SAS groundhandling
Med anledning av att AF/KL blir ägare i SK. Då blir det väl per automatik att KL/AF går över från Menzies på Arlanda och från Aviator i København till SGH? I Oslo har KL/AF redan ingått ett Ground Handling avtal sedan Aviator valde att lägga ner i Oslo år 2016… Så har det gjort i alla fall på AMS/CDG att flygbolagen KL handlar AF og KL handlar AF i respektive land. Någon som vet när KL/AF avtalet går ut på Arlanda?
svar
Snarare i klartext att SGH är ute ur bilden…
What?
Air France-KLM är en delägare som hamnar på tredje plats. För att ha full kontroll krävs 90% av aktierna! Största delägaren blir Castlelake.
(i) Castlelake innehar cirka 32,0 % av aktierna och 55,1 % av de konvertibla skuldebreven,
(ii) den Danska staten innehar cirka 25,8 % av aktierna och 29,9 % av de konvertibla skuldebreven,
(iii) Air France-KLM innehar cirka 19,9 % av aktierna och 5,0 % av de konvertibla skuldebreven,
(iv) Lind Invest innehar cirka 8,6 % av aktierna och 10,0 % av de konvertibla skuldebreven, och
(v) de återstående cirka 13,6 % av aktierna med största sannolikhet kommer att fördelas mellan och innehas av vissa borgenärer som kan komma att erhålla ersättning i aktier.
hat. SGH ägs till 100 % av SAS AB så SGH är en del av den kommande rekonstruktionen och kan därför läggas ner eller avyttras eller till och med sättas i konkurs separat under rekonstruktionen.
Vem äger SGH?
SAS och SGH är 2 olika företag. KLAF har köpt upp SAS, inte SGH. Det betyder inte per automatik att dom kommer byta ground handling.
SGH ska läggas ned, troligare att SAS byter handlingbolag för att underlätta nedläggning.