Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Avbruten landning

Tråden startades av anna carlsson

Hej!
Kom hem ifrån Paris i dag (15/4)med Air France, landade på Arlanda 18, 40.
Är lite flygrädd men vill ändå resa så det är bara att bita ihop. Men i kväll när vi skulle landa så avbröts den precis innan marken och full gas och upp i luften igen. Obehagligt som sjutton!! Undrar vad som kan ha orsakat detta, tyckte piloten sa att det va nåt på landningsbanan. Låter lite konstigt tycker jag. Någon som vet vad orsaken va eller skulle kunna vara?
Blir nog lite mer fjärillar i magen nästa gång jag ska ut att flyga:(

Publicerad den 2013-04-15 23:55
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

VickeLang
2013-04-18 08:22

Förstår att det kändes dramatiskt om man är flygrädd, men jag som ska plugga till pilot skulle gärna suttit på det flygplanet du satt, inte många som får uppleva en “go around” 🙂

Anna Carlsson
2013-04-17 22:46

Tack VickeLang!
Det var kul att se!! Jag kan berätta att det var mer dramatiskt att sitta i planet än att se det på video, jag trodde att vi var närmare landningsbanan än vi va. Och nu vet jag vad som orsakade go-around!

erik
2013-04-17 14:25

Mr X: Varför ska du in och hitta på och ljuga, är du tuff då? Iofs inte oväntad med en 85% från menzies.

VickeLang
2013-04-17 13:54

http://www.youtube.com/watch?v=M7TqnIEurSg

Anledningen var inte att det va ett air Berlin plan på banan, anledningen var att bilen som skulle plocka upp gummit hann inte klart innan air france 691L skulle landa.

VickeLang
2013-04-17 13:28

Hej! fick händelsen på video! Kolla min Kanal youtube.com/VickeLang

Där här man ATC ljudet och allt, anledningen va att det var “Rubber debris” på landningsbanan som man kan höra i videon

Anna Carlsson
2013-04-17 06:51

Vad jag är glad som hittade hit!
Har både fått lugnande ord och fått veta orsaken!
För mig är det till stor hjälp, är man flygrädd men inte vill att det ska få hindra resandet så har det för mig varit bra att ta reda på och lära mig saker om flygning.
Så tack alla ni som svarat mig:0)

Mr X
2013-04-16 19:37

Jobbar själv på Menzies och som har hand om Air France på Arlanda, och det som orsakade var att det var ett annat Air Berlin plan som inte hade hunnit åka av banan i tid.

Flygledare
2013-04-16 15:14

Det händer då och då att landningen måste avbrytas. Antingen är det piloten som väljer att göra det av någon anledning. Det kan vara att alla checklistor inte hunnits med, att landningsstället inte är helt ute, att hastigheten är för hög, att flygplanet ligger lite för högt i förhållande till landningsbanan eller något annat.
Det händer också att kabinpersonalen inte hunnit ställa tillbaka alla serveringsvagnar eller att någon passagerare vägrar sitta ner eller rent av är på toaletten.
Det finns mängder av anledningar till att piloten väljer att avbryta inflygningen och det finns standardprocedurer för hur en sådan “missed approach” går till, så det är inget att oroa sig för.

Flygledarna kan också bestämma att piloten måste göra missed approach. Då handlar det nästan alltid om att banan inte är fri. Antingen är det ett flygplan framför som inte hunnit av banan, eller så kan ett djur eller annat fordon befinna sig eller vara på väg ut mot banan.

...
2013-04-16 13:47

Kan ju även vara på styrmannens alternativ.

Linus
2013-04-16 12:58

Om du på kort final och tornet säger att du ska gå runt så vill jag mena att det även kan vara på flygledningens initiativ! 😉

Flugan
2013-04-16 12:49

Alltid pilotens (PIC/Kaptens) initiativ! 🙂
Mycket bättre att avbryta en osäker landning än att fullfölja den, säkerheten går alltid först och även om det känns obehagligt är det inget att oroa sig för!

d
2013-04-16 12:46

Kan vara vilket som.

Anna Carlsson
2013-04-16 12:26

Det låter bra att det sitter i ryggraden:)
Vet du om det är på pilotens initiativ eller flygledarna som säger till?

T
2013-04-16 01:06

Det händer att saker (flygplan, fordon, djur, etc) dyker upp på landningsbanan så att landningen behöver avbrytas. Ofta är det det flygplanet före som inte hunnit av banan i tid… Manövern som sådan, dvs “full gas och upp i luften igen” är okomplicerad och sitter i ryggraden på alla piloter. Ingenting att oroa sig för med andra ord.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500