Gratis vatten på Norwegian
Nu har de visst beslutat att alla skall få gratis vatten på alla långflygningar (pressuttalande i VG). De verkar få mycket “skit” i Norge för tillfället, och känner nog att de måste ge något. Svider nog rejält för bolaget: Ökade kostnader, och minskade intäkter. Kan tänka mig att många av passagerarna kommer att vara helt nöjd med detta vatten, och för snåla för att köpa något annat.
svar
Lågservicebolagen!
Att säga ”inte mycket har förändrats” är osant. Personal både på marken och i luften har blivit betydligt mer oförskämda och arroganta.
Flygbolag är mycket mer kreativa på att hitta på tillägg att ta betalt för.
Medel pax förstår ej att de blir skinnade in på bara kroppen.
De kan göra som fullservice flygbolag, se till att en vattenflaska finns i stolsfickan när du går ombord.
Dåligt lågservice bolaget Norwegian att ni inte tydligt meddelat era pax att de måste