42
SV: Braathens Vingsatsning
Nej, man behöver inte pausa ATR linjerna utan lägg ner dom istället när piloterna där tröttnat på bli utnyttjade och lämnar. Så kan dom sitta där med sina fina jetpiloter. Lär bli ett nytt dyrt mavia igen med alldeles för stor administratio och stora fina kontor. Kul man lärt sig sin läxa.
Upp med händerna
2022-07-24 08:48:54
SV: Braathens Vingsatsning
@Funderw
BRA har aldrig haft Cseries, men tanken var om jag minns rätt att flyga den på Aviation.
@CC
2022-07-24 08:07:07
SV: Braathens Vingsatsning
Du får läsa på lite hur ett flygbolag drivs. De som flyger ATR ska flyga ATR. Du kan inte ”pausa” ATR linjerna för att utbilda A319 crew… Vem ska flyga ATR då? Kanske anställa nya ATR piloter? Vilket går snabbast att få upp airbusen? Mr BraAthens vill nog få in pengar snabbt nu. Det finns inte mycket att ”ta av” när det kommer till crew på BRA!
CC
2022-07-24 00:33:09
SV: Braathens Vingsatsning
@Op
Finns en hel del med A320 som nu jobbar på BRA.
Sverker
2022-07-23 15:32:42
SV: Braathens Vingsatsning
Nu när SAS, Sun class återanställer sina piloter så kan det inte finnas många med erfarenhet på A32F att tillgå på marknaden. Uppgradera egna från ATR eller ta in utan rating är då frågan
Trevor
2022-07-23 12:47:53
SV: Braathens Vingsatsning
@Daniel

Jag tror BRA kommer att få flyga från regionala flygplaster samt serier till mindre destinationer.
Man släpper aldrig stommen ifrån Sunclass dvs Mallis, Rhodos, Kreta, Cypern utan det blir till dom mindre destinationer med kortare säsong, mindre underlag, osäkert om det går att fylla kärrorna.
Op
2022-07-23 12:19:32
SV: Braathens Vingsatsning
Ligger en intresseanmälan för F/C F/O på deras hemsida. Endast Typeratade är intressant…
Så vi kan nog lägga ner diskussionen om ev inhouse atr piloter kan söka…
Funderw
2022-07-23 10:46:29
SV: Braathens Vingsatsning
Vilka va det som flög c-serien och e195 då? Det var väll deras egna besättning?
@aoc
2022-07-23 08:16:46
SV: Braathens Vingsatsning
Du behöver kunna lite braAthens historia så förstår du. Se C-Serien och Embraer…
Aoc
2022-07-22 23:54:58
SV: Braathens Vingsatsning
Märkliga inlägg detta.Fattar inte ens hur många tänker.
Tex när SAS gick från boeing till airbus rekryterade dem externt då?Nä.
Så vad är då problemet att BRA skaffar Airbus?
CC
2022-07-22 19:09:34
SV: Braathens Vingsatsning
Inte spec kostsamt utbilda Kabin som har ATR redan det är en snabb kurs typ.
@ f.d-sunclasscabi
2022-07-21 15:04:47
SV: Braathens Vingsatsning
Du skriver ”nog” men det behövs mer än så. Det är en oerhört kostsamt att utbilda crew och dessutom med en så ytterst liten träningsavdelning som BRA besitter. Det kommer ta år om dom ska göra det själv.
f.d-sunclasscabin
2022-07-20 21:28:25
SV: Braathens Vingsatsning
Dom kommer nog ha svensk kabinpersonal och kanske starta en lite större rekrytering istället, inte så mycket utb. Som behövs mer än slide o lite annat smått & gott sen är dom klara. En rolig utveckling för Braathens, deras kontrakt med ving verkar rätt stort och kommer förmodligen förlängas i framtiden :-)
Sv Masen
2022-07-20 18:17:05
SV: Braathens Vingsatsning
Bra har genomgått en rekonstruktion på samma sätt som Norwegian.

