Cityjet – SAS
Vad tror ni, Cityjet kommer att förlora SAS kontraktet?
svar
Sluta sprid en massa strunt som du inte har en aning om! Lufthansa avslutade sitt kontrakt av andra anledningar och många trivs superbra på Cityjet vad jag vet som har ett rimligt avtal tillskillnad mot många andra och tom SAS. Skulle ta deras avtal alla dagar i veckan….. Men det finns ju alltid negativa som gillar att sprida negativa saker de inte har en aning om
” Men ledningen från Irland är från “another mother”… de driver en agenda som inte hör hemma på skandinavisk arbetsmarknad, med fear by management och ett ledarskap som är förkastligt”
Skrattretande! Det du skriver avslöjar att du aldrig har varit i närheten av ett flygjobb på CJ. Managementet är enkla att göra med och lönerna på en OK nivå. Hoppas för guds skull att folk inte lockas av mössan och kransvingen bara för att få flyga ”riktiga” SAS för pisslöner. Fan vad man skäms för vissa i den här branschen.
@@CityJeddihs
Piloter forlader ikke Cityjet på grund af ledelsen, men fordi det ikke er muligt at få deltidsarbejde, og fordi de ønsker at være en “garanteret” base i Skandinavien. Din udtalelse viser bare, at du slet ikke har nogen indsigt.
Det du skriver stämmer inte med den verklighet jag upplever. Ledningen från Irland är professionell. Visst, det är en annan företagskultur – men frågan är: är det alltid de som ska anpassa sig till oss? Eller ska vi mötas i mitten och bygga något nytt tillsammans? Jag tror på det senare. Det har vi alla att vinna på.
På pilotsidan finns inget “fear by management”. Vi har månatliga business meetings där vi – oavsett rank – får ställa frågor direkt till ledningen. Under mötet om rekonstruktionen deltog över 400 personer. Ägaren själv stod i två timmar och besvarade cirka 40 frågor, öppet, ärligt, utan manus. Det gav respekt. Hur många andra VDar ställer upp så?
Jag känner mig sedd och respekterad av mina kollegor, chefer och ledning. Här bedöms man utifrån vad man kan, vilken erfarenhet man har och hur man är som person – inte på vilket språk man talar, hur man ser ut eller hur “skandinavisk” man är. Den typen av kategorisering hör inte hemma i vår bransch eller vår tid. Sluta med tramset.
Att man anställer piloter med olika bakgrund är inte ett svaghetstecken – det är en styrka. Vi som är här vill flyga, utvecklas och bidra. Och vi är många som trivs och tror på det här bolaget – oavsett vilken “mother” vi kommer från.
Man kan tycka mycket men i slutändan är det ägarna till flygplanen som avgör detta.
Har de tröttnat på att inte få sina lease avgifter betalda av Cityjet och om de ser andra bättre ställen att placera dem, så är det nog kört för Cityjet.
Gynnar knappast de anställda som kommer få Skandinaviens näst sämsta avtal efter Braathens…måte det inte inträffa för Cityjets piloters skulle, hoppas snarare på att Cityjet tar sig igenom rekonstruktion så det finns åtminstone ett mer vettigt pilotjobb i Sverige förutom några få charterbolag, Ryanair och Norwegian…
Visst är det rimligt många trevliga Skandinaver som jobbar hos Cityjet. Men ledningen från Irland är från “another mother”… de driver en agenda som inte hör hemma på skandinavisk arbetsmarknad, med fear by management och ett ledarskap som är förkastligt. En stor anledning till att många lämnar Cityjet, framförallt piloter. De tar in folk utan erfarenhet som bara vill flyga medans erfarna lämnar. Det blir fler och fler icke skandinaver hos Cityjet.
När SAS Link får fler flygplan så kommer Cityjet få mindre att göra hos SAS.
Lufthansa har nyligen avslutat sommarbete med Cityjet, de va inte nöjda.
@cityjeddihs
Tack för allt det du sa, håller med dig till 100%
Tillsammans är vi starka, låt oss kämpa o vinna det här som familjen vi har skapat inom City Jet
SAS bort kanske ”köpa” upp Citijet. Isf det danska bolaget. Och slå ihop med Link och på så sätt få en utfasning av CRJ mot E190 där crew flyttas vart efter. Borde väl gynna alla, utom möjligt viss citijets ägare
Det är ingen hemlighet att vi ibland känner att vissa från “riktiga SAS” ser ner på oss – och på andra bolag också för den delen. De ser sig själva som de mest skandinaviska, säkraste och bästa. Vi kanske inte har hattar eller guldvingar i metall, och våra flygplansvingar är kanske av plast – men vi bär dem med stolthet.
