Tråden startades av: APS MCC A320 eller B737  2022-11-19 00:13:04
Studerande 
Hej, skulle vilja ha lite synpunkter från flygande, instruktörer eller kunniga personer (alltså inga internet piloter) angående för och nackdelar att göra sin APS MCC på en A320 eller B737 SIM. Har träffat på en hel del som påstår att ska du exempelvis söka till Ryanair så är det inte smart att göra en B737. Varför frågar jag? Då får jag inga vettiga svar. Mitt resonemang är att det spelar ingen roll om det är en B737 eller A320 för att syftet med APS MCC är att utbilda, bli bättre och bli betygsatt på den förmåga man har att arbeta i par och i en cockpitmiljö. Vad säger ni?

Tack.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

PF
2022-11-23 11:50:37
SV: Studerande
@Studerande
Tips, jämför priser på Type Rating, går att hitta betydligt billigare. Stor sannolikhet att man ändå får betala rating senare.
Studerande
2022-11-22 20:39:22
SV: Studerande
Tack för din input @Cash.

@FlyingBiggles Majoriteten av de flygbolag som anställer kräver APS.

@Henrik Tack, precis vad jag tänker på. APS är tyvärr ett måste, antar att de 40h är något till hjälp.

@Pf APS MCC kommer man undan med för cirka 50 000 - 60 000 kr. Type Rating går på minst 300 000 kr. Lika gärna spendera ytterligare 250 000 kr är inte bara att gräva fram.
Pf
2022-11-22 19:15:56
SV: Studerande
Ska ni lägga så mycket på en APS MCC så kan man lika gärna göra en hel Type Rating inkl MCC direkt istället.
Henrik
2022-11-21 23:04:17
SV: Studerande
Nu ställer ju en del bolag mer eller mindre krav på en APS så är det den karriären du är ute efter så rekommenderar jag den. B737 eller annan typ är nog svårt att välja. Ska du göra en assesment i en A320 sedan så klart 40h i en sån kommer hjälpa dig.
Flying Biggles
2022-11-21 14:34:12
SV: Studerande
Gör vanlig MCC. Det mesta nytt inom flyg handlar om att någon vill tjäna pengar.
Cash
2022-11-19 18:27:12
SV: Studerande
Äh, ta den billigaste. Det är väldigt mycket same same men stor skillnad i pris, framför allt beroende på hur avancerat flygplan/simulator. Risken är att det då nästan blir mer fokus på att lära sig flyga flygplanet än CRM-biten. Flight simulator och en del reglage tillsammans med en bra lärare skulle jag säga är minst lika bra som OSMs "häftiga" 737:a.
 

Tillbaka

Flygrevyn
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
HDI
Flygtorgets nyhetsbrev