Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS nya El-flyg

Tråden startades av Air Koryo

Varför har SAS enbart beställt två ES-30 flyg som skall levereras från fabriken i Göteborg?
Kan det tänkas att dom enbart planerar sätta in modellen på en sträcka som Arlanda- Mariehamn eller Arlanda-Visby?
Korta Skandinaviska och även inrikes i Norge eller Danmark kan också tänkas.
Var och hur tror Ni dom skall användas?

Publicerad den 2022-09-16 15:28
Skriv ett svar
Antal svar: 5

svar

En Roffe
2022-09-17 14:10

En möjlig förklaring skulle kunna vara att de beställt två fpl för provverksamhet, för att testa konceptet innan de bestämmer sig för om de ska köpa/leasa t ex 20 eller 40 st om några år. Det är i alla fall så jag skulle resonera ifall jag beställde två flygplan.

Om det sedan ökar chanserna för kommersiell produktion av sådana flygplan i Gbg så skulle det kunna gå att räkna de här två planen som diskret subvention till jobb i Sverige. Och det är väl inget fel i det, eller hur?

Anarkist
2022-09-17 00:07

Batteri drivna flygplan är på inget sätt ” framtiden ” Särskilt inte med dagens tunga och ineffektiva batterier.
Detta ” initiativet ” från SAS m.fl.är inget annat än ett pr stunt.
Desutom är det mycket tveksamt om ett ” hybrid flygplan som använder batterier och jet a1 i kombination är mer miljövänligt än effektiva jetmotorer, allt inräknat.

Ju-Anita
2022-09-16 22:39

Det är väl skit samma, det får man väl se då, kul ändå att en del av SAS piloter ska få flyga pappstrut i framtiden:)

Electric Boogie
2022-09-16 21:00

Tromsö-Bodö ser kort och bra ut, ligger dessutom i billigaste elområdet.
Borde finnas fler inrikessträckor i Norge där elflyg passar bra. Men många är nog i likhet med Arlanda-Mariehamn för tunna för SAS.

LLA
2022-09-16 18:33

Kanske dessa plan skall användas mellan Arlanda och Bromma för att konkurrera med Arlanda Express?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500