Tråden startades av: TriStar  2024-02-13 00:12:17
Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafik i mars 
I slutet av mars lägger Ryanair ner samtliga svenska inrikeslinjer från Arlanda.
Det omfattar bolagets linjer Arlanda-Göteborg/Malmö/Luleå/Skellefteå/Visby.
Enligt Ryanair är det den svenska flygskatten som gör att bolaget väljer att lägga ner all inrikestrafik i Sverige.

https://www.tn.se/naringsliv/35560/svenska-flygskatten-slar-ut-inrikeslinjer-jagar-bort-ett-av-europas-storsta-flygbolag/

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv Komsikt
2024-02-22 07:47:36
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Ja Ryanair är russin plockare. De tar oskäligt mycket betalt för den mycket låga service de ger.

De flyger sporadiskt till/från en ort så länge de åtnjuter rabatt på startavgiften. De seriösa bolagen är de som får betala tillsammans med de fåtal kunder Ryanair har till/från orten.

Komsikt
2024-02-21 18:34:21
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Komiskt att se alla inlägg, när fakta bevisar vilka rekordvinster Ryanair gör och vilka förluster SAS gör gång på gång
???
2024-02-21 15:01:14
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
@Sv ???. Med ditt resonemang bör det isåfall vara så att ett flygbolag som SAS som har stora förluster har för låga priser till kund. Du verkar vara ett riktigt framtida VD-ämne.

Innebär ditt resonemang också att Ryanair har för låga kostnader och att SAS har för höga kostnader?
ARN
2024-02-21 14:25:33
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Ryanair finns på listan från Allmänna Reklamations Nämnden som avser företag som inte gör rätt för sig. De har funnits där länge.

Många av er stöder bolag som inte gör rätt för sig.

Har ni aktier i bolaget och tjänar pengar?

Sv ???
2024-02-21 11:57:20
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Du är förlåten!

För mig är den service flygbolagen ger viktigast.

Om flygbolaget ger stora vinster eller ej spelar ingen roll för mig som resenär.

Det är den service de ger som är viktigast.

Ryanair Mycket, mycket, mycket låg service!

SAS Mycket god service!

Detta är min upplevelse av dessa flygbolag.

Slutsats: Ett bolag som tjänar mycket pengar har för högt pris!

thomas
2024-02-21 11:25:34
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Service hit och dit, vadå de transporterar mellan A-B Ryan har sitt trafikprogram av just anledningen att få affärerna att gå ihop, de eller nån annan har ingen trafikplikt, utöver det upphandlade.
Det är väl bara att ta nån annan carrier hem hur svårt kan det vara.
De kör sin modell på anställningar etc och av anledning att få affärerna att gå ihop, Ryan ger inga dåliga pilotlöner, de är marknads mässiga, det är bara att betala in en del i soc avg.
Allt handlar om att bolaget är friskt och inte förlorar pengar år efter år, Ryan är ett frisk bolag med ung flygflotta och bra regularitet.
Allt går hand i hand, tjänar man pengar kan man hålla sin flygfotta ung,
det kan man inte om man hela tiden förlorar pengar.
???
2024-02-21 11:12:00
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
@Sv Ju-anita och Sv thomas. Surt sa räven. Ryanair hade några hack i vinstkurvan under pandemin men har just nu en enormt stark balansräkning och en affärsmodell som genererar höga vinster. Att SAS erbjuder genomgående resor som ingen vill betala för vad det egentligen kostar i form av högre kostnader ground handling, komplexitet och försäljning inklusive administration. Om SAS tog ut priser som motsvarar Ryanairs marginalprissättning skulle SAS priser behöva höjas med minst 100 %. Man behöver inte vara ekonom, finasman eller ens pilot för att förstå att det SAS erbjuder just nu genom sin förlegade affärsmodell inte är hållbart. Men visst - om man vill förstatliga och återinföra monopol i flygtrafiken är SAS struktur och produktutbud perfekt. Man skulle då kunna lägga in SAS esm en underavdelning på Transportsyrelsen eller som ett dotterbolag till Samhall.
Sv Ju-Anita
2024-02-21 10:10:23
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Ryanair hade två djupa förlust år under pandemin. Detta trots att man kunde bli av med kostnaden för 65% av piloterna på direkten. Det var piloter som hade egen firma. De var inte anställda. För dessa betalade inte Ryanair för pensionsavgift. Det var piloten som själv fick betala in om hen önskade bra pension. Detta skapar fattigpensionärer i slutändan.

Normala bolag fick en kostnad under uppsägningstiden.

Det är inte alla förunnat att förstå!