Vi är stolta över det vi gör och över bolaget vi jobbar för. Vi hälsar glatt i terminalen, även när det inte alltid besvaras. För oss handlar det om respekt och kollegialitet, oavsett logga på skjortan.
CityJet är inte bara ett bra ställe att börja – det är ett bolag där man faktiskt trivs, utvecklas och blir sedd. Lönerna för FO är bland de bättre för entry-level, kontrakten är rimliga och det finns fina möjligheter till uppgradering för den som visar framfötterna. Ledningen lyssnar, och engagemanget är påtagligt – inte minst senast när över 400 anställda deltog i vårt Teamsmöte. Det säger en hel del om viljan att kämpa tillsammans. Ja, många har gått vidare – främst till SAS – men det betyder inte att CityJet är dåligt. Det betyder att människor haft andra mål eller sett nya möjligheter. Så är det i hela branschen. Vi hoppas alla att CityJet tar sig igenom den här tuffa perioden. En konkurs gynnar ingen – varken SAS, oss anställda, eller ägarna. Vi gör vår del varje dag genom att leverera punktlighet, service och professionalism. Så: keep up the good work, CityJet-ers. Vi må vara a part of SAS from a different mother – men vi är stolta över vilka vi är.
En annan utväg är att en utsedd rekonstruktör inte anser verksamheten vinstdrivande inom en rimlig tid och kan förrätta bolaget i konkurs. De tar med hur det gått senaste åren. Cityjet gjorde rekonstruktion så sent som under 2020-21.
Utöver det har Cityjet varit i flera rekonstruktioner tidigare.
Så frågan är om de verkligen har en hållbar affärsmodell?
Echo får nog sätta dig i skolbänken:
Under en företagsrekonstruktion (examinership) som CityJet nu genomgår, pausas kravet på att omedelbart betala tillbaka skulder. Det ger företaget tid att ta fram en plan för att omstrukturera sin ekonomi.
När rekonstruktionen är klar, beror det på utfallet om skulderna behöver betalas tillbaka eller inte. Om planen godkänns av både fordringsägare och domstol kan delar av skulderna skrivas ned, vissa omförhandlas för att betalas över tid, och andra kan kvarstå oförändrade. Om planen inte godkänns finns risken att bolaget går i likvidation, vilket innebär att tillgångar säljs för att betala skulder så långt det räcker.
Sammanfattningsvis: det är inte säkert att alla skulder behöver betalas tillbaka i sin helhet – det beror på vad som beslutas i rekonstruktionsplanen.
I egenskap av tidigare CRJ skipper som blev uppsagt pga av konkurs förra gången Cityjet satte Svenska och Finska bolaget i KK håller jag till 100% med ECCO!!!
Jag har garanterat mer insyn än dig och de har haft bara SAS som kund förut utan problem. Det är redan bestämt vad de som äger flygplanen vill göra.. Ha de fint och spekulera vidare här om du vill! Kämpa!
Skillnaden mellan CityJets Chapter 11 är att de idag bara har en kund och ingen egen trafik. Skribenten “Pilot” ger intrycket av att veta vad som kommer att ske och detta kan han inte veta då han inte heller har hela bilden. Mycket kommer att bero på vad de som äger flygplanen väljer att göra.
Vad är det för rosigt med det? Det är precis så det är och SAS-verksamheten har varit lönsam förut som det har visat sig i Cityjets danska företag A/S. Men ja en rekonstruktion är ju aldrig bra men precis som många andra bolag som existerar idag har gått igenom (SAS,BRA,Norwegian mfl.)
Mycket bra observerat. FlygBRA är ju knappast i stånd att göra något sådant, vidare är det ett ruggigt obehagligt företag att ha att göra med. Tror mig, jag har haft mycket med dem att göra.
@Pilot
Det du skriver kan bli verklighet men är nog en lite för rosig beskrivning.
Bollen ligger inte längre hos Cityjet utan inom Chapter 11 processen.
Om ditt scenario skall bli av måste förrst skuldberget bort och den återstående
SAS affären vara lönsam och stå på egna ben. Dessutom måste de som äger flygplanen vara beredda till stora eftergifter. Med en konkurs bakom sig i närtid får vi hoppas att de får till det.
CJ hamnade i rekonstruktion pga Lufthansa och har inget med SAS att göra. Rekonstruktionen som nu görs kommer innebära en mer återhållsam ekonomi där man bara fokuserar på SAS och hoppas/diskuterar på ev fler flygplan för SAS räkning.
It all depends on if Cityjet fullfills its obligations and that it doesnt ask for more money than what the contract allows. If it during the Chapter 11 process wishes to renegotiate the agreement its all open.