Kollektivavtal Braathens – SPF
Nu har SPF gått ut till sina medlemmar på Braathens att det ska förberedas för en konfliktomröstning.
Dags att sätta kontoret under press och få upp avtalen.
svar
Flygtekniker är den roll som kräver längst utbildning och är minst sagt efterfrågat och kvalificerat. Därmed inte konstigt att villkoren går uppåt med marknaden.
Kan bekräfta att ryktet stämmer då jag har haft kontakt med några tekniker som man ofta träffat på rampen och vändningar som tidigare varit på BMA och VBY och nu börjat på ARN. Dom har fått jättebra löner och dessutom bonus/extra månadslön på mellan 75000-100000kr per år i 4 år… Det var för att locka personal över från andra företag.
Okej, ja jag vet inte, han har bara jobbat där ett tag, är det bara nya som fått ett bättre avtal för att komma dit?
Ha,ha, din bekant har nog hybris eller mindervärdeskomplex. Jag har arbetat som tekniker där i 30 år och några extra pengar har jag då inte sett röken av de senaste 20 åren. Det är först 2024/2025 som teknikeryrket börjat lyfta igen. Dock på andra sidan sundet om vi ska prata bra löner.
Hejja mina kollegor i kabinen, stå på er!
Vi på FD ska göra vårt för att få upp vårat avtal också, men nu är ni först ut.
Förhoppningsvis kan ni visa ledningen att det är vi som är ute och möter våra passagerare som gör en stor del av jobbet och inte bara de som lyfter höga löner inne på kontoret.
Gossar och töser, hur går det? Förhandlas det fortfarande, eller spelar ni bara i sidledes?
Kan dom verkligen ha så dåligt betalt piloterna och värdinnorna på Braathens, har en bekant som jobbar som tekniker där och dom har tydligen jättebra betalt, plus att dom får en extra månadslön om året i ett antal år, dvs 75000 – 100000 kronor extra om året, kan verkligen resterande personal ha så dålig lön då?
…det är ingen som tar rygg på någon annan. SPF driver sin sak paralellt men tyvärr ganska mycket långsammare än Transport.
Så piloterna ska åka snålskjuts på CabinCrew denna gången?
Piloterna få se till att ta tag i sitt och stötta CabinCrew i deras kamp.
För utan piloter och CabinCrew står alla flygbolag stilla.
Transport är handlingskraftiga!
Nu varslar man om blockad och strejk för kabinpersonal. Kanske kan detta ge vind i seglen även för piloterna.
https://www.transport.se/avtal2025/varsel-kabinavtalet
Jo men visst kan det förekomma svängningar. Men det är ju ljusår ifrån den osäkerhet man hade innan då det hängde på att sälja biljetter. Det här är betydligt stabilare. Både Austrian och SAS vill ha mer och man levererar till dom redan på nivåer som kanske kan jämföras med en nedåtsvängning i efterfrågan. Så den nivån är man redan på.
Sen handlar det kanske inte direkt om en ökad kostnad för att piloterna ska ha marknadsmässiga löner. I samband med att man blir ett acmi bolag så försvinner stora mängder anställd administrativ personal. Huvudkontoret kan minskas ner till en fjärdedel och sen all markpersonal etc. Det är ju mer en omallokering av löneutbetalningar.
Sv @Sixty. Den kritiska perioden består av tiden då BRA skall bygga upp sitt egna kapital. Tro inte att SAS har köpt ett fast antal flygningar av BRA. Avtalet innehåller med största sannolikhet en viss flexibilitet i volymer för SAS. Anta att marknaden viker sig för SAS. SAS kan då dra ner på inköpen av flygningar från BRA och BRA sitter då med de fasta kostnaderna. Det jag menar är att det är livsviktigt för BRA att hinna bygga upp en finansiell styrka för att kunna överleva alla svängningar som återkommande inträffar i flygbranschen. Att då gå ut och lova guld och gröna skogar till operativ personal fungerar inte. Bara att hoppas på att det mesta i marknaden går BRA:s vägar.
Berätta gärna lite mer om det kritiska skedet.
Just med tanke på att pengarna nu kommer in per flygning och inte är beroende av att man säljer biljetter så blir nyfiken på din gedigna inside information.
Man skulle kanske börja med att kapa stora delar av overheaden. Det kryllar av folk uppe på Hangar 5.
Det behövs inget annat än en löneavdelning, ett riktigt bra OP, en planeringsavdelning och eventuellt en HR-avdelning i skala liten. NP-positionerna bör vara flygande till 50%. Uniformer och dylikt kan skötas av en flygande. Gör man sig av med alla onödiga positioner där uppe på det fina kontoret (och byter lokaler) finns det gott om utrymme för vettiga villkor för flygande personal.
@Hej. Tyvärr är det nog för tillfället kört för er med bättre villkor och löner. Bolaget är i ett kritiskt skede och att tro att SAS skall rädda bolaget BRA genom att omvandla befinntliga avtal med mer generösa avtal för ACMI är naturligtvis inte möjligt. Det handlar om att konsolidera bolaget och överleva för BRA. Detta vet de flesta anställda i bolaget och därför är det relativt lungt förutom lite uppgivna kommentarer här på på forumet. Ge bolaget ett par år kanske det överlever långsiktigt
Det är inte ”day off pay” vi vill ska öka. Det är bara tillfälligt. Man ska inte behöva arbeta på ledig dag för att ha en ok lön. Det är grundlön och villkor som ska vara bra. Och bemanningen ska vara så bra att man inte behöver ringa in folk på ledig tid var och varannan helg…
Eftersom vi har det så dåligt slutar många, och det är svårt att rekrytera. Det betyder att vi behöver jobba många lediga dagar. Hade vi haft bra villkor och löner så hade vi haft tillräcklig bemanning.
Nu är det snart 1 månad sen tråden skapades och man skrev att SPF gått ut till sina medlemmar på Braathens att förbereda för en konfliktomröstning.
Hur blev resultatet? Eftersom inget verkar hända. Röstades det ner av anställda?
Det finns ingen anledning att gå in och arbeta på lediga dagar när bolaget ligger i konflikt med någon arbetsgrupp. Hoppas all CREW står bakom det, både piloter och cabin crew.
Det är en enkel mattematik. Om alla tackar nej till att arbeta lediga dagar ska ni se hur bolaget kommer öka “day off pay” när det verkligen krisar.
Inte ovanligt att bolag erbjuder dubbelt upp under semestertider.
Men börja med att lösa kollektivavtalet för era piloter.
Svenska BRA piloterna tillsammans med SPF har ett ansvar att se till att Svenska pilotvillkor inte urvattnas och faller.
Det är redan låga löner. Se till att få sjyssta lönenivåer.
SPF har ett stort ansvar. SPF lyckades inte med Xflys piloter tidigare. De startande ett eget fack och fick bättre villkor.
BRAs avtal löpte ut sista Mars och skulle såklart varit färdigförhandlat redan då.
Se till att det händer något. Sitta och förhandla in i sommarperioden är bara fördelaktigt för bolaget som egentligen inte behöver förhålla sig till någonting.
Strejk eller skriv på ett nytt avtal!
BRA piloterne i Sverige må gøre hvad gøres skal – den danske BRA kontrakt beviser hvad alle i skandinavisk luftfart ved – BRA’s svenske piloter er “the laughingstock og Scandinavia “
Organize – quickly!