Ju-Anita
2024-02-21 09:22:06
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Nä men nu kommer det upp igen, skit i biljettsystem och prissättning, Någon går med förlust, någon går med vinst, antagligen är det dom som går med vinst som gör rätt, oavsett service.
Sv thomas
2024-02-21 08:22:56
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Ryanair är det bolag som tar mest betalt. Man annonserar ett lågt pris men debiterar mycket extra. Det gör att deras snitt slutpris blir mycket högre än utannonserat pris.

Dessutom är deras servicenivå extremt låg. Ex. endast 2 till 3 flygningar från en ort per vecka. Detta ger snabbt extrakostnader för övernattning.

Dessutom stora problem för många när man inte säljer genomgående resor.

De fraktar med sina få flygningar från en ort väldigt få passagerare.
Det är i förstahand sällan resenärer som inte har koll på eländet.

Men för er som är lyckligt omedvetna spelar det ingen roll.


thomas
2024-02-21 06:54:10
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Skillnaden mellan Ryan och andra främst SAS är att de säljer ut hela sin flyg produktion, SAS blåhåller sin osålda stolar, sänker inte priset
Det här är ju inte direkt rocket sience, varför inte implementera Ryans biljett prissättning.Det är ju Ryans som går med vinst.
"Språk polisen"
2024-02-20 17:21:16
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
@tobbe

Vad är ett flyg bolag?
Pajlot
2024-02-20 14:10:55
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Jag jobbar som pilot på SAS Main och flyger gärna med Ryan inrikes när jag pendlar om det passar när det gäller flygtider. Billiga biljetter gör att jag väljer dem framför mitt egna bolag då det tyvärr är dålig service och dyrare biljetter.
pf
2024-02-18 19:18:05
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Daniel, Ryanair har en masse destinasjoner f.eks ut av Stansted(STN)

Man behöver ikke se veldig godt, for å finne at det reiser mange i business med bolaget. Man ser det på klærne. STN har et ganske stort omland med mangfoldige millioner.

Det reises ikke i tre timer, landbasert, for å fly 40-45 min til eksempelvis Dublin. Man tar FR.

Påstanden om white trash osv er egentlig motbydelig, og bör vurderes av redaksjonen som rasistisk.
thomas
2024-02-18 18:18:34
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Är det inte momsen som är Ryans problem inrikes.
thomas
2024-02-18 17:40:18
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Åk ner till ABUs nya flygplats och lär Er alla Ryan Swedavia Kastrup etc
Så ska en flygplats fungera.
Daniel
2024-02-18 12:41:43
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
At Ryanairs passagerer er White trash er nok lige i overkanten, men faktum er, at deres passagerer kun bruger dem så længe de er billligere end konkurrenterne. Der er ingen loyalitet, og når billetten til Gøteborg ikke længere koster 299 sek så flyver man med noget andet eller tager toget.

Og som der bliver nævnt er deres procedurer i lufthavnen slet ikke passet til frekvente rejsende. Jeg har prøvet at stå i CPH og se dem sætte CLOSING på deres afgange til trods for flyet ikke engang var landet endnu.
Que?
2024-02-18 07:18:44
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Jag kan flyga med Ryanair och jag är white, men jag tror inte att jag är trash?
B
2024-02-17 22:58:39
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Mitt företag bokade med Ryanair några gånger i början. Reseavdelningen klagade på bokningen och resenärerna på att det tog lång tid att checka in, sen att man måste vara där tidigt och framförallt stå och vänta länge innan man får gå ombord.

När man väl är ombord är det inga problem. Men allt innan är på tok för omständigt för att frekventa resenärer ska orka använda bolaget på inrikes.
Bernst-Gunnar
2024-02-17 22:41:00
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Ryanair drar väl mest till sig white-trash och det är svårt att ta betalt av dessa resenärer.
@Sv.bokslut
2024-02-17 19:06:17
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Dom gångerna som Ryanair flyger inrikes vid okej tider på dygnet så är dom i princip fulla (åtminstone fullare än konkurrenterna), är inte fyllnadsgraden som får bolaget att ta bort inrikestrafiken, är helt enkelt inte värt tiden då kostnaderna är för höga. Fråga bara BRA om det är billigt att flyga inrikes
@bokslut
2024-02-17 17:52:36
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Tack och lov så prioriterar många svenskar att resa på rätt tid och någorlunda bekvämt framför att spara några hundralappar. Vad är det för poäng att betala 200kr för en flight om man ändå kommer fram för sent till mötet eller måste resa dagen före?
Sv.bokslut
2024-02-17 15:20:43
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Med sådana priser borde ju Ryanair vara fullastade och kunna överta all inrikestrafik och tjäna storkovan som glatt kan uppvisas i ett BOKSLUT.
bokslut
2024-02-16 12:01:22
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Malmö-Sthm med Ryan 200-500kr enkel, samma rutt med lite bättre avgång 4x högre pris. Lycka till med tramset!
thomas
2024-02-14 12:42:19
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
För att verka på Svensk inrikesflyg måste man erbjuda frekvenser.
Tobbe
2024-02-14 12:30:10
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Vem bryr sig om att Ryanair försvinner från svensk inrikes trafik.
Det fåtal avgångar per dag betyder inte inte mycket.
Om behov finns kommer andra att flyga på dessa tider/ dest.

Ryanair är Europas sämsta och samtidigt mest subsidierade flyg bolag.

Otroligt att EUs konkurrens myndighet tillåter detta, men korruptionen frodas ju..
Erik
2024-02-14 12:05:13
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
För ett fattigt folk med världens näst högsta skattetryck kan flygskatten vara en "tipping point" och vars syfte INTE är att reducera flygandet, utan att förse statskassan med ännu större slant.
Då borde väl alla välja Ryanair som påstås vara billigast, eller lurar något annat i vassen?
kalle
2024-02-14 11:39:07
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Flygskatten är knäpp eftersom den inte på något sätt minskar flygets miljöpåverkan.

Med det sagt så är det knappast flygskatten som gör att Ryanair lägger ner inrikes. De svenska inrikespassagerarna väljer helt enkelt i större grad andra bolag eller färdsätt. Att spara några hundralappar är inte det viktigaste för de flesta som reser inrikes. Det handlar mer om att resa i rätt tid och tar man flyget vill man spara tid. Då funkar inte ryanairs koncept.

Ryan sätter helt enkelt in kapaciteten på ställen där de kan tjäna pengar istället. Det hade hänt oavsett flygskatt.
@Bertil
2024-02-14 11:30:30
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Ja man lägger ner ALL inrikes trafik för den är för dyr i jämförelse med att flyga utomlands, det är 5 inrikesrutter som försvinner och minst 3 nya utrikesrutter som kommer till sommaren tillsammans med ökad frekvens på flera andra destinationer som redan finns.

Ryanair finns för att tjäna pengar, och för att fortsätta med det får man prioritera rutterna när basen i fråga för tillfället bara är 5 flygplan, inget konstigt med det
Urban
2024-02-14 09:37:02
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Ryanair är som Donald Trump. De ge kör med samma retorik
att de är utsatta för en konpirationsrik omvärld. Där SAS/Swedavia
kan ses som Demokraterna...

Reg
2024-02-14 08:55:53
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
@Resenär. Visst är det jobbigt med fri konurrens och marknadsekonomi. Bättre förr med monopol och regleringar?
Resenär
2024-02-14 07:37:58
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Sv @Bertil. Det dunkelt tänkta det dunkelt sagda!

Ryanair har med sin mycket låga turtäthet till många orter, 2 - 3 flygningar per vecka en mycket marginell service.

Den låga servicen ger en stor kostnad för många passagerare. Det blir tvungna att vara extra nätter på sin destination. Detta kostar passagerarna stora belopp. Dessutom har Ryanair ett system att tulla sina passagerare på extrakostnader.

Flyget skall vara en service till resenärerna! Det krävs fler turer till och från en ort för att kunna kallas service.

Dessutom slutar man flyga till en destination när man inte längre får rabatt.

Det är de seriösa flygbolagen och resenärerna som drabbas av Ryanairs fifflande.
Men det är inte alla förtunnat att förstå!





sixten
2024-02-14 06:42:57
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
@TH. Kommer "marknaden" också att laga hålen i gatan i din värld?
Flying
2024-02-13 23:13:49
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Var väl bara en tidsfråga innan det här skulle ske. En avgång om dagen och inte alla dagar i veckan i alla fall fall till Luleå. Känns inte som någon större förlust dessutom har det till största delen varit tidiga avgångar norröver, som nästan krävde övernattning på Arlanda och den billiga biljetten visade sig bli dyrare än konkurrenterna. Tycker heller inte att priserna är så fantastiska som det vill framstå om man jämför med de två andra bolagen.
Bertil
2024-02-13 21:37:20
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Lite konstigt att man började flyga på Arlanda då flygskatten fanns redan då.
Flög inrikes med Ryanair en gång, biljetten kostade mindre än flygskatten, men planet var iofs nästan fullt! Fantastiskt!

