Den stora Cargo-tråden.
Vilken speditör är störst på Arlanda. Det lastas mycket frakt från Agility på Emiraten iaf.
svar
@Lastmästaren – Är det ett rykte eller är det någonting som är bekräftat?
Vilket datum tar NordicGSA över agenturen för CX på Arlanda?
SQ är nog HWF, men planeringen sköts av ProActive om jag inte missminner mig.
QR ligger hos Nordic GSA och CX har eget kontor.
Vilken är största flyspeditionsfirman på ARN just nu? Är det fortfarande Panalpina?
SQ är väl Scanpartner? QR är väl Nordic GSA? CX har eget om jag inte minns fel, än så länge.
Vem bokar man frakt med och man vill skicka med SQ, QR eller Catai ?
DGF frakt?
Ledsen men den går full varje dag.
Danne har rätt, DHL flyger åt BA dag 3 4 5 6, dag 3 4 5 delas den med Got.
Tack Danne men har du källa på det eller är det bara en tippning?
Tippar på att anledningen att du ser mer DHL än vanligt på ARN beror på att dem börjat köra frakt åt BA, eftersom 767:an som körde frakt+pax förr inte längre finns kvar.
Finns massor av flygbolag som skickar stora mängder flygfrakt med lastbil från ARN.
Förr om åren gick ju det mesta SAS Cargo med lastbil stockholm köpenhamn.
På sidan av lastbilen stod det “Air Cargo”
Nog för att lastbilar ibland kör fort.
Men inte 800 blås va?
🙂
Har nu sett en del A300 på ARN utöver de vanliga Trump-fåglarna som kommer varje dag, har e-handeln exploderat i Sverige?
Koreanen går i slinga, ICN-AMS-ARN-ICN, kommer mao full från AMS och lossar import från ICN och lastar upp motsvarande med export till hela Asien.
I vintras kollade vi när dom lastade Koreanens 747’a och var förvånade hur lite/få
palletter det var. 1 x 20 fotare och ett tiotal andra enheter. mest bellygods inte
så mycket maindeck. Jag fick förklaringen att Korean på Arlanda delade flighten
till ICN med annan europeisk destination ( BRU ? ) och att ARN bara disponerade
en tredjedel av kapaciteten.
Sist jag kollade så flyger DHL B757:or på Arlanda och ingen A300…
Sant Julle B, SAS har ju SAS cargo. Även om de inte har fraktmaskiner så har de daglig frakt i deras flygmaskiner.
Störst speditör!
Räknat i enskilda stora caegolaster eller kg per år?
Måste ju vara SK som lastar mindre cargo på nästan varje flight,
Rena cargoplan/bolag:
DHL som flyger dagligen med A300.
Korean flyger ju ibland B747 cargo kärra med den är ju inte dagligen=blir inte samma kg som på DHL tot räknat på typ en vecka…..
Jobbar i SAS-hangaren på Arlanda. UPS har en fraktmaskin (757, ibland 767)som kommer in på service ibland, och veckocheckar hos oss. Det är tydligen upptaget i Köln och här stannar maskinen även över dagen. Men DHL brukar ha 2 maskiner stående på rampen på dagen. Sen har vi även fed ex som kör Paris & Helsinki. En bae146F brukar stå vid cargo, antar att de är TNT.