LFVs högsta ledning tvingas avgå
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5508724
Oj då!
svar
Kan vi inte bara låta detta ämne försvinna, vem bryr sig då beslutet är tagit? Han gjorde bort sig, punkt slut.
När kommer sanningen fram? Att lobba för sin verksamhet hos några politiker kan inte varit avgörande. Hur står det till hos LFV egentligen?
Helt rätt “Morgontrött”. Men det skulle ju vara intressant att veta vilka fler händelser som har lett till “kicken”, förutom politikerpåverkan och obefintilig upphandling. Konstigt att inte detta har kommit ut i media.
Den nya utbildningsgången i Norrköping, där elever utbildas varken det behövs eller ej? Pga hans plats i universitetsstyrelsen där dessa elever ska utbildas? Pga det huvudlösa beslutet att säga upp avtalen 2010 som gjorde att avtalet blev MYCKET dyrare än vad det hade behövt bli? Pga oförmågan att avveckla onödiga funktioner i Norrköping som kostar enorma summor? Pga Waterfront? Pga ROT? Ja han har rätt mycket på sitt samvete!
Inte så konstigt att det blev som det blev.
Kan vi inte bara konstatera att GD fick sparken pga aktiviteter långt utanför hans befogenhet. Vidare har han erhållit ett reträttjobb för att undvika alltför mycket medialt brus.
Gällande diskussionen om hög-/låginkomsttagare och rätt eller fel vore det tacksamt om ni diskuterar detta inom ett annat forum och inte i denna tråd.
Enklast vore att acceptera hur det ser ut i dagens samhälle, ingen av er som skriver i detta forum kommer ändå kunna påverka och absolut inte här, sorry!
Den övre halvan av dagens FL generation har fått FL utbildningen helt gratis, vissa t o m med lön.
Den dagen studenter står för sina egna studiekostnader kan jag förstå om lönerna skiljer sig mer.
Men idag är universitet/högskola finansierad av skattepengar alltså utav folk som jobbar. Tveksamt om det är ok med för stora löneskilnader då. Är själv höginkomsttagare.
Är du ute på sjön nu?
Fri marknad är bra för…? För miljön…? För jämnställdhet…? För rättvisa…? För ALLAS bästa…? För långsiktigt tänkande…? För utvecklingsländer…? För bananplockarna…? För de som plockar isär skepp på stränder i Afrika…
Vad är fri marknad bra för?
Eller är det bra för kortsiktigt tänkande där nästa kvartalsrapport är viktigare än en människas liv?
Hur resonerar du kring detta?
Det är nog bara några extremliberaler längts till höger i USA som kan fälla en så extremt korkad kommentar! Hur naiv kan du bli?!
Och nej, min och de allra flesta andra i Sverige förespråkar inte planekonomi eller något liknande men en SUND marknad som regleras på ett smart sätt och där vissa samhällsviktiga funktioner skyddas från marknadens krafter.
Sjökaptenen har tydligen missat alla de områden som avreglerats i Sverige som har blivit katastrofer. Där man fullständigt raserat befintlig infrastruktur på väldigt kort tid.
Offtopic men kan inte sluta tycka det är rätt komiskt med folk som ständigt argumenterar för att vissa tjänar för mycket och borde gå ner i lön. Anar en viss bitterhet?
Några argument då för att flygledare i Sverige inte borde behöva sänka sina löner.
– Liten yrkesgrupp. Hur många flygledare går det exempelvis på en läkare, sjuksköterska eller lärare?
– Finns möjligheter att sticka iväg till andra länder där lönen är högre.
– Ovanlig utbildning och det är knappast alla som har de egenskaper som krävs för att klara av jobbet.
@Sjökapten, du är otroligt oseriös. Jag har heller inget emot att folk har bra lön, men jag tycker väldigt illa om att folk har dåligt betalt. Att sätta högskola som måttstock är ju korkat, det är inget som säger att du är värd en högre lön för det. Det är vad du presterar som skall avgöra. I så fall borde ju lärare ligge högre i lön än en sjökapten med tanke på att läraren har ett större ansvar.ja det beror precis på hur man värderar ansvar, det är inte bara liv som kan förolyckas som räknas.
Du tar ju till 68-våren så jag får väl nämna ordet “toknyliberal”… Se dig omkring i världen för tusan! Det blir faktiskt patetiskt att hävda att fri marknad alltid blir bra. Om du slutar med sådana fånerier tror jag fler skulle ta dig på allvar.
Håller verkligen med dig i din analys ang större löneskillnader. Jag förstår att du och många med dig reagerar på tex flygvärdinnors löner, dom är (var?) från en svunnen tid.
Men du svingar till höger och vänster på ALLT inom flygbranschen så det är svårt att ta dig på allvar. Du gör också jämförelser med din egen bransch som känns krystade.
Flygledare kostar väldigt mycket att utbilda och får dom inte jobb när dom är utbildade så förfaller deras utbildning. Dom har ingen möjlighet att upprätthålla sitt cert så som tex piloter kan göra. Därför finns det ingen som har något intresse att överutbilda flygledare. Och därmed finns det inte, likt piloter som kan upprätthålla sina cert, en bank av personer som är villiga att sälja sig så billigt som möjligt.
Sen är det högre krav och svårare att komma in på flygledarutbildningen än tex för piloter. Redan idag har man svårt att hitta tillräckligt många dugliga bland dem som söker.
Vi borde utbilda fler läkare!
Jag tycker folk skall få betalt för vad de gör. Hur duktiga de är i sitt arbete.
Många av oss högskoleutbildade är inte värda den lön de får.
Lön efter förmåga är ett bättre mått.
Tycker absolut inte att det är bättre om alla andra får sämre, däremot är jag för att vi skall lämna 68-våren bakom oss och acceptera att vi ingår i samma värld som övriga länder.
Alltså, löneskillnaderna måste ÖKA betydligt, jag har INGA problem med att folk har bra betalt.
Däremot har jag kraftiga problem med att vissa yrken ligger för högt, främst innom LO men även vissa TCO yrken.
Skiljelinjen går mellan högskole / universitets examen eller inte.
Fri marknad är ALLTID bra, vilken fri marknad har inte innebärt lägre kostnader (en fri marknad som fungerar, dvs inte oligopol såsom fjärrvärmenäten).
Däremot innebär det givetvis omställnigar för personalen, samma sak som “drabbade” alla de busschafförer innom SL som nu jobbar för diverse trafikbolag.
Att flygledaryrke alltid kommer att vara ett bristyrke känns något märkligt, då utbildar vi ju får få.
“Att flygledning blir bättre genom avreglering är helt självklart, allt blir bättre genom konkurens, undantaget anställningsvilkor för anställda i skyddade verkstäder.”
Problemet, för dig, som verkar tycka det är kul att alla andra får det sämre, är ju att flygledare är och kommer förbli en bristvara. Då får det ju inte sådana konsekvenser som tex för piloter. Det är ganska uppenbart varför! Jag tror faktiskt att du också förstår detta faktum.
Att allt skulle bli bättre av konkurrens är ett ganska naivt uttalande som bara stödjer sig på politiskt övertygelse och inte fakta. Det är ok att tycka så men det blir lite patetiskt med så många fakta som stödjer motsatsen.
“Sjökapten” får nog betraktas som en form av “rättshaverist” som inte blev antagen till flygutbildningen. Så extremt mycket åsikter som han har om branschen. Likt bevakningsvakten som inte kom in på polishögskolan… ”
Nej, vem vid sina sinnens fulla bruk skulle vilja in i flygbranchen idag????? Hade det varit 1965 så hade det kanske varit lockande men nu?
Sitter hellre på mitt kryssningsfartyg och slipper den svenska sandlådan.
Och nej, har aldrig sökt något arbete eller utbildning innom flyg.
Däremot har jag, tror det eller ej, sammarbetat en del med bla SAS med Bridge Resourse Managment / Cockpit Resours Managment.
Däremot är jag intresserad av flygbranchen, inte just flygning som sådant utan hur en branch omvandlas från monopol till marknadsekonomi.
” Sjökapten: Du har ju mycket åsikter om flygbranschen och drar ofta (felaktiga) paralleller med din egen bransch. Tycker du att flygtrafikledning blir bättre med avreglering?
Att flygledning blir bättre genom avreglering är helt självklart, allt blir bättre genom konkurens, undantaget anställningsvilkor för anställda i skyddade verkstäder.
Däremot gäller det självklart att kvallitetssäkra och auditera verksamheten så att säkerhetsnivån ligger på en godtagbar nivå.
Tycker synd om GD! Vad har han gjort för att förtjäna ett sådan abrupt slut. Kan ju inte vara roligt att sluta sin karriär i källaren på departementet. Han kanske dyker upp bland sina kompisar Avinor eller Naviair?
“Sjökapten” får nog betraktas som en form av “rättshaverist” som inte blev antagen till flygutbildningen. Så extremt mycket åsikter som han har om branschen. Likt bevakningsvakten som inte kom in på polishögskolan…
Sjökapten: Du har ju mycket åsikter om flygbranschen och drar ofta (felaktiga) paralleller med din egen bransch. Tycker du att flygtrafikledning blir bättre med avreglering?
Skulle även vara kul att höra vad du tycker om svenska flygledares löner. Du brukar ju ha åsikter om flygbranschens löner.