Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

TP106 – samma typerating på G6000 som på G6500?

Tråden startades av Robbsn

Läser att det blir nya kärror till Stadsflyget. G6500. För att matcha S106 nya GlobalEye.
Är det verkligen samma typerating på G6000 som på G6500?
Fattar givetvis att det blir någon Saabutbildning för GlobalEye, men menar grundflygplanet?

Publicerad den 2025-05-23 17:19
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

John Doe
2025-05-27 05:38

@Zlatan
I alla fall den första versionen av S106, så är det ett AEW&C plattform, ersättare för S100/ASC890, inte så mycket en SIGINT plattform.

just my 2 cents

JD

Oskar
2025-05-26 14:34

Samma rating. Bara en CBT som “difference training”. Dock tar Bombardier ett par hundra tusen för en timmes CBT. Bra marginaler på den träningen.

W
2025-05-26 12:32

@Zlatan
Det är fortfarande befälhavaren som har det yttersta ansvaret för flygplanets framförande.

Zlatan
2025-05-23 22:11

Skillnaden är i varje fall att den klassiska flygkaptenen ej är högsta befäl ombord.
Det är den högsta FRA chefen ombord.
Det är hen som bestämmer route.
Den kan variera beroende på spaningsresultat och nya order från FRA centralt.

Piloter har inga svårigheter att arb med
6000 alt 6500 planen. Precis som att en A318 rating inkl även 319 320 321.

Mest syns skillnaden på piloterna i deras uniformer.
Regeringplanen utan antenn har piloter med klassiska blå kostymer med stripes.
I intelplanen har hela besättningen gröna flygoveraller.

Global
2025-05-23 19:02

Nu är det ju så att även S106 är Global 6500

Till Trådskaparen
2025-05-23 18:43

Det är inget stadsflyg (stavat med D) utan ett statsflyg (stavat med T).

Anställd pilot
2025-05-23 17:07

Det är samma rating

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500