Det har kostat alla fordringsägare inklusive passagerare med förskotts betalda biljetter en hel del. Svenska staten har förlorat en hel del pengar obetalda skatter, undervägs avgifter, startavgifter mm.

Staten förlorade över 90% av sina fodringar.

BRA och Norwegian är två flygbolag som kostat oss skattebetalare mycket utan en chans att återfå något av det förlorade kapitalet.

SV Daniel
2022-07-20 16:40:17
SV: Braathens Vingsatsning
För att kunna "slinga" planen, görs beräkningar på avgångslandets lokal tid.
Masen
2022-07-19 12:05:21
SV: Braathens Vingsatsning
@Skatteis
BRA har aldrig varit i konkurs.
Och hur mycket har SAS kostat under dessa 2veckor nu tex?
Skatteis
2022-07-19 10:16:57
SV: Braathens Vingsatsning
Det kanske inte är så konstigt att man blir lite irriterad när BRA tagit 200 miljoner svenska skattepengar och gett tillbaka 25% av det du betalade för din biljett vid konkurs! Och nu ska de flyga igen men inte göra rätt för sig. Hur många som förlorade pengar på BRA bokar igen!? Inte många, så charter kan ju vara ett sätt..
Daniel
2022-07-19 08:01:45
SV: Braathens Vingsatsning
En hypotetiskt fråga till alla "experter". Innebär detta avtal att Ving kan utöka sin egen trafik med Sunclass Airlines till att exempelvis gälla fler resmål eller att vissa resmål får förlängd säsong? Om BRA nu ska gå in och flyga för Ving från de mindre flygplatserna så borde ju detta innebära att deras eget flygbolag Sunclass Airlines avlastas till viss del?

Idag sker exempelvis de flesta Cypern flygningar från såväl Malmö, Göteborg och Köpenhamn att det är morgonflyg på utresan men nattflyg på hemresan. Däremellan gör man en flygning tur och retur till exempelvis Växjö eller Örebro.

Med det nya avtalet med BRA så borde ju detta kunna innebära att man inte behöver nattflyg hem utan kan spetsvända hemåt igen för att göra en till flygning någon annanstans.

Det borde ju exempelvis kunna innebära att måndags flygningen MMX - LCA som idag innebär att den flyger till Växjö och tillbaka innan den styr upp till MMX igen i framtiden kan se ut som följande i framtiden:

MMX - LCA: 07.00 - 11.50 (tider angivna i ländernas respektive lokala tid)

LCA - MMX: 13.10 - 16.10 (tider angivna i ländernas respektive lokala tid)

Vips så finns det möjlighet att utöka trafiken till ännu ett resmål eller utöka trafiken till ett befintligt resmål så att den därefter flugit till Turkiet och Gazipasa (nytt resmål från MMX) eller utökning till Turkiet och Antalya genom följande:

MMX - GZP: 17.10 - 21.40 (tider angivna i ländernas respektive lokala tid)

GZP - MMX: 22.50 - 01.30 (tider angivna i ländernas respektive lokala tid)

Därefter in i dagens ordinarie slinga (flyga upp till Trondheim)

Eller spekulerar jag helt fel?
Ch
2022-07-18 23:18:00
SV: Braathens Vingsatsning
Jobbar du 100% får du givetvis betalt 100%, dummaste jag hört.
Flygvärdinnan
2022-07-18 21:17:27
SV: Braathens Vingsatsning
@ F.dsas
Helt rätt bra inlägg av dig.
@Flygvärdinnan
2022-07-18 20:17:43
SV: Braathens Vingsatsning
Jobbar man inte 100% men får betalt för 80%?
F.dsas
2022-07-18 19:45:24
SV: Braathens Vingsatsning
Väldigt va folk ska ha åsikter om bra. Det är redan klart att besättningen för kabin blir svensk, piloter blir dom dock tvungna att anställa/hyra in eftersom kompetens saknas för deras nuvarande piloter. Ser inte det konstiga med det.
Flygvärdinnan
2022-07-18 15:57:13
SV: Braathens Vingsatsning
Åter igen.Att den ska kunna landa/starta på Bromma ÄR för att det ska anv på vissa inrikes linjer i peak.
Och CC jobbar INTE alls deltid det är 100% men vill man jobba mindre går det såklart.
Rick
2022-07-18 13:32:13
SV: Braathens Vingsatsning
Mycket negativt här.Testa se allt mera positivt,allt blir så mycket bättre då.
@Pajlot
2022-07-18 12:03:52
SV: Braathens Vingsatsning
Hade dom inte tänkt trafikera BMA hade dom inte valt A319. Men precis som "Flygvärdinnan" jag tror inte det blir någon regelbunden charter från Stockholm. A319 är förmodligen väldigt billiga när de stora flygbolagen säljer av sina till förmån för och A320/321 och nyare NEO vilket gör att de endast behöver användas 5-6 timmar per dygn med OK ekonomi. Det gör att de kan användas morgon och eftermiddag/kväll och flyga charter på helger och skollov. Braathens har förmodligen den billigaste kabinpersonalen redan som det är. Lönerna ryktas vara låga och många lär jobba deltid. Allt som krävs för att de skall kunna flyga A319 är att hoppa slide, öppna dörrar, lära sig utrustning och nya procedurer för en extra cc. Det gör man lätt på en dag. Pilotfrågan blir mycket svårare. Att flyga in gamla piloter på en ny extra typ blir dyrt och gör också att de måste ersättas på ATR..
Tror vi får se lite nya destinationer även inrikes och den första blir förmodligen Luleå.
Flygvärdinnan
2022-07-18 10:35:53
SV: Braathens Vingsatsning
@Slingan
Arlanda?
Denna charter ska utgå från flygplatser ute i landet typ regionala flygplatser.
Sv. Flygvärdinna
2022-07-18 08:53:07
SV: Braathens Vingsatsning
Man vet Ingenting. Bolaget har redan visat att det inte är att lita på när det gäller något. Så att det blir svensk besättning tror jag på den dagen man kör igång och ser att det verkligen är svensk besättning.
Flygvärdinnan
2022-07-18 00:26:45
SV: Braathens Vingsatsning
Vet det blir Svensk CC redan anst i Braathens People AB.
Redan fått info.
GOODcabin
2022-07-17 23:01:33
SV: Braathens Vingsatsning
Egen svensk besättning för kabin är redan bestämd, kvarstår bara om dom hyr in piloter eller inte, finns ju dock en del som flugit jet.
Slingan
2022-07-17 20:51:35
SV: Braathens Vingsatsning
Hur ska detta gå till!? Slinga upp crew med ATR till Bromma för att ta taxi till Arlanda? Bromma crew räcker nog inte till att flyga både ATR och jet…
Upp med händerna
2022-07-17 16:18:02
SV: Braathens Vingsatsning
Tror på svensk besättning.
Rich
2022-07-17 11:54:22
SV: Braathens Vingsatsning
Har svårt att se ifall dom skulle hyra in personal, speciellt ifall dom inte är svensktalande/skandinaviskt. Det ju kraven för Ving, sedan vill dom nog leverera ett bra jobb så att ving kan förlänga kontraktet.
Dom kommer rekrytera ett antal till i höst och sen blir det nog egen personal.
Flyer
2022-07-17 09:28:12
SV: Braathens Vingsatsning
Kabinen blir säker svensk. Men cockpit????
Gee
2022-07-17 09:17:40
SV: Braathens Vingsatsning
Ganska övertygad om att de kommer hyra in svensk personal via sitt eget bemanningsbolag.
Andreas
2022-07-17 08:37:16
SV: Braathens Vingsatsning
Jag skulle tro att minst en ombord måste vara svensk-/skandinavisktalande för att Ving ska vara nöjda. I övrigt vågar jag inte spekulera.
 

Tillbaka

Flygrevyn
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
HDI
Flygtorgets nyhetsbrev