Flygolycka Örebro fallskärmsklubb
Tragisk flygolycka i Örebro där nio personer omkom.
Vilken flygplanstyp använde fallskärmsklubben när olycka inträffade?
svar
En mycket tragisk olycka som hade kunnat undvikas.
Jag har läst Hela Haverirapporten och noterar att den här flygplanstypen bara har en Visuell varning för Stall. Det är en lampa som då lyser rött, det saknas en ljudvarning !
Innehavaren av flygplanet hade publicerat Checklistor för olika faser av flygning.
Höjdrodrertrim var i det här fallet Inte i läge för start vilket även framgår av bilder. Det var mycket kommunikation mellan TWR och pilot i samband med uttaxning för start.
Tydligen enligt Havkom som intervjuat andra piloter så är det vanligt att man bara följer checklistan före första start för dagen och efter ett längre uppehåll i flygandet.
I det här fallet så får man väl dra slutsatsen att piloten inte följt checklist före start i och med att han startade med felinställd höjdrodertrim. Det framgår även av bilder på panelen.
Om man alltid följer utgivna procedurer och checklistor så händer inte sån här tragik, det har inte framkommit något tekniskt fel på flygplanet i fråga. Sorgligt nog är det den mänskliga faktorn i det här fallet.
Även om stallvarnaren skrek hade inte olyckan kunnats undvikas planet var dödsdömt innan take off då det var fellastat
Hur tidigare flygningar sett ut var lastade finns ingen info om. Det räcker med att en hoppare sitter fel för stt få samma förlopp som den tragiska olyckan
Cg låg utanför vinkordan då stallar man punkt slut, det var det jag exakt skrev.
Det enda jag tvivlar på är att trimmen skulle ha att göra med utgången. alla de andra faktorerna tog jag upp som orsakssamband,
När man har ett ton människor i ett flygplan är det avgörande att veta innan take off hur lasten är fördelad.
Här måste rutiner och krav skärpas upp,
För att undvika liknande olyckor.
Du hade ju inte alls exakt rätt?
Finns ju en mängd bidragande faktorer. Så står det ju även i rapporten.
1; Tyngdpunktsläget
2; Trimpositionen
3; Bristfällig checklistehantering
4; Bristfällig stallvarning
Det enda du gapar om är “felaktigt Tyngdpunktsläget”. Du verkar fortfarande tro att de andra 7 flighterna den dagen var korrekt lastade, och därför hände det först den 8 flighten.
Sluta prata om sådant du bevisligen inte förstår.
“Reality” det är Du som ska skärpa Dig
‘man anklagar ingen i ett åsikts forum, jag hade dessutom exakt rätt
flygplanet var fel lastat det stallade
DOI låg utanför ving cordan vid start, trimmens inställning kan inte ha att göra med den tragiska utgången.
Att göra ett loadsheet är basic vid alla flygningar, smått som stort
där man ser att man ligger rätt i allt; balans TOW LW ZFW etc
Det verkar inte ha gjorts överhuvudtaget, fanns inga sådana rutiner.
Haverirapport med allt för glidande svar av SHK med en faktisk orsak till haveriet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/haverikommissionens-slutrapport-efter-flygolyckan-i-orebro
Publicerat igår kl 07.18
Haverikommissionens slutrapport efter den svåra flygolyckan för ett år sedan, där nio personer omkom i Örebro, är nu i princip klar och ska ut på remiss.
Rapporten skriver bland annat om ett kalkylblad med uppgifter för att beräkna vikten som var okänt för piloterna på olycksplanet.
Peter Swaffer på Haverikommissionen säger att det här är en viktig del och att det är oklart varför piloterna inte kände till kalkylbladet. Myndighetens slutrapport presenteras mot slutet av september månad.
Nyfiken var hittar du den informationen .
@thomas
Så, du menar att under alla de år man tidigare flugit med den här individen har man alltid lastat helt rätt och enligt föreskrifter?
Skärp dig. Det kan ha varit en bidragande orsak, men att hävda att det är enda orsaken är att göra det enkelt för sig.
Du har lika rätt som de som hävdar att SAS går i konkurs för att piloterna alltid strejkar.
Haverikomission är klar nu ned haveri utredningen fallskärmsolyckan i Örebro
planet var fellastat som piloten inte hade en aning om.
DET ÄR SVÅRT ATT VARA ÖDMJUK NÄR MAN HAR RÄTT
Inse att EU inte bara kostar pengar!!!!
Även redaktionen här har gått ut och kritiserat mina inlägg, nämnt mina olika alias etc, de står inte ut med att jag är initierad och vet mer än dem.
Vilken skam hur kan ett seriöst forum behandla sina läsare och debattörer så?
Rensa i leden ta in de som har insikt i branschen inte bara nån journalist som tror sig veta flygbranschen.
Jag har jobbat för civil aviation i Sverige flera stora flygbolag över värden IATA etc
alla mina kommentarer bygger på fakta och insider kunskap
Det verkar svårt att ta för många som inte befinner sig på den nivån.
Thomas – jag tycker inte du ska förekomma haveriutredningen. Som i alla olyckor så är det en rad omständigheter och misstag (threat and error) som leder till ett oönskat utfall. Det är sannolikt att vikt och balans påverkat men onödigt och kontraproduktivt att du med så stor säkerhet innan haverirapporten getts ut kan konstatera till 100% säkerhet vad som orsakat olyckan.
Fredrik Du ser vilka kommentarer man får trygghetsbyxor trygghetsnarkoman etc
Då människor tragiskt har dött i hemska flygolyckor. Det är 100% uppenbart att haveri kommissionens slutsats blir fellastat
alla flyg även en cessna 172 eller cherokee 140 har en lastinstruktion i manualerna.
På ex en dreamliner kan Du få loadsheet och w&b sheets utprintat i cockpit efter att man har programmerat in alla värden.
Det verkar vara många skolungdommar här som inte vet hur branschen fungerar och hur säkerhets arbete bedrivs i luftfart, det triggar många att fälla nedsättande kommentarer
Men för mig betyder de inget absolut 0.
Folk många har dött i två tragiska olyckor i fallskärms branschen, för att man ignorerar basala flygsäkerhets rutiner, och detta framställs i en form av ironi, väx upp bli seriösa, det här är inget att skämta om fråga familjerna till de omkommna.
All flygsäkerhet bygger på strikta förabetade rutiner check lists licensierat etc. Skulle fallskärms verksamheten vara ett undantag???? Och bara för man alltid gjort nåt annat.
Tjena thomas! Sett att du varit aktiv en längre tid på forumet. Du verkar initierad så får man fråga vad du jobbar med i flygbranschen?
No more needs to be said!
Ska vi ha trygghetsbyxorna på oss börjar vi gömma tändsticksaskar ombord och stoppar alla flygningar där besättningen inte hittar dem, gärna strax innan planet startar.. Givetvis förhörs alla kabinbesättningar om samtliga praktiska procedurer på begriplig engelska och sen tycker jag vi kollar alla licenser, alkohol- och drogkollar hela besättningen samt deras scheman, uppdateringar och flygtider vid varje markkontakt deras plan har. Sen kanske skattemyndigheten skall kolla att alla baserade i Sverige betalar skatt här?
Väx upp.
Standardvikter jobbar man med även i trafikflyget och då tar man snitt på tiotusentals pax, ex så väger charter pax mer än reguljärflygs pax, för de har mer och tyngre handbagage etc.
Hur kan man argumentera för nåt då människor har dött på grund av att man inte tillämpar ignorererat ellementära flygoperativa regler. Bort från branchen för sådana är min slutsats.