Tråden startades av: BMA  2021-05-09 21:10:51
BRAs återstart 
Är det någon som vet hur många maskiner BRA kommer ha igång nu i återstarten? Hur många Kaptener och FOs är återanställda?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Ulf
2021-05-10 09:08:55
SV: BRAs återstart
Inga återanställningar är aktuella! Enligt modellen i Svenskt Ambulansflyg (KSA) har ett konkurrerande bolag startats av staten och tvingat in samtliga destinationer i upplägget. Piloterna får anställning i ett bemanningsbolag.
Op
2021-05-10 09:17:32
SV: BRAs återstart
Inga är återanställda alla är nyanställda via Braathens People.
Rita
2021-05-10 18:11:23
SV: BRAs återstart
Att vara anställd i bemanning innebär att du kan bli uppsagd i morgon. Och tre månaders karens hos a-kassan. Tänk efter före!
Bemanning
2021-05-10 18:26:57
SV: BRAs återstart
Verkar klokt att börja så. Är bara en risk att ha anställd personal i dagsläget.
DW
2021-05-11 09:00:37
SV: BRAs återstart
Då bemanningsföretag verkar vara en del av den nya trenden är det väl inget överraskande med detta upplägg. Flygbolaget BRA behöver inte heller oroa sig över fackliga engagemang. Men, varför skulle det föreligga tre månaders karens vid A-kassan?
Crew
2021-05-12 00:03:33
SV: BRAs återstart
@Rita
Fakta nu tack!Ingen 3månaders karens till A-Kassa inte.
Faktum är att lönen bättre nu än innan.
?
2021-05-12 11:29:35
SV: BRAs återstart
Pilotlönerna är ca 20-25% lägre. Skulle bli förvånad om kabinen helt plötsligt fick högre lön?
@crew
2021-05-12 13:54:00
SV: BRAs återstart
Du har inget skydd i bemanningsföretag. Blir du uppsagd har du tre månaders karens från a-kassan
PM
2021-05-12 21:20:56
SV: BRAs återstart
Vad är det för trams om a-kassan?

Har nyligen haft a-kassa men nu lyckats få annat jobb. Det var en veckas karens och inget annat efter att föregående anställning upphörde.
Tim
2021-05-12 21:43:18
SV: BRAs återstart
Dålig on time performance på comebacken, 45-70min förseningar på ett par av avgångarna. För snålt med flygplan?
DW
2021-05-13 10:31:08
SV: BRAs återstart
Man har visst skydd utav a-kassa trots den som arbetar i bemanningsföretag. Detta ändrades för ett par år sedan.
Peter
2021-05-13 22:51:50
SV: BRAs återstart
De plockade inte direkt tillbaks essen i cockpit när de återanställde.
Kilan
2021-05-14 14:45:44
SV: BRAs återstart
@tim
Berodde på väder, åska
Kolo
2021-05-15 00:42:12
SV: BRAs återstart
Klart det inte är essen som går tillbaka till BRA. Finns inte en sund människa som skulle arbeta för de vilkoren o de arbetstiderna. 6 leggars massor av helger 365 dagar om året. Om möjligheten att söka semester bara är hälften så dåligt som det var förr är det fortfarande en katastrof. Nej tack heller står jag i kassan på Ica o har kvar min värdighet.
Gisela
2021-05-15 05:22:04
SV: BRAs återstart
Att ha ”ess” i cockpit blir bara problem. Bättre att ha ja sägare som håller tidtabellen!
Crew
2021-05-16 01:25:24
SV: BRAs återstart
Så låga diskussioner här så man blir mörkrädd.
Var glada istället!
Ett flygbolag har återkommit eft ett uppehåll pga en pandemi och drar fullt hus!Det är väl underbart,några förseningar hit å dit vad är det?Och skylla detta på cockpit är ju riktigt lågt.
Fullt hus?
2021-05-17 15:54:35
SV: BRAs återstart
Kan så vara, men vad är intäkterna med alla "fribiljetter" som delats ut till de som köpte biljett och förlora dessa i rekonstruktionen? Samt att det skall betalas paxavg på varje fribiljett. Äterkom med kabinfaktor när dessa biljetter har förverkats.
SAS-Janne
2021-05-17 20:57:03
SV: BRAs återstart
BRAathens/SAS
0B
2021-05-18 00:39:33
SV: BRAs återstart
Kul att läsa om återstart! Jag hoppas bara att det blir till bra villkor! Annars kan lika gärna flyget få fortsätta stå på backen!
Stockholmare
2021-05-18 08:12:58
SV: BRAs återstart
Har läst kommentarer på andra ställen att det finns fd personal som känner sig blåsta på utebliven lön, semester etc där BRA svarar att de följt alla regler för rekonstruktion.

I övrigt så "fick" ju BRA 200miljoner från staten så de har pengar att bränna såhär i början även om det är många nu som utnyttjar sina "fribiljetter". Dessa 200 miljoner har jag svårt att tro att de någonsin kommer återbetalas till staten. Men jag har gärna fel.
radar
2021-05-20 14:58:13
SV: BRAs återstart
Någon som vet hur beläggningen är på BRA ?
AGH
2021-05-20 19:17:59
SV: BRAs återstart
Igår hade de 12 vuxna o 2 barn från Ängelholm
radar
2021-05-21 10:19:53
SV: BRAs återstart
Tack AGH, men jag tänkte mer hur beläggningen varit på samtliga avgångar sedan nystart. BRA och Swedavia har ju haft stora förhoppningar inför nystarten men verkligheten kanske ter sig annorlunda?
Stockholmare
2021-05-21 11:25:02
SV: BRAs återstart
De där elflygplanen med 19platser kanske inte är så tokiga ändå... går det att få ekonomi i detta? BRA och Leap har ju väldigt likartade tidtabeller. Race till botten?
K
2021-05-21 15:05:06
SV: BRAs återstart
Svaret på din fråga är att BRA har tre (3) kärror igång i det reguljära linjenätet sedan den 12/5. En fjärde maskin (4) kommer in i slutet på juni. Det är besättningsbaser i MMX, VBY och BMA. Exakt hur många som anställts vet jag inte, men vi som fått jobbet tillbaka är evigt tacksamma! Vi bär vår uniform med stolthet och BRA har bara behandlat oss väl. Min lön är oförändrad och likaså min arbetstid. Alla ni förståsigpåare som sitter på detta forum och öser ur er rena lögner och påhitt, har ni inget annat att göra?
Crew
2021-05-21 23:59:54
SV: BRAs återstart
@K
Kan inget annat än hålla med dig!
Crew
2021-05-22 00:03:33
SV: BRAs återstart
@radar
Nu har väl ingen förväntat sig fulla kärror i uppstart och i sommar.Finns liksom i kalkylen.Kunder SÅ glada att BRA är tillbaka igen.
@k
2021-05-22 04:38:59
SV: BRAs återstart
Vilken stor lögn. De återanställda Piloterna har inget kollektivavtal och är anställda av ett bemanningsbolag. De har Inte samma lön som innan o de flyger betydligt mer än innan o bolaget har möjlighet att lägga ut fler helger. Dessutom så har BRA rundat återanställningsrätten vilket gör att det är ett bolag jag inte skulle flyga med. Till o med RyanAir känns hederligare...
C
2021-05-22 14:44:03
SV: BRAs återstart
Detta eviga tjat om kollektivavtal. Tror ni på riktigt någon resenär bryr sig om piloter och kabinpersonal har kollektivavtal eller?

Dags att gå vidare från 1960-talets LO-mentalitet.
K
2021-05-22 14:50:21
SV: BRAs återstart
Det stämmer att återanställningsrätten inte följts, och det beror ju helt enkelt på att BRA genomgick en rekonstruktion och att crew därefter anställts i Bratheens People. Alla som ville fick således söka jobbet på nytt. Det håller jag med om att det kanske inte va det snyggaste BRA kunde göra men samtidigt så förstår jag varför. Betänk dessutom att det hade gått ett helt år och att många redan tagit klivet ut i andra yrken och utbildningar. Således är dom som sökt och fått jobbet ”tillbaka” väldigt dedikerade och arbetsvilliga. Det är helt självvalt för iaf dom flesta av oss. Ja, absolut fler jobbhelger, längre dagar och mer 6-leggars. Men det handlar om en kort period innan (förhoppningsvis) fler kärror och fler crew kommit igång. Kollektivavtal eller inte så följs iaf FTL.
@K
2021-05-23 21:56:25
SV: BRAs återstart
Din naivitet visar på att du inte spenderat särkilt många år i flygbranschen eller så är du hjärntvättad. Sedan BRA bildades har det varje år blivit lite sämre för dom anställda, tro mig jag vet.... det kommer absolut inte bli bättre o ingen normalt funtad människa skulle arbeta under de premisserna någon längre tid. Men visst du kan säga att du är pilot i baren o ha en fin uniform med den nordiska fina beiga pullovern....

Sedan att acceptera att man ska genomgå en fullständig screening när man arbetat där i 10-15 år (Golden Air inräknat) Betydligt längre än de flesta av de cheferna som finns där (som knappt vet vilket som är fram eller bak på en ATR) är inget annat än en fullständig förnedring av sina fd lojala medarbetare...

Som sagt Go Leap. Känns mycket fräschare o ärligare. Tror o hoppas gamla Sverigeflyg gänget ror detta i hamn.
K
2021-05-24 10:40:48
SV: BRAs återstart
Jag beklagar verkligen din situation. Men att sitta på ett forum och kalla nån för hjärntvättad säger mer om dig än mig. Vi lever i en föränderlig värld där inget är som förr. Alla branscher ser över sina möjligheter att utvecklas och leva vidare. Flygbranschen är inget undantag. Jag förstår att du förmodligen varit med länge, och att det enligt ditt synsätt utvecklats till det sämre. Nya yngre kollegor kommer in, både som crew och administrativt. Att förnedra dom med diverse tillmälen är både lågt och osympatiskt. Kanske därför du inte gick igenom screeningen med det synsättet..? Att jag skulle sitta och säga att jag är pilot vore ganska dumt då jag inte är det. Och beträffande den skandinaviska pullovern, jag använder inte den då jag är allergisk mot ull. Önskar dig lycka till i din framtida karriär. Att vara bitter och bakåtsträvande brukar dock inte ses som en fördel vid jobbansökningar.
Rogge
2021-05-25 08:52:59
SV: BRAs återstart
Ägaren tycker nog att han gjort rätt och ”hoppar man på tåget” har man sen inte rätt att klaga! Det är likadant på Leap har jag hört. Gilla läget eller gör nåt annat. Fast vad tjänar man i pengar på att jobba som crew idag? På BRA slutade folk redan innan pga lönen var så dålig!
Morbitt
2021-05-25 19:39:51
SV: BRAs återstart
Det var en oenighet i den gamla ledningen om vilka som skulle återanställas.
Många som hamnade mellan två stolar.
Det fanns en muntlig överenskommelse vilka som skulle anställas igen och där är det var många som kan prata för sig, synas och höras som tyvärr fått gå före/fått sin vilja igenom. Nonchalant beteende från de som gjort ny anställningarna som ”glömt” meddela gamla lojala förra detta kollegor som sökt igen. De antog att de som inte fått besked förstår att de inte fått jobbet.
Killen trodde han var cool ..
2021-05-26 06:59:29
SV: BRAs återstart
Hur är det med pension och loss of license, för de som arbetar idag?
Kurt
2021-05-26 09:56:39
SV: BRAs återstart
Vi får både pension och loss of license såklart
dittnamn
2021-05-26 18:39:13
SV: BRAs återstart
@Morbitt. Är så det funkar på arbetsmarknaden nuförtiden. Åtminstone den privata.
Crew
2021-05-26 21:33:12
SV: BRAs återstart
@Rogge
Klagar då inte på lönen.Och dessutom 100% tjänst motför ”gamla”BRA 80%.
Crew
2021-05-26 21:36:03
SV: BRAs återstart
@Morbitt
Kanske var vad som krävdes för att få bort klagande,bittra,fyrkantiga anställda.
Edit
2021-05-27 07:02:59
SV: BRAs återstart
Stockholmssyndrom i sin renaste form… Tacksam för att ha ett arbete att gå till är en sak, men att ge sken av att allt är ok är bara att ljuga för dig själv. Ni flyger samma rutter, med samma flygplan, i samma organisationsnummer som tidigare. Men numera ”anställda” i ett bemanningsbolag bara för att bolaget ska kunna försämra era redan marginella villkor ytterligare…

Att åka ner till simulator på sin obetalda fritid, inget kollektivavtal, daganställningar, överflytt av pension från itp2 till itp1, endast vissa som förmodligen känner sig utvalda har blivit erbjudna jobb i nya bolaget samtidigt som andra inte hört något och det annonseras öppet efter nya medarbetare, en lön som är ett skämt jämfört med tidigare…

Att försvara detta med att ”vi följer i alla fall FTL”, klart vi har pension och övriga självövertygelser är inget annat än tragiskt. Visst ni får sitta och flyga ATR, men era villkor är inget annat än riktigt dåliga.
Recycling
2021-05-27 08:19:03
SV: BRAs återstart
Så mycket crew vill tillbaka (trots sämre allt) och nu ligger det annons ute! Är det så pengarna skall användas? Dyr och resurs krävande process! Tycker synd om de tidigare anställda...
Nepster
2021-05-27 08:56:33
SV: BRAs återstart
Hur ser kabinavtalet ut lönemässigt?
@Edit
2021-05-27 13:36:38
SV: BRAs återstart
Du missar en viktig sak, det pågår en pandemi och bolaget har pga det varit igenom en rekonstruktion.
ALLT är omförhandlat efter dagens förutsättningar. Så även anställningsvillkor givetvis.
Lönen i snitt är inte sänkt, tvärtom. Däremot kraven på att producera, vilket kanske inte passar en arbetsskygg som dig.

Villkoren är svensk arbetslag, de får du väl gnälla på regeringen för. Inte BRA som sätter dem.

Situationen är som den är och de som anpassar sig till dagens verklighet överlever bäst.
De är inte bakåtsträvarna som tar oss framåt, kom ihåg det!
USALET
2021-05-27 16:24:11
SV: BRAs återstart
@@Edit
Det är inte bakåtsträvarna som tar oss framåt säger du käckt.
Menar du då BRA?
Inget kollektivavtal och daganställningar är något som påminner om tidigt 1900 tal.
Då snackar vi bakåtsträvare.
Men du tycks ju mena att daganställningar och slopade kollektivavtal är något som är framtiden för svensk arbetsmarknad och något som kommer att föras oss framåt till en härlig och trygg framtid.
Lima
2021-05-27 18:36:21
SV: BRAs återstart
Ambitionen är att ett kollektivavtal upprättas.
Det lär dock sannolikt göra att man kommer jobba mer än idag (arbetslagstiftningen).

Gillar man inte läget kan man ju alltid byta till en bransch som går bra och har lite framtidsutsikter
Det tänker iaf jag göra.


Villkoren i flyget har varit på dekis länge och lite gnäll i det här forumet kommer inte vända den trenden.
@USALET
2021-05-27 18:53:37
SV: BRAs återstart
Då kan du ju fråga de som anställs om det är dag anställning eller fast anställning först innan du prompt hävdar dag anställning.
Så Norwegian, SAS, Ryan, LOT med flera med flera är också bakåtsträvare? De har alla liknande upplägg.
BK
2021-05-28 15:55:31
SV: BRAs återstart
@USALET
Det är inga daganställningar.Vi är anst på 100% s tjänster.
USALET
2021-05-28 19:46:59
SV: BRAs återstart
Ok.
Nic Edit skriver ett inlägg där han bla påstår att det är daganställningar samt inget kollektivavtal samt en del andra mindre bra anställningsvillkor.
Nic @Edit svarar och dementerar varken daganställningar och avsaknad av kollektivavtal eller dom andra anställningsvillkoren.
Jag tolkar det som om @Edit tycker att att man är en bakåtsträvare om man inte accepterar och klagar på dessa ovan nämnda villkor.
Jag svarar @Edit och anser att det är dom som vill använda sig av anställningsformer från början av nittonhundratalet som är bakåtsträvare.
Jag vet ingenting om vilka anställningsformer som råder på BRA.
BK du säger att ni är anställda på 100% och inte finns några daganställningar på BRA.
Är du anställd som pilot,kabin eller PP kontoret? Har alla grupper samma anställningsformer?
Vart kommer skrönan om daganställningar ifrån? Är det en ren och skär påhittad lögn?
Med vilket fack har ni kollektivavtal?
Hur gick det till vid rekonstruktionen? Fick alla anställda ut sina innestående löner/semestrar?
Är ni alla anställda på bemanningsbolag? Måste man åka till simulatortjänst på sin obetalda fritid?
Har återanställningar gått rätt till?
Många frågor blev det och jag frågar bara för jag har hört en massa olika versioner och rykten om hur hela denna process på BRA har gått till. Du som jobbar där har ett gyllene tillfälle att skjuta ner alla falska rykten och lögner.
BK
2021-05-28 22:29:37
SV: BRAs återstart
@USALET
Innan uppstart hade vi ”daganst” då vi flög på uppdrag.Finns några ännu som valt detta själva ännu.Kan liknas med timanställd.Resterande går på 100%s tjänst.Vi följer FTL och ännu inget kollektivavtal ( vilket många ej ens saknar )Men det kommer komma.Vi är anst i ett bem,bolag.
BK
2021-05-28 22:35:09
SV: BRAs återstart
@ USALET
Varför så nyfiken?Sugen på att söka el?
Ryt
2021-05-29 07:36:00
SV: BRAs återstart
Problemet är att det känns om det blandas o ges mellan kabin pilot o markanställda

Piloter har återanställts helt random o man har tagit de man velat ha. Alla som på något sätt varit besvärliga haft sjukdomsproblem har man helt undvikit.
Finns daganställning bland piloter (möjligtvis på egen önskan)
Ingen lön vid simulator när piloterna återanställdes.
Lön enligt uppgift från återanställda piloter ca 20-25% lägre nästan ännu lägre för styrmän.
Pension ändrad från ITP2 till 1 vilket är en katastrof för individen.
BRA har stora löneskulder till de anställda som de genom permittering o rekonstruktionen undverk (enligt utsago)
Kabinpersonal oklart men skulle förvåna om de helt plötsligt fått 100% då de aldrig haft det tidigare på ATR:delen.
Markpersonalen misstänker jag bara består av nyanställda (som skriver här) o inte har en aning om övriga bolagets anställda utan bara gissar. De kan säkert ha 100% men även det skulle förvåna mig.
Möjligt kontorsanställda är på 100%

Summa summarum är BRA ett ganska ofräscht bolag gällande anställnings policyn och har man andra val hade jag definitivt satsat på dom. Att stanna kvar som pilot eller kabinanställd på BRA eller flygbranschen är ingen långsiktigt hållbar lösning, tyvärr. Det var ett underbart bolag när det bestod av Golden Air o Sverigeflyg, sedan gick det snabbt utför...
BK
2021-05-29 16:39:05
SV: BRAs återstart
@Ryt
Kan med säkerhet upplysa dig om att Kabinpersonalen ÄR anst på 100% tjänster.
Ryt
2021-05-30 20:21:14
SV: BRAs återstart
Konstigt i BRA:s platsannons för kabinbesättning så är det heltid/deltid så att alla har heltid är nog en lögn...
BK
2021-05-31 12:46:54
SV: BRAs återstart
@Ryt
Ja du vet nog bättre än de som jobbar där.
Ryt
2021-05-31 21:53:38
SV: BRAs återstart
Nej men om du är läskunnig kan du gå in på platsannonsen o läsa att den gäller både heltid o deltid
TR
2021-06-01 16:37:27
SV: BRAs återstart
Det är inte alls 100 % heltidstjänster som erbjuds av BRA på kabinsidan. Det är dagsanställningar som erbjuds från ansökningarna som ligger ute nu även fast det står deltid/heltid och dagsanställningen gäller under sommaren med chans till eventuell heltidsanställning efter sommaren.
BK
2021-06-01 20:32:57
SV: BRAs återstart
@TR
Men dem som jobbar nu har 100%.Och dem som har daganst valde det.
Tittle
2021-06-02 07:38:44
SV: BRAs återstart
Vad är en dagsanställning? Hur vet man när man ska jobba?
Edit
2021-06-03 14:25:39
SV: BRAs återstart
Ett bra sätt att kolla när det är dax att köra till jobbet är kolla sin roster…

Finns det verkligen ingen som kan dementera vad jag skrev tidigare om nya villkor på BRA? Hittills har jag bara fått förklarat att jag är arbetsskygg
Tim
2021-06-03 19:43:29
SV: BRAs återstart
Ryktet säger de ska börja flyga från Århus i Danmark. Ny bas? Slinga crew ?
BK
2021-06-03 22:56:54
SV: BRAs återstart
@Edith
Men vill man ha ett flyg jobb så vill man.Gillas ej nya direktiv och löner mm behöver man ju ej jobba för företaget.
BK
2021-06-03 22:59:34
SV: BRAs återstart
@Tittle
Du har betalt för det pass/slinga du tackat ja till typ som tim anställd.
BK
2021-06-04 00:14:57
SV: BRAs återstart
Kollat AirLeap s annons?
Heltid/20 Tim i veckan.
Mick
2021-06-09 23:09:02
SV: BRAs återstart
Åkte med BRA i Söndags från Visby FULL kabin??
Re:Mick
2021-06-10 09:24:08
SV: BRAs återstart
Du åkte med maskinen? men vet inte om den var full?
Med tanke på att du ställer en fråga.
Mick
2021-06-10 11:54:46
SV: BRAs återstart
Blev fel skulle va utropstecken Ja den var full.
Tvärnit
2021-06-16 10:19:31
SV: BRAs återstart
Är det fortfarande fulla kabiner hos BRA?
Stockholmare
2021-06-16 11:40:38
SV: BRAs återstart
Det som vore intressant är ju faktiskt betalande resenärer och inte bara de som utnyttjar att de hade en resa innestående.
Trötter
2021-06-16 12:37:40
SV: BRAs återstart
@stockholmare

Hehe, för du vet ju om resenärerna har köpt biljett eller använder innestående biljetter
Stockholmare
2021-06-16 21:05:06
SV: BRAs återstart
Nej det kan ju bara BRA svara på men likväl vore det intressant.
BMA
2021-06-18 00:18:28
SV: BRAs återstart
Avundsjukan strålar till fullo ser man!
Var med och gläds istället!
Livet blir lite mer gladare då!Kram
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev