TP106 – samma typerating på G6000 som på G6500?
Läser att det blir nya kärror till Stadsflyget. G6500. För att matcha S106 nya GlobalEye.
Är det verkligen samma typerating på G6000 som på G6500?
Fattar givetvis att det blir någon Saabutbildning för GlobalEye, men menar grundflygplanet?
svar
@Zlatan
I alla fall den första versionen av S106, så är det ett AEW&C plattform, ersättare för S100/ASC890, inte så mycket en SIGINT plattform.
just my 2 cents
JD
Samma rating. Bara en CBT som “difference training”. Dock tar Bombardier ett par hundra tusen för en timmes CBT. Bra marginaler på den träningen.
@Zlatan
Det är fortfarande befälhavaren som har det yttersta ansvaret för flygplanets framförande.
Skillnaden är i varje fall att den klassiska flygkaptenen ej är högsta befäl ombord.
Det är den högsta FRA chefen ombord.
Det är hen som bestämmer route.
Den kan variera beroende på spaningsresultat och nya order från FRA centralt.
Piloter har inga svårigheter att arb med
6000 alt 6500 planen. Precis som att en A318 rating inkl även 319 320 321.
Mest syns skillnaden på piloterna i deras uniformer.
Regeringplanen utan antenn har piloter med klassiska blå kostymer med stripes.
I intelplanen har hela besättningen gröna flygoveraller.
Nu är det ju så att även S106 är Global 6500
Det är inget stadsflyg (stavat med D) utan ett statsflyg (stavat med T).
Det är samma rating