Business is booming, ja okej men nu har man precis bestämt sig för att lägga ner ALL inrikestrafik i Sverige.
@Bertil
2024-02-13 20:49:20
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Inte det som är problemet, passagerare har de gått om, bäst fyllnadsgrad av alla på Arlanda. Slå ut 76 kronor per passagerare per flygning så kan du snabbt se att det är rätt mycket pengar som faller bort som gör dessa linjer ekonomiskt oförsvarbara

Folk pratar som att Ryanair skulle lämna Arlanda, lägg av...Ryanair försökte ta sig till Arlanda under många år och business is booming med ett mål att bli störst i skandinavien på lång sikt. Alla vinner på att bolaget är på Arlanda, det leder till konkurrens bland både pax och anställda
Bertil
2024-02-13 17:33:41
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Flygskatten har gått från 60 kr 2018 till 76 kr år 2024. Är inte ens en höjning utan en inflationsjustering. Den fanns där när Ryanair lanserade sina flygningar och 16 kr är knappast anledningen till att man lägger ner hela inrikesnätet.

Tror stora problemet är att man ska checka in långt innan, ”blippa” boardingkortet i gaten och stå och vänta 45 minuter innan avgång. Frekventa resenärer orkar nog inte det.

Tror Arlandabasen är ungefär lika säker som Skavstabasen var. Kommer nog öppnas och stängas lite rutter man kan få rabatt på innan den stängs ner.
Yo
2024-02-13 16:51:55
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
@Bertil - det var precis vad dom lyckades med , gå gärna in och titta på det "öppna " NDD som ligger ute nu , där finns inte inrikes med ens . Jag förstår att Svedavia är en affärsdrivande ide och att förutsättningar förändras och att då även avgifter förändras över tid.
Insatt
2024-02-13 15:21:25
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
@Bertil Nja nu har inte basen på Arlanda funnits i 3 år utan i lite mer än 2 år, basen på Arlanda är säker för framtiden med utvecklingsplaner osv.

Nu är det också så att förseningar av Boeing leder till att vissa expansioner går långsammare än tänkt vilket leder till att man måste prioritera linjer, och inrikesflyget i Sverige är bland det mest olönsamma som finns pga flygskatten (som gått från 50 till 76 kr per passagerare per flygning på 2 år = några miljoner mer), så dessa destinationerna ligger inte högt upp på listan. Denna kostnad blir dessutom dubbel då det krävs 2 starter från Sverige på en tur och retur inrikes. Så kärrorna tjänar helt enkelt mer pengar på att flyga ner till Medelhavet i sommar

Tråkigt för resenärerna som får mindre valmöjligheter på inrikesflighterna.
TH
2024-02-13 15:09:56
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Släpp marknaden fri utan skatter och regleringar, politiker kan ägna sig åt att sälja Majblommor, det kanske de klarar av med lite vuxenhjälp. Den fria kapitalismen gör alla rikare, men det finns ingen plats för avundsjuka.
Bertil
2024-02-13 13:28:47
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Ryanair har inte lyckats förhandla till sig någonting.
Swedavia har ett system som kallas New Destination Discounts. Startavgiften är rabatterad med 100% första året, sen 75 och 50% det tredje och sista året.

Nu har det gått tre år. Var nästan säker på att det skulle bli såhär.

Ryanair kommer nog starta vissa utrikeslinjer för att nyttja den här rabatten i tre år, sen lägga ner igen.
Frågan är hur länge det blir en bas på Arlanda?
Yo
2024-02-13 11:32:47
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
@johnny
Helt rätt att Ryanair lyckades förhandla till sig en unik rabatt på flygplatsavgifter från Svedavia , det är den största anledningen och utspelen nu syftar att sätta press på Svedavia igen då de riskerar att bli av med en aktör , det är inte den svenska flygskatten som är den största anledningen just nu den är sekundär i just det här fallet.
Johnny
2024-02-13 10:06:30
SV: Ryanair lägger ner all svensk inrikestrafi ...
Den svenska flygskatten som infördes av sossar och miljödårar är på alla sätt en fiasko, som det mesta dessa partierhar stått bakom i nyare tid. MP hoppades att färre ville flyga, och sossarna ville bare ha in fler pengar.

Flygskatt bordegå till uteslutande att utveckla och producera fossil fritt flygbränsle, den ska inte i närheten av statskassen.

Ryanair har aldrig varit rädda för att blå ljuga och manipulera för att få som dom vill.

Många länder i Europa har en flygskatt, desvärre ofta lika idiotisk som svenska flygskatten.

Är helt hundra på att Ryanair redan får stora rabatter på flygplats avgifterna.

Om Ryanair försvinner kommer andra bolag att ta över.

 

Tillbaka

HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev