Denna forumtråd handlar om följande nyhet:
Nu startar Västflyg flyglinjen Visby – Bromma
När startar dessa BMA Visby flygningar?
ATR42 har man läst. Eller bara S340?
svar
Blir det ATR42 eller Saab340 på Bromma-Visby?
Sv @Max. Du verkar helt ha missat att stationstillägget är en del av det monopol som KD gav till Arlanda Express/Arlandabanan. Inte en krona av stationstillägget går till SL eller Arlanda Airport utan all går rakt ner i fickan på riskkapitalbolaget som äger monopolet Arlanda Express. KD gick med på att Arlanda Express skulle slippa konkurrensen från offentligt ägda järnvägar. KD och andra Tidöpartier har i sin ideologi att privata bolag alltid skall gynnas på bekostnad av offentligt ägd infrastruktur. Det kallas nyliberalism eller “leka affär”-filosofi. Förlorarna blir alltid skattebetalare inklusive flygresenärer på Arlanda.
Tack vare denna “briljanta” lösning framtagen av KD kommer stationstillägget att öka med 5-10 % per år så länge monopolet finns kvar.
Stationsavgiften man betalar för pendeltåg och tåg sätts och tillfaller A-Train som har köpt rättigheterna för spårtrafiken på Arlanda. Om jag förstått det rätt.
Men absolut behöver den tas bort så flera som bor nära Pendeltåget väljer det som färdsätt till Arlanda. Arlanda behöver mer pendeltåg. Helst var 15 minut under dagtid mot både Sthlm C/Söderut och Uppsala. Arlanda Express kan absolut finnas kvar men behöver ett överkomligt pris.
Bara i Sverige är vi så dumma att vi har ett spår som går att använda men vi säljer ut rättigheterna så det nyttjas på absolut sämst tänkbara vis.
Ställ er en morgon på Arlanda och kolla hur många Taxibilar som anländer med folk tillsammans med två bussbolag som trafikerar Sthlm C – Arlanda.
Häpnadsväckande!
Miljötänkande Noll!
Alltså du måste väl förstå att man inte bara kan ta bort arlandatillägget som SL har? Det finns för att man inte får konkurrera ut Arlanda Express när A-Train har byggt tunneln…
Från Arlanda Express hemsida:
“Arlanda express ägs och drivs av A-Train AB. När banan stod klar hösten 1999 överlämnades anläggningen till staten. I gengäld leasar nu A-Train AB tillbaka Arlandabanan med en exklusiv koncession, dvs. rätten att köra tågtrafiken fram till år 2050, och verksamheten drivs helt och hållet på marknadsmässig grund.”
Om man börjar med att ta bort pristillägget om man väljer SL, så lär väldigt få välja AE, annat än ett fåtal, vilket försätter AE i kris, med sänkt pris som följd och vi får en förbindelse som alla ska kunna nyttja, trots lägre bemedling.
Vem som gör det är rätt ointressant. Vore bra om någon gör något i frågan om kollektivtrafik till Sveriges största flygplats. Ta notan och se glad ut.
Undrar om det inte går att tvångsköpa tillbaka Arlanda-banan från A-train.
Det om något får väl anses som välinvesterade skattepengar jämfört med många andra hitte-på projekt som Batterifabriker och Fosilfritt stål.
Gör om – Gör rätt!
sv SthlmsBo. Kul om det blir Tidöregeringen med sin KD-minister Ebba Busch som får uppdraget att rätta till gamla KD-minister Mats Odell helt undermåliga beslut att privatisera Arlandabanan och Arlanda Express. Observera att man byggde Arlanda Express utan möjlighet att fortsätta linjen några stopp söderut. Jämför OSL som har Flyvtoget som fortsätter till Drammen. Arlanda Express med sin 15 % beläggning räknat över hela dygnet är Sveriges värsta “innovation” sett ur miljöperspektivet. Tack igen KD.
Snart borde de väl satsa på Dorniers nya DO328ECO? som rullades ut idag?
Ruggigt kompetent flygplan om man ser till konkurrensen. Särskilt ATR.
Enig. Bara för politiker att riva av plåster och ta notan.
Arlanda måste ha goda och prisvärda kommunikationer. Infrastrukturen finns på plats och behöver nyttjas på ett effektivt sätt utan extra avgifter.
Ska man på allvar satsa på Arlanda som Stockholms flygplats måste man se till att köpa tillbaka rättigheterna för Tågtrafik från A-Train. Visst kostar det pengar, men det är bara göra så man trafikera Arlanda men SL-Trafik var 15e minut utan dyra stationsavgifter och framförallt från tidig morgon till sen kväll/natt. Pendeltåg kan gott och väl gå dygnet runt mellan Sthlm C – Arlanda – Uppsala. Med 30min Trafik.
Dagen trams med flera bussoperatörer, Arlanda Express och Pendeltåg som är svindyrt är bara slöseri med tid.
Det går knappt att ta sig till Arlanda tidigt utan att välja Taxi eller egen bil som det är idag.
Se till att lösa denna frågan innan någon ens funderar på att stänga ner Bromma.
Kanske hade fel om var Globaleye ska vara stationerad men om det är Uppsala så talar det väl mer för att Bromma inte behövs som beredskapsflygplats
Att behålla Bromma leder bara till stora förluster för Swedavia. Pengar som skulle kunnat satsas på Arlanda istället.
ps: Du verkar inte ha koll på vilka som tog beslut i kärnkraftsfrågan.
År 2016 ingicks Energiöverenskommelsen mellan S, M, KD, MP och C, med målsättningen att elproduktionen ska vara 100 procent förnybar år 2040. Överenskommelsen innebar visserligen inget förbud mot kärnkraft efter år 2040 men togs ändå som en tydlig politisk signal.
Fantastiskt att Bromma får lite trafik igen!
Äntligen!
Nu va väl frågan vilken flygplanstyp som kommer användas på linjen mellan Visby-Bromma. Är det Saab340 eller ATR42?
Ps. Att stänga Bromma är ungefär lika smart som när S/MP stängde ner fullt fungerande kärnkraftverk.
Det blir bara dyrare att återställa senare.
100% fosilfritt fungerade kanon i Spanien. Bara en handfull som dog pga strömavbrottet, men lite svinn får man väl räkna med när MP ska rädda världen.
Jag vet inte men tror knappast att GlobalEye ska stationerad på Arlanda. Mer troligt Uppsala.
@Nej Framtidens Elflyg är nog väldigt långt borta . Totalförsvaret är väl så att Uppsala finns och dom kommande Globaeye ska väl vara stationerade på Arlanda är nog faktist dags att stänga Bromma.
Hej “Nej”
På vilket sätt behövs Bromma Flygplats för totalförsvaret?
/Regnbågspilot FV
Avveckla Bromma ASAP. Inget mervärde för 99.9 av befolkningen med undantag för några Gotlänningar och Växsjö bor. Varför skall vi andra sponsra detta genom att betala underskottet på Bromma längre nu när behovet där inte finns längre.
På länken https://www.sverigesradio.se/artikel/forsvaret-inget-stort-problem-om-bromma-flygplats-laggs-ned sades också från Försvarsmakten “Samtidigt behöver totalförsvarets behov av Bromma kartläggas.”
BMA saknar betydelse överhuvudtaget numera. Det finns lite affärsjet som kan hålla till någon annan stans
Resursslöseri i ALLA avseenden och j-t störande buller.
“Försvaret: Inget stort problem om Bromma flygplats läggs ned”
https://www.sverigesradio.se/artikel/forsvaret-inget-stort-problem-om-bromma-flygplats-laggs-ned
Elflyget – om det blir verklighet – kan flyga från vilken flygplats som helst.
Lägg ner!