SAS nya El-flyg
Varför har SAS enbart beställt två ES-30 flyg som skall levereras från fabriken i Göteborg?
Kan det tänkas att dom enbart planerar sätta in modellen på en sträcka som Arlanda- Mariehamn eller Arlanda-Visby?
Korta Skandinaviska och även inrikes i Norge eller Danmark kan också tänkas.
Var och hur tror Ni dom skall användas?
svar
En möjlig förklaring skulle kunna vara att de beställt två fpl för provverksamhet, för att testa konceptet innan de bestämmer sig för om de ska köpa/leasa t ex 20 eller 40 st om några år. Det är i alla fall så jag skulle resonera ifall jag beställde två flygplan.
Om det sedan ökar chanserna för kommersiell produktion av sådana flygplan i Gbg så skulle det kunna gå att räkna de här två planen som diskret subvention till jobb i Sverige. Och det är väl inget fel i det, eller hur?
Batteri drivna flygplan är på inget sätt ” framtiden ” Särskilt inte med dagens tunga och ineffektiva batterier.
Detta ” initiativet ” från SAS m.fl.är inget annat än ett pr stunt.
Desutom är det mycket tveksamt om ett ” hybrid flygplan som använder batterier och jet a1 i kombination är mer miljövänligt än effektiva jetmotorer, allt inräknat.
Det är väl skit samma, det får man väl se då, kul ändå att en del av SAS piloter ska få flyga pappstrut i framtiden:)
Tromsö-Bodö ser kort och bra ut, ligger dessutom i billigaste elområdet.
Borde finnas fler inrikessträckor i Norge där elflyg passar bra. Men många är nog i likhet med Arlanda-Mariehamn för tunna för SAS.
Kanske dessa plan skall användas mellan Arlanda och Bromma för att konkurrera med Arlanda Express?