Cityjet bas på Arlanda.
Hej,
Hur går tankarna kring Cityjet basen på Arlanda.Slingor och kontrakt med SAS?
svar
Vart söker ni er då?
Jobbar på Link men har sökt andra bolag som har bättre lön och villkor.
Vi har många flygplan, men vi har inte folk nog, och ibland känns det som att Link kommer bli som Commuter, Snowflake, Cimber. Antingen säljs vi eller läggs ned.
Så därför väljer jag och några andra inom bolaget att söka annat, med förhoppning att få något annat såklart.
Vet inte vad en “bra” lön är men bättre än SAS iaf. Skeppare ca 90-100 styrare 50-60.. Beror på hur mycket man jobbar.
@För bra för att vara sant får nog fortsätta fundera för just nu rullar det på fint
Ja framförallt upprampning av Link borde få konsekvenser.
Hur är planen för Link i Sverige? Jag har knappt sett en Emb på svensk mark ännu
Några funderingar, flygplanstypen, stendöd i Europa samt Cityjets produktion hos SAS kommer successivt minska framöver när SAS Link rampar upp med fler flygplan. Värt att nämnas.
Vad är en bra lön? 🤔
Låter ju grymt i så fall. Om man faktiskt får det man biddar. Plus en bra lön på det
0 övernattningar sista två mån. Man kan bidda vad man vill ha.
Ca 10 övernattningar i månaden
TLL, VNO, HBG, TRD, SVG och CPH bl annat
@Daniel Hur många övernattningar har du per månad och hur många av dem är i Sverige? Hur mycket är traktamenten per månad?
Vilka linjer är det tänkt att Citijet ska flyga för SAS?
Skulle säga att vi har väldigt mycket dagsturer på ARN basen om man jämför med basen på Kastrup.
ARN basen jobbar 5/3 eller variabelt vid önskemål. Dock ska avtalet omförhandlas nu 2025. Mycket övernattningar men även dagsturer.
Stämmer det att man jobbar 5-3 5-4?
Ligger man i regel borta de fem dagar man jobbar?
Det komma de säkert men inte först om 3-4 år, då har inrikes traffik i Sverige sjunkit!!!!
Tror ni att SAS Embraer kommer att ersätta CRJ i framtiden?
SK är bara en liten del, de har LH kontrakt också
Kontraktet med SAS är nyligen expanderat och förlängt med fyra år. Man kan bara gissa om framtiden efter det, men det låter som att SAS planerar att växa så mycket att de borde behöva CityJet längre än så. Jag tror därför på ytterligare förlängning.
Slingorna kan jag inte kommentera, men vad jag förstår ska antalet ARN-baserade maskiner växa med en om tre månader, så slingorna kan ju ändå komma att förändras mellan nu och då.