Tråden startades av: Nordic  2023-03-01 00:49:19
SAS Connect unstable approach 
Verkar vara andra stabilized approach criterias på SAS Connect än alla andra bolag. Det här borde gå under kategorin farlig flygning. Många olyckor har skett pga unstabilized approaches.
Läskigt.

https://avherald.com/h?article=505c5898&opt=0

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

PM
2023-03-01 10:00:23
SV: SAS Connect unstable approach
Jisses!!

Vad händer i SAS Connect?? Är standards lägre där?
Virre
2023-03-01 11:07:35
SV: SAS Connect unstable approach
Ja enligt ett beslut av SAS main piloterna och SPF så måste nu Connect hålla lägre nivå än main
Arne
2023-03-01 11:08:12
SV: SAS Connect unstable approach
SAS Connect är en cirkus från början till slut. Dom klarar inte ens av att flyga sin egen produktion. Och när dom väl gör det så händer såna här icke acceptabla event.
PF
2023-03-01 11:52:59
SV: SAS Connect unstable approach
Paralleller dras direkt till kraschen i Pakistan där en del av förloppet började med att de var hot and high. Det gick inte alls bra.

https://avherald.com/h?article=4d7a6e9a&opt=0
hga
2023-03-01 13:49:50
SV: SAS Connect unstable approach
Vad i hela friden! Hur kan det bli så fel. Man behöver inte känna till sitt bolags stabilized kriteria speciellt noga för att veta att det här var helt och hållet galet. Det kanske blir en förbättring med SmartLynx trots allt!
Pilot
2023-03-01 14:02:58
SV: SAS Connect unstable approach
Huvudsaken är att dom gjorde en Go Around, hot and high är något som kan hända (inte minst när Italensk ATC är inblandad men shortcuts/sena decenter osv).
Finns inget som pekar på att SAS connect har lägre eller sämre stabilized appch critieria än andra bolag (av att länken du refererar till att döma)
Hot hot
2023-03-01 14:16:53
SV: SAS Connect unstable approach
”A SAS Scandinavian Airlines Airbus A320-200N, registration EI-SIC performing flight SK-681 from Copenhagen (Denmark) to Rome Fiumicino (Italy), was on final approach to Rome's runway 16L descending through about 200 feet AGL just with the gear extended, flaps and slats still retracted and at about 230 knots over ground, when the crew initiated a go around reaching the lowest altitude of about 150 feet.”

Hot and low kanske det ska kallas istället?
@Arne
2023-03-01 14:50:02
SV: SAS Connect unstable approach
Kanske du och andra ”Riktiga SAS” aka gamla ineffektiva SAS DNS fantaster inse att SAS Connect kommer att ta över fler och fler flygplan, och linjer. Alla uppsagda piloter kommer inte få jobb annat än på Connect och Link , SAS DNS avvecklas.
A320
2023-03-01 14:52:34
SV: SAS Connect unstable approach
Ja det stämmer, Connect kör med 1000 fot stabilized även VMC medan de flesta andra bolag ink SK har 500ft som gräns. Enligt kommentarerna så verkar höjderna i rapporten ej stämma då man ej tagit hänsyn till högt QNH den dagen. Det verkar som att besättningen gjorde Go Around på drygt 800 ft vilket verkar mer rimligt.
DK
2023-03-01 15:43:57
SV: SAS Connect unstable approach
@A320 Helt riktigt det du säger! Tyckarna är som vanligt ute och cyklar.
Leif D
2023-03-01 15:52:10
SV: SAS Connect unstable approach
Tragiskt att se hur många skribenter från SAS flygpersonal försöker sänka SAS genom att smutskasta bolaget i olika forum. Dett är tragiskt.
Patrik
2023-03-01 16:15:15
SV: SAS Connect unstable approach
Ingen ursäkt till att flyga så här ner till 200 ft men man ska också syna Roms ATC som överlag är under allt kritik och vanligtvis uruselt. Alltid short cuts utan minsta förvaning, byte av bana sista minuten. Det krävs mycket framförhållning när man flyger in till denna typ av flygplats och dessutom att man är auktoritär mot ATC vad man kan göra och inte kan göra. Säga ifrån när man helt klart är för högt. Oftast håller de en högt i Italien och förväntar att man ska sjunka på en sträcka som är omöjligt. Då är det samtidigt du som befälhavare som måste säga nej. Men också dags att EASA tar tag i den dåliga ATC miljö som oftast är i Rom och dessutom i hela Spanien. Det är ett under att inte fler olyckor sker i dessa länder pga av dess undermåliga ATC.
@@Arne
2023-03-01 16:16:18
SV: SAS Connect unstable approach
Verkar ju inte så troligt med tanke på att ”Riktiga SAS” får köra SAS Connect produktionen stup i kvarten på daglig basis numera. Varje dag ställer SAS Connect in flertalet flygningar. Om ”Riktiga SAS” försvinner kan man lika gärna lägga ner hela verkamheten, för några flygningar med SAS Connect kommer inte genomföras oavsett.
Flygoperativ besättningsmedlem
2023-03-01 19:49:23
SV: SAS Connect unstable approach
@Leif, smutskastningen verkar connect klara så bra själv. Behöver inte ens ge det en knuff. Det går bra nu.
Fvk
2023-03-01 22:38:50
SV: SAS Connect unstable approach
Den här liksom alla andra trådar visar att fvik har lyckats med sin strategi att splittra bolaget och få alla att jobba mot varandra. Bra jobbat.
Evigt tjatande
2023-03-01 23:04:18
SV: SAS Connect unstable approach
Det var väl ett never ending gnabbel från mister ”DNS” i varenda förbannade tråd. Du avslöjar dig själv att du jobbar på wetleasebolaget Connect, för det finns ingen annan människa som skulle ta ett wetleasebolag som Connect i försvar, och med det jävet försvinner trovärdigheten för hela din profetia. Det är wetleasebolaget Connect som försvinner, det märks ju redan nu. Bara i fredags ställdes 10 flighter in med wetleasebolaget Connect eftersom de inte kan täcka sin wetleaseproduktion. Luleå som destination har återgått till Riktiga SAS, eftersom norrlänningarna vägrar flyga med wetleasebolaget Connect. De vill flyga med Riktiga SAS, inte något skandinaviskt Ryanair.

Att SAS får ta in JetTime, HiFly, AirBaltic, SmartLynx mfl över sommarperioden är enkom på grund av att ditt gullewetleasebolag Connect inte kan leverera något som helst. Detta tror du ska ta över efter Riktiga, eller ja, Det Enda Sanna SAS? Det kommer aldrig ske, eftersom wetleasebolaget SAS är en stor flygande cirkus. Eller ja, flygande och flygande, planen står ju mest på backen på grund av alla inställda flyg!
Leif D
2023-03-02 08:58:39
SV: SAS Connect unstable approach
@evigt tjatande. Ännu en flygande SAS-anställd (?) som vill sänka sitt egna bolag.
@Leffe
2023-03-02 09:19:13
SV: SAS Connect unstable approach
Jo käre Leif, det är ju vida känt att ett flygbolag sänks när folk kommenterar om det på ett svenskt forum för flyg.
Aspekter som gör att ett flygbolag sänks:
- Konkurs
- krasch (något som kunde ha hänt i denna incident med wetleasebolaget Connect)
- samt när folk kommenterar om ett bolag på Flygtorgets flygforum, haha!

Då ska vi se… vi har lite konkurrenter som vi vill sänka! Så här kommer lite skitsnack om Norwegian, Norse och Ryanair! Då får vi se om de bolagen är sänkta snart. För alla vet, pratar man skit om ett bolag på Flygtorgets forum, oavsett om det är helt sanningsenligt, så sänks bolaget!

Vilken fruktansvärt patetisk kommentar Leif D. Step it up.
Robban
2023-03-02 09:20:50
SV: SAS Connect unstable approach
Otroligt som “ Riktiga SAS” anställda vägrar ta in att det absolut inte är säkert att ” Riktiga SAS ” överhuvudtaget finns kvar efter slutförd ch 11 process och allt annat som pågår.
Varken ni eller andra än de som jobbar med processen vet vad som allt slutar med. Därför klädsamt om ni taggar ner lite, och slutar drömma om allt kommer bli ” som vanligt” igen. Danska staten kommer inte rädda et bolag som inte har en chans att klara sig i konkurrensen.
Det är långivare och andra kreditorer som har sista ordet i saken.
@Robban
2023-03-02 10:00:55
SV: SAS Connect unstable approach
Detta malande om att SAS-anställda vill att ”allt ska vara som vanligt igen”. Sök igenom alla trådar här och ta fram hur många SAS-anställda som uttryckligen sagt ”vi vill ha det som vanligt igen!”. Detta är något SAS-hatare (med andra ord folk på skojar-Norwegian samt Skandinaviens Ryanair, alltså Connect) börjat slänga ur sig helt taget ur luften. SAS-anställda, alltså folk anställda i riktiga SAS, förstår mycket väl att det är ny tid i luftfarten men kämpar för sina arbetsplatser och en lön det går att leva på. Det är inte att vilja att allt ska vara som vanligt igen, så lägg ner det tjatet direkt. SAS finns till för resenärerna och är inget statligt sysselsättningsprojekt för de anställda, men å andra sidan ska inte de anställda arbeta ideellt heller. SAS är ingen välgörenhetsorganisation, och med den fackkultur som finns i Skandinavien är det HELT NORMALT att kämpa för sitt jobb samt för en lön det går att leva på. Om alla hobby-direktörer här på flygtorget hade fått sitt mellanledarejobb outsourcat till någon tjomme i England, som dessutom levererar ett sämre resultat, tror jag ni hade kämpat för er sak? Eller hade ni bara gått och spelat padel och levt på a-kassa och låtsas som inget hänt?

Det SAS-anställda inte vill är att företaget de jobbar för ska förstöras av wetleasebolaget Connect som ställer in flighter åt höger och vänster, om än att de ska krascha plan i backen. Det är väl det SAS-anställda vill ska vara ”som vanligt” - nämligen en säker och pålitlig produktion. Något Connect uppenbarligen inte klarar av att leverera.
Robban
2023-03-02 10:36:16
SV: SAS Connect unstable approach
@ sv Robban
Tack för svar.
Hoppas verkligen du har rätt i att alla anställda på det du kallar för riktiga SAS har förstått att det är dags för en nystart av SAS.
Har tidigare jobbat på SAS, så tror nog att jag har insyn i företagskultur m.v.
Är ganska säker på att i alla fall merparten av flygande personalen har förstått allvaret, men tveksamt om alla på hq har förstått hur viktigt det är att få till en nystart ” på riktigt ”
Om man inte fattar detta får man enligt mitt tycke gå.
Jag försvarar inte Connect, men är ganska övertygad om att om att gamla konsortiet inte kommer fortsätta, alldeles för krångligt och tungrodd organisation
Som jag skrev, så vet ingen utav oss vad det hela slutar med. Jag hoppas att SAS finns kvar i framtiden, men jag personligen tror att det behövs ett nytt produktions bolag med nya mindre krångliga avtal.
Lönerna till flygande personalen är redan på lågt nivå jämfört med konkurrenterna, så det är inte där man ska skära.



SAS SK
2023-03-02 10:37:07
SV: SAS Connect unstable approach
Verkligen mycket ilska och bitterhet från kabinanställda som har blitt av med sitt arbete i gamla SAS, och nu lever i sitt helt egna personliga helvete där smutskastning av SAS Connect är endaste sättet å leva med sig själva. Hoppas dessa individer hittar sin lugn någon gång. Världen går vidare, men for dig som sitter med mycket hat inom dig stannar det bara upp. Gå en promenad. Hitta glädje.
@SAS SK heja Norge
2023-03-02 16:43:25
SV: SAS Connect unstable approach
Det jag tror folk på SAS är ilskna över är att deras arbetsplatser outsourcas till ett wetleasebolag som riskerar dels SAS rykte, dels människors liv. Fast det kanske inte är något personalen på Connect tycker är särskilt oroande. Jag tar mycket hellre en promenad till någon av destinationerna wetleasebolaget Connect flyger till, än att ta en flight med wetleasebolaget Connect. Nu är det ju visserligen inte så stor sannolikhet att flighten ens lyfter med tanke på att wetleasebolaget Connect ställer in merparten av sina flighter, och när en flight väl avgår verkar man ju få sätta livet som insats med tanke på det som hände i Rom! Herregud vad stolt man måste vara om man jobbar på ett sånt bolag, haha! Jag tror SmartLynx och JetTime kommer göra ett bättre jobb än deras wetleasedito Connect.
Pilot
2023-03-02 19:21:37
SV: SAS Connect unstable approach
Är tragiskt för en fellow pilot att se en del av ett bolag ha sån brist respekt för era kollegor på SAS Connect etc, vissa från connect är föredetta mainare tillomed...fokusera på att rädda detta bolag tillsammans istället för att förelämpa era kollegor...Jesus man får ta en antidepressiv av att läsa vissa av dessa kommentarer...

(Är varken anställd av SAS connect eller moderbolaget)
Björn
2023-03-02 20:32:36
SV: SAS Connect unstable approach
Personligen tycker jag inte att nedsvep är något större problem. Man får ju titta på terrängen och använda fantasin lite grann så brukar det ordna sig.
Vad som är litet mer otrevligt är ändvirvlar, vortex. Jag råkade helt plötsligt hamna i ett läge med mer än 90 graders bankning på kort final med full klaff ute i en C172.
Nordpilen
2023-03-03 00:14:16
SV: SAS Connect unstable approach
I tråden skrev någon enligt nedan:

Luleå som destination har återgått till Riktiga SAS, eftersom norrlänningarna vägrar flyga med wetleasebolaget Connect. De vill flyga med Riktiga SAS, inte något skandinaviskt Ryanair.

Är det detta som är skälet till att Sas main åter börjat flyga på Luleå? Min erfarenhet som resenär till/från Luleå är att punktligheten/regulariteten försämrades med Sas connect och att kabinbesättningen till största del bestod av unga och oerfarna, i många fall även pursern, ibland kompletterat med någon mer erfaren från Storbritannien.
@Nordpilen
2023-03-03 09:13:41
SV: SAS Connect unstable approach
Tror du ska ta allt med en nypa salt som kommer från arga gamla SAS-piloter. Jobbar själv på Connect och alla passagerare är jättenöjda med oss. Får även kommentarer att vi är bättre än SK många gånger.
sv@SAS SK, Heja Norge
2023-03-03 10:05:55
SV: SAS Connect unstable approach
Bittra fd. SAS anställda är inte bäst i världen.
Kanske finns det en anledning att inte SAS är så sugna på att återanställa till det som ni så patetiskt kallar Riktiga SAS.
Bara det gör att det ser ut som att ni inte har förstått alvaret i SAS situation.
Om det nu är så att det skulle vara mer lönsamt för SAS att flytta all produktion till SAS Connect och avveckla ” riktiga SAS” , då är det det som måste göras, helt enkelt.
Om ni inte är med på det, får ni jobba nån annanstans.
Kom ihåg vem som bestämmer nu, det gör banker och andra kreditorer, ytterst begränsad vad SAS ledning kan besluta själva i nuläget.
Det är er mentalitet med mjölka ur så mycket det bara går ur SAS som tillsammans med tidigare SAS ledningars urusla beslut och ansvarslöshet har lett till det läget som bolaget befinner sig i idag.
sv.@ Nordpilen
2023-03-03 10:18:16
SV: SAS Connect unstable approach
Jag som frekvent resenär kan bara hålla med dig, tycker det finns en mycket mer positiv ” atmosfär ” ombord på SAS Connect än på det som vissa kallar för ” riktiga SAS ” .
Fakta som sårar
2023-03-03 11:17:26
SV: SAS Connect unstable approach
När man ska bedöma hur nöjda resenärer är på ett bolag kanske man ska ta en anställd i bolagets ord med en nypa, eller kanske en kubik, salt. Om nu Connect är så himla bra på att utföra sin wetleaseproduktion, varför vägrar då Luleåpendlarna att flyga med wetleasebolaget Connect i den grad att SAS varit tvungna att ge tillbaka Luleå till Riktiga SAS? Det finns säkert någon mindre begåvad människa som tycker att Connect är bättre än SK, troligtvis enkom de egna anställda på Connect gissar jag på. En personal som fått hybris och tror att de är SAS framtid och att de ska ta över all produktion bara för att de har samma uniform på sig. Tvärtom, de tappar ju bara mer och mer produktion! Du kan vara 100% säker på att personalen på SK dagligen får höra ”det känns skönt att flyga med riktiga SAS, där alla pratar skandinaviska, än att flyga med cirkusen Connect”. Connect är ett wetleasebolag precis som CityJet och Xfly, skillnaden är att SAS äger wetleasebolaget Connect själva. Det är skrattretande att se att personalen på Connect tror att de på något sätt är en del av riktiga SAS. Nej, åk skytteltrafik till Sydeuropa ni med era värdelösa kollektivavtal framförhandlat av ert usla danska fack.
Svar: Nordpilen
2023-03-03 11:29:32
SV: SAS Connect unstable approach
Har haft samma känsla. Hade en flygning med SAS Connect från Luleå och det va första och sista gången. Personalen stod o tog foton på sig själva och flamsade runt under bordningen. Någon service va det inte på tal om heller. Verkade mest som att dom ville få det överstökat så snabbt som möjligt. När vi sedan gick av planet stod båda i personalen och kollade i mobilerna istället för att hälsa adjö till passagerarna.
Vx
2023-03-03 11:48:19
SV: SAS Connect unstable approach
Det blir inte bättre kultur eller atmosfär ombord eller omkring ett bolag än vad företagsledningen tillåter. SAS ledning härskar över anställda så de konkurrerar internt mellan plattformarna genom pressande arbetsvillkor. Det har dem uppnått. SAS Connects brittiska fear by management ledarskap är inte optimerat till Skandinavien.
Standardpilot
2023-03-03 14:11:38
SV: SAS Connect unstable approach
Jag vill inte ta någon i försvar här, men är det ingen som ifrågasätter sanningshalten i vad som påstås i länken?
Martin sissy
2023-03-03 15:20:34
SV: SAS Connect unstable approach
Ja de är så söta borta i Dublin våra kära britter. Älskar deras fyrkantiga och hårda ton, det gör verkligen att jag känner arbetsglädje på jobbet. Åh, det är verkligen så fantastiskt, precis som de själva säger att det är. I love connect.
L
2023-03-03 18:20:30
SV: SAS Connect unstable approach
Nog för att jag avskyr allt som Connect representerar men har ni kollat andra flygplans profiler innan och efter? Det verkar som att FR visat lite fel höjder av någon anledning jag inte känner till.
Mr bean
2023-03-03 18:25:37
SV: SAS Connect unstable approach
Ja det mesta är tack vare britterna som gör att det fungerar så väldigt bra på connect. SK har så mycket att lära, inte minst läran om arbetsmiljö. Britterna kan det där med att få oss att må bra.
@Vx
2023-03-03 20:11:25
SV: SAS Connect unstable approach
” Management by fear” Jisses , Duvet verkligen inte vad du pratar om..
Vem ska driva bolaget och stå för strategin, flygpersonalen? Det är ni verkligen inte kompetenta för.
Det är tydligen bittra ex SAS och gamla “ riktiga SAS” folk som inte har fattat att SAS inte i första hand är till för er sysselsättning som kastar skit på kolleger här.
Bertil1
2023-03-03 22:56:22
SV: SAS Connect unstable approach
@L, FR24 visar höjden direkt från flygplanets transponder. Den höjden baseras på standardtryck (standardatmosfären) som är 1013 hPa. Inom en flygplats under en viss höjd används vid start och landning det aktuella trycket för flygplatsen, benämnt QNH. Beroende på om det aktuella trycket ligger över eller under standardtrycket blir höjden för låg eller för hög på FR24. Om höjden från SAS landning i Rom tagits från FR24 blir det fel. Aktuellt QNH för flygplatsen var 1036 hPa, vilket ger en verklig höjd för flygplanet som är ca 600 fot över den höjd som FR24 rapporterade. Om uppgiften om 150 fot är tagen från FR24 så var den verkliga lägsta flyghöjden 750 fot.
Styrkekramar
2023-03-04 09:29:33
SV: SAS Connect unstable approach
Crew Control: we need you now!
Crew: I am OFF today, and you are calling in the middle of the night waking me up.
crew control: Talk to your manager, we dont care.
manager: WORK!


i love my workplace! They are so friendly! That is how we save money, i wish all workplaces were like this.
AGL
2023-03-04 14:56:41
SV: SAS Connect unstable approach
Jag förstår ej diskussionen angående QNH och en högre höjd än vad som presenteras?
Det står att flygplanet flög endast med ställ ute på 200ft AGL Above Ground Level alltså Height, det är 200ft oavsett diff från standardtryck.
sv Mr bean
2023-03-04 17:44:51
SV: SAS Connect unstable approach
SAS Connect är irländskt - inte brittiskt. Koll på läget?
L
2023-03-04 21:31:27
SV: SAS Connect unstable approach
@Bertil1 Exakt. :)

@AGL Eftersom att the av herald vad jag förstår hänvisade till data från FR24. Tar du altitude minus höjden på tex tröskeln på banan får du ju fram AGL. Som sagt, jag ogillar skarpt allt med Connect men tror man ska vara försiktig med att dra för stora slutsatser efter vad som står i tidningen. Rimligtvis borde det göras någon typ av utredning? Någon måste ju ha skrivit en rapport, om in på flight deck, så av flygledningen?
@AGL
2023-03-04 22:29:03
SV: SAS Connect unstable approach
"Journalisten" Simon Hradecky från Avherald har förmodligen använt sig av Flight Radar 24 för att skriva sin artikel.
Referensen för Calibrated Altitude på FR24 kommer från ADS-B, som är då 1013 hpa. QNH denna dag var 1036 hpa.
Enligt FR24 befann sig flygplanet vid 150ft och allt tyder på att Simon Hradecky använde detta som stark bevis utan att göra något korrektion för QNH.
1036-1013=23hpa, dvs en skillnad på 700ft.
150+700 = 850ft
Det ser ut som att besättningen initierade sin go-around vid 900ft och inte 150ft som påstås i artikeln. (Detta bekräftas av GPS Altitude från FR24 som också visar 900ft).
In other words : just a normal go around

Många påpekade det jag beskriver i Avherlads kommentarsfältet men alla dessa kommentar blev helt enkelt borttagna.
Kent
2023-03-04 22:45:44
SV: SAS Connect unstable approach
Sv AGL.
Men om du går in och läser datan ordentligt, inklusive GPS höjd, från FR24 så ser du att verklig höjd aldrig var 200 fot, utan de gjordes en go-around på ungefär 1000 fot, sannolikt sjönk de något lägre då det ser ut att ha varit CAVOK och det var en high energy go around vilket möjligt fick dem att vara göra manövern något långsamt / försiktigt med ett genomsjunk som följd.

Detta snacket om 175 fot är ren BS och okunskap.
@ sv Mr bean
2023-03-05 05:36:42
SV: SAS Connect unstable approach
Jo tack det är vi väl medvetna om. Vi som jobbar här och faktiskt är insatta i situationen, till skillnad från dig, jobbar med just britter. Där av London som ligger i England som tillhör Storbritannien. När vi snackar kultur och arbetsmiljö få refererar vi till dom som sätter kulturen och just arbetsmiljön, dvs britterna.
pilot
2023-03-05 20:24:30
SV: SAS Connect unstable approach
hahah irländskt AOC, det räcker med några irländare i management så har ni kulturen. Sen kan ni ha trevligt på cruise, men det är inte samma sak.
Bönan
2023-03-06 19:09:09
SV: SAS Connect unstable approach
Man kan ju undra om admin är britt eller irländare. Verkar inte släppa igenom inlägg med fakta om hur uruselt connect sköts av den brittiska ledningen. Ingen vill vara kvar, ingen vill arbeta under sådana förhållanden som är att lika med management by fear på riktigt.
Görgen
2023-03-08 18:02:54
SV: SAS Connect unstable approach
Lär ju inte bli bättre med en Britt som COO. Han blev ju sparkad i BA, så det låter verkligen som en riktigt bra rekrytering… Trodde Brexit skulle göra att vi slipper britterna.
@ Görgen
2023-03-09 20:13:53
SV: SAS Connect unstable approach
Absolut bättre med en britt med erfarenhet från andra flygbolag.
Betydligt bättre än nån skandinav som ” växt upp” på SAS.
SAS behöver göras om helt, slut på gamla SAS DNS konsortiet och all gammal unken ” vi brukar göra så här” tänket.
Om inte detta lyckas då har SAS inte längre någon relevans och får dö.
Görgen
2023-03-10 07:42:02
SV: SAS Connect unstable approach
Jag hoppas inte att du arbetar med rekrytering. Skulle inte ta i tång med någon som fått sparken inte mer än två tjänster i samma företag.
Du skulle bara veta hur arbetsmiljön på connect är. Jag har varit på både wizz och lynx, men connect tar nog priset för de mest obehagliga ledarna jag haft att göra med. Ja de är britter.
sv. Görgen
2023-03-10 11:31:08
SV: SAS Connect unstable approach
Jaha, och vad vill du då kalla det sk. ” förhållande” mellan SAS ledningen och personalen, speciellt flygande personalen, senaste minst 10- 15 åren.
Inte har det varit bättre, präglat av ömsesidigt misstroende. särskilt under Gustafsons ” regeringstid”
Det har på det närmaste varit krig. Inte är SAS gamla ledning varit varken kompetent eller samarbetsinriktad.
Ja jag har jobbat som flygande på SAS tills corona pandemin. Har nu jobb på ett annat flygbolag.

2023-03-10 12:38:57
SV: SAS Connect unstable approach
Att stämningen på Connect är fruktansvärd är väl ingen nyhet. Kolla bara på deras omsättning av personal.
Resenär
2023-03-10 14:27:59
SV: SAS Connect unstable approach
Jag flög med Connect igår. Det var en otrevlig upplevelse. Aldrig mer.
Scc
2023-03-10 16:05:47
SV: SAS Connect unstable approach
If Mr sissy is reading we are afraid of you. You lead with fear.
1A
2023-03-10 19:55:20
SV: SAS Connect unstable approach
Idag var andra gången på två veckor jag skulle flyga med connect och flyget är inställt.
Alla här som älskar connect så mycket - vad är det som är så bra om flygen inte ens flyger?
@resenär
2023-03-10 23:58:33
SV: SAS Connect unstable approach
Vad var det som inte var bra med Connect som gör att du säger aldrig mer?
Resenär
2023-03-11 13:24:22
SV: SAS Connect unstable approach
Kabinpersonalen upplevdes oerfaren och oprofessionell. Det kändes som ett dagis. Fick inget hej när jag klev ombord eller hejdå när jag gick av för båda gångerna stod personalen med ryggen mot mig och ansiktet begravd i mobiltelefonen. De upplevdes som arroganta under servering. Ungefär som ”jag tror jag är något”-attityd, inte alls ödmjuka. Lite som att de tror att de är bättre än andra, när de i själva verket är så mycket sämre än allt annat. Jag förstår engelska, men det är ändå tragiskt när huvudspråket ombord ett skandinaviskt bolag är engelska. Tyvärr men enligt min mening förstör Connect och dess anställda SAS image.
FAA
2023-03-11 13:25:44
SV: SAS Connect unstable approach
Connect gör löneavdrag för piloter som anmäler sig som unfit så det kanske är sådant inblandat här. Det är tryggare på SAS.
Gunnar
2023-03-12 08:25:32
SV: SAS Connect unstable approach
Det blir verkligen en home run för Norwegian i sommar. Samtidigt som Norwegian storsatsar på kundupplevelsen med en bättre och bättre produkt så går det åt motsatt håll på SAS.
Risken för inställd flight SAS-hög, Norwegian-obefintlig.
Risken för försening SAS-medel, Norwegian-Liten.
Risken för wetlease SAS-hög, Norwegian-obefintlig.
Risken för incident SAS-liten, Norwegian-mycket liten.
Chans för trevligt bemötande SAS - medel, Norwegian - mycket hög.
Pris på biljett SAS - dyr, Norwegian - rimlig.
Johnny Persson
2023-03-12 12:27:06
SV: SAS Connect unstable approach
Till alla SAS Connect hatare som kör på hejvilt med er oseriösa kampanj mot SAS Connect.

Vad är det vill uppnå med ert olidliga tjatande. Är ni verkligen så naiva att ni tror att SAS Connect läggs ner…

Vadsom händer med SAS vet ni ingenting om, det gör inte jag heller för den delen.

Men det är så jävligt tröttsamt att ni bara måste missbruka forumet med ert tjatande.

Vad är det ni vill ?

Vill ni att konkursmässiga SAS förstatligas och skandinaviska skatte betalare ska fortsätta sponsra ett bolag som inte klarar av konkurrensen.

Vakna, och inse att vi lever i 2023 inte 1976…

Personligen bryr jag mig inte om SAS finns kvar eller inte. Jag vill bara ha ett slut på detta olidlidiga och oseriösa kampanjande.

En ting är helt säker, dom som har makten över SAS lyssnar varken på er eller den andra lika olidliga gruppen som vill motsatsen till vad ni vill.

@johnny persson
2023-03-12 16:08:24
SV: SAS Connect unstable approach
Det kanske är sant det du skriver att de som bestämmer på SAS inte lyssnar på folk här på flygtorget. Men för alla som är här och läser ska det tydligt framgå att Connect är värdelösa. Det är inget kampanjade att förmedla sanningen. Connect suger och kan aldrig bli lika bra som riktiga SAS, med sina duktiga och professionella anställda. Motsatsen till wetleasebolaget Connect alltså.
Allvarligt talat
2023-03-12 16:33:58
SV: SAS Connect unstable approach
Är det rimligt att man har en ambition att uppnå lönsamhet på personalens och säkerhetens bekostnad? Att höra om den hemska arbetsmiljö som råder och hur man bortser från säkerhet när det kommer till personalens välmående, då kanske det är bättre att låta företaget likvideras helt. Jag skulle inte ens önska min värsta fiende att arbeta på sådan hemsk arbetsplats som connect, nu har jag tack och lov lämnat det bakom mig och det var det bästa beslutet jag tagit. Britterna sätter skräck i personalen.
Sv: Johnny Persson
2023-03-12 19:39:12
SV: SAS Connect unstable approach
Jag föreslår att du lämnar tråden. Vi som är här får väl diskutera hur vi vill.
Leif D
2023-03-13 07:46:47
SV: SAS Connect unstable approach
sv @Jonny P. Det blir inte som förr hur än mycket ni vill. Det Nya "Riktiga SAS" kommer iatt byggas upp från SAS Connect och SAS Link. Allt annat är drömmar.
Lisa
2023-03-13 14:14:05
SV: SAS Connect unstable approach
Men ärligt talat alla ni FVK-kramare. Vi bryr oss inte om bolaget vi flyger för heter SAS DNS eller SAS Kalle anka. Det enda vi begär är att det är ett fungerande flygbolag och en fungerande arbetsplats. Om ni bara visst hur fruktansvärt misskött connect är! Ingenting fungerar, och inte minst så är arbetsmiljön i botten. Folk mår dåligt. Ska det vara så på en arbetsplats? Det är allt från att vi inte får korrekt lön till schemaändringar som saknar motstycke i hur de anser sig kunna behandla sin personal. Säger man något så möts man av tystnad eller hårda aggressiva represalier.
@Lisa
2023-03-13 17:39:43
SV: SAS Connect unstable approach
Dagens sanning!
Sgh
2023-03-13 17:47:48
SV: SAS Connect unstable approach
@Lisa.SAS måste vara det enda flygbolag i världen vars flygpersonal öppet smutskastar kolleger och ledning. Verkar som om viss personal inte ens förstår att SAS Connect är en 100 % ägt del av gemensamma bolaget SAS AB.
Manuel
2023-03-14 18:37:24
SV: SAS Connect unstable approach
@sgh. Tyvärr så är arbetsmiljön under all kritik.
@sgh
2023-03-15 15:33:28
SV: SAS Connect unstable approach
SAS är nog också det enda flygbolaget i världen som så hårt går in för att splittra bolaget, något de uppenbarligen lyckats med. Det är ledningen som är ansvariga för den extremt dåliga kultur som är i SAS.
sv. sgh
2023-03-16 12:43:04
SV: SAS Connect unstable approach
Jasså, och ni anställda har ingen del i att bolaget är konkursmässigt idag!
Jisses, snacka om verklighetsfrånvändt gnällande!
Om du inte gillar jobba på SAS, gör nånting annat, då.
Så är det för alla andra i verklighetens värld. Det är ingen mänsklig rättighet att få jobba på SAS.
Ni som är så jäkla missnöjda, hitta nånting annat att göra. Det skulle ni må mycket bättre av.
E
2023-03-19 17:10:22
SV: SAS Connect unstable approach
https://simpleflying.com/lufthansa-launch-city-airlines/

Även LH startar ett ”bolag inkom bolaget”……
Jerry
2023-03-20 08:51:56
SV: SAS Connect unstable approach
Man kan starta hur många bolag man vill. Men har man ingen fungerande arbetsmiljö så är det inte värt ett dugg. Personal som flyr pga hur de blir behandlade får stora effekter på bolaget. Städa upp i de egna leden på management level borde vara connects prio för att bli lönsam.
Sabina
2023-07-12 22:19:44
SV: SAS Connect unstable approach
Jag har blivit erbjuden en tjänst som Cabin crew på SAS connect. Men nu när jag läser denna tråden så tror jag att jag måste tacka nej ?? Det känns inte alls bra efter alla negativa upplevelser och kommentarer om SAS connect..
@Sabina
2023-07-14 17:33:08
SV: SAS Connect unstable approach
Om du ska basera dina beslut efter inlägg på flygtorget så kanske flygindustrin inte är något för dig?
sv. Sabina
2023-07-15 15:59:37
SV: SAS Connect unstable approach
Tänk på att flertalet inlägg här på FT inte just är objektiva.av div skribenter. Bl.a. finns en del folk här som smutskastar SAS Connect pga egen agenda.
Gamla SAS är absolut inte utan ” incidents”…
Låt inte div. bittra debattörer påverka ditt beslut

2023-07-16 13:47:39
SV: SAS Connect unstable approach
@Sabina,
Jag håller med föregående inlägg. Du inte basera dina beslut på vad du läser här om SAS Connect. Du kan lugnt gå vidare med ett tryggt arbete på SAS Connect. Detta forum tillhör inte de seriösaste inom flygbranschen.
Ailan
2023-09-25 00:02:06
SV: SAS Connect unstable approach
Hej!

Detta är svar från en arbetare på SAS Connect. Till dig Sabina som sa att du vill tacka nej på grund av inläggen här så säger jag bara, väldigt tråkigt. Du ska aldrig basera ett arbete på någon annans åsikt framförallt inte när det kommer på forum som dessa utan konkreta bevis. Vill du veta något om ett arbete i förväg kan du använda dig av Linkedin och kontakta framtida kollegor där, så gjorde jag. ?? SAS är ett underbart företag att arbeta för. Du har en trygg anställning för man är medlem i Unionen. Super härliga kollegor och fantastiska upplevelser. Precis som vilket annat jobb finns det nackdelar men fördelarna tar över. Jag har aldrig jobbat inom flygbranschen innan och Connect är ett perfekt företag att starta i. Jag har hunnit besöka massa underbara länder och tack var det detta jobb har jag hittat vänner för livet, besökt destinationer jag annars kanske inte hade besökt och dessutom lärt mig att vara självständig. Tidigare hade jag aldrig rest ensam eller ens strosat runt på stan i andra länder men idag gör jag det utan problem. Jag hoppas du tog chansen och testa. Kom ihåg att åsikter som kommer från någon annan är deras egna upplevelse. Din upplevelse kanske är helt annorlunda. All lycka till ??

Mvh
Kollega på SAS Connect
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev