Qatar i Göteborg
Är Qatar nödvändigt i Göteborg och går det bra med linjen till Doha? Ingen önskade direkt en flyglinje till Doha alla i Göteborg vill ha ju ha en New York linje!
svar
Två timmar i en ATR från GOT? Vart är du påväg då? Finns väl ingen sån linje från GOT? Det är väl bara BMA, CPH och HEL som går med ATR?
@Kenneth, vet inte varifrån du får dina nedvärderande kommentarer. Landvetter har många dagliga flighter med t.ex. KL, LH, BA, AF, SN….de flyger inte med ATR:er eller minijets.
RE:Qr F/O
HAHAHAHA GOT är väl den flygplatsen i Sverige där ATR samt “minijet” trafik
till etniska destinationer är dominerande.
Inga extravaganser därifrån. Lite charter som lyfter statusen 🙂 annars känns det som low cost rätt igenom.
@Miro
Vilken underbar start på en långresa att sitta två timmar i en
ATR innan man ens kommer till en riktig flygplats.
QR’s överlåtselse av linjen till Finnair är förmodligen det dummaste
jag hört i branchen sedan Björn Rosengren malde ner 200 miljoner
på Kallax Cargo.
Vem blåste liv i den här tråden igen?
QR kommer inte att starta upp GOT igen iaf inte inom de närmsta åren.Stationen är helt nerlagd,ingen GOT-personal är kvar inom företaget och om man nu startar igen så blir det isf med 788.
Kollar man på Qatars hemsida och vill boka så är det ingen A380 på nämda datum och inte direkt heller. ATR till HEL och sedan A330. Båda opererade av finnair
@Qr F/O – Arlanda bara anpassad för inrikes trafik? Där har du totalt fel. Jag har bestämt för mig att Arlanda byggdes om i samband med att Emirates började flyga med A380 till norden. Nu flyger de ju inte längre med A380 till norden utan främst med Boeing 777. Jag är dock som sagt väldigt tveksam till att GOT skulle ha byggts om för att kunna husera en A380
Mig veterligen så är Arlanda bara anpassad för inrikes commuter flights såsom ATR 72 och liknande elvispar. Så väl GOT som DOH huserar lätt en A388 såväl gällande passagerarunderlag som längden på rullbanan. Det kan knappast Arlanda med sin terminal 5, dess obefintliga serviceutbud och bedrövliga bemötande hela vägen från check in till push back.
Ehrmantrout, hvor er NWR ?
Finnes ikke i IATA city codes directory !
@Ulf – Airbus A380 på Landvetter? Är verkligen Landvetter byggd för en A380. Mig veterligen är det bara Arlanda som är anpassad för en A380 här i Sverige
Fint att Qatar åter öppnar linjen GOT-DOH från och med 11 april 2023 efter några års frånvaro på rutten. Blir fyra avgångar i veckan -2-456- och trafikeras med en Airbus 380-800. Skönt att slippa såväl Arlanda som Kastrup och joint venture med Finnair när man ska vidare utanför Europa.
Vad jag hört är att frakten går lysande pax går upp och ner. Nu är väl Doha inte slutdestinationen utan de flesta flyger vidare.
Frakten går ofantligt bra, pax siffrorna är svaga under sommarhalvåret, på vintern är det fullt med pax som ska vidare till asien. Går rykten om att dom ska uppgradera till A350/B777 till nästa vinter om pax siffrorna står sig.
Bäst vore om Qatar-maskinen kunde fortsätta till NWR från GOT ? Doha – GOT – NWR ?
Qatar är guld värda på GOT då vi som reser frekvent österut slipper onödiga byten i CPH, eller på kontinenten. Frugan arbetar som kabinvärdinna med bas i Doha och de har långt gångna planer på att förlänga den dagliga rotationen vidare till New York med en direktlinje. Det är i dagsläget bara brist på maskiner i flottan efter utfasningen av de sista A340-600 som gör att det dröjer till sommaren 2020 när alla nya 350-900 är levererade.
Den går bra den linjen och Qatar går från 5 flyg i veckan till dagligen i december , 1 år efter starten Ännu bättre hade det varit om samma maskin kunnat fortsätta till NWR från GOT . Annars går frakten och äffärsklass bra !
De utökar trafiken från december, så det borde väl betyda att det går rätt okej?
Från Doha går det direktflyg till Hangzhou där Geely finns.
Vem talar du för? “Ingen” önskade direkt en flyglinje till Doha? Okej, och du för talan för alla?