THAI ARN-BKK
Hej,
Såg att TG961 alltså ARN-BKK trafikeras av deras B772 samtidigt som kärran påväg till ARN TG960 också är en B772. Har thai skalat ner på arlanda eller vad har hänt med B77W? Måste vara ett rejält nedköp i kabinen på de mindre flygplanen. Någon som sitter inne på någon info?
svar
Et stort luftfartøy som, for mange timer er vekk fra sin base i BKK, må vise lønnsomhet.
For fremtiden kan det hende at en større B-777 brukes på markeder nære BKK. På den tiden den bruker t/r Europa, f.eks til ARN, inkl et ganske langt bakkestopp, kan den tjene inn mer, ved f.eks fremtidig bruk av mindre B-787 til ARN.
For, det er mulig at TG ikke tjener inn noe på de aller billigste billetter og dermed nedskalerer. De aller billigste billetter “overlates” dermed til TK,EK, SU, QR og DY m.v.
(ARN kan like mye være OSL)
772 TG961/20
Framför allt flyger man hem på natten med TG960, och slösar inte en hel dag på planet, som Norwegian, Aeroflot, Ukrainian etc.
Just nu står 5st 787or från Thai och väntar på nya RR motorer.
Skulle inte förvåna mig om de kommer användas under lågsäsong till ARN när de blir åtgärdade.
TG har under åren varit punktliga så man kan ställa klockan efter dom.
744 under många år och senaste åren 773. Att ha en våt dröm om 380
är bara fantasier. Men det finns alltid undantag då och då. 772 är bara
tillfälligt. Y är klart bättre än ALLA konkurrenterna.
I morgon är det paxeb från ZRH som får åka 747 istf 773.
B747 som vi flög förr på ARN var lastgammal. B777 är inte heller den helt ny, men betydligt modernare än Queenen.
For TG å anvende 747 på en flyging….betyr ikke det at man må fly inn crewet som skal ta maskinen ut igjen passivt.
Likeledes ta det innkommende crewet passivt tilbake, for man kan vel ikke forvente at crewet opererer 777/747 samtidigt ?
Idag kommer TAHI med en B747, dock lite försenad.
Och idag kommer dom med en helig 747 till ARN!!
HS-TGX som var en flitig gäst förut!!
Vi har inga morderna pushfordon på Arlandas som tar 747. 777 är största och tyngsta maskinen som TBL (TowBarLess) tar på arlanda. Där emot har vi våran jumbo push med tillhörande stång som används för 747, och heavys mindre än 747 för den delen också.
Mvh
SGHramp
Thai har för tillfället minst en 77W ur trafik, en blev påkörd på ARN och behöver repareras. Därav att man måste slinga in en 777-200ER. Den går på olika destinationer varje dag, så det är flera 77W-destinationer som “drabbas”
Vad var din reaktion och hur tog du det?
@The Fueler:
Jag reagerade på detta: http://www.bilddump.se/bilder/20190213202448-85.194.0.252.JPG
Stång behövs ej, vi har moderna tunga fordon.
Så vitt jag vet finns inga andra fullservice bolag som flyger ARN – BKK direkt än ThayAirways. Att flyga via någon annan flygplats när man kan åka direkt då värderar man inte bekvämlighet och tid.
Frekvent resenär.
TG 960/961 är alltid samma maskin. 960 kommer in på morgonen och går ut som 961 13.30.
Enda gången det går 2 olika fighter är torsdag och lördag.
TG 962/963 BKK-ARN-HKT-BKK, det är oftast där man kan se 772.
Angående A380, finns det push-stång på ARN? Det har varit en av anledningarna till att de har hamnat på ramp M och inte tex ramp R.
Må så vara att vi aldrig kommer se ngn reguljär A380 linje på ARN
men arn är fortfarande en nöd flygplats för stora flygplan till och från asien.
Har ju även hänt att A380 gått ner på arn pga sjuka pax.
Mao måste arn vara redo för A380 oavsett.
TG960/12 var en 773
2019-02-12:
TG960 B772
TG961 B77W.
Åkte ARN – BKK feb 5 det var en B773. Thai är det bästa alternativet från Stockholm. Det är direktflyg utan mellanlandningar. Du får ta med dig 30 Kg incheckat och 8 kg handbagage. Mat och dryck ingår. Det tog ca 9,5 timmar. Trevlig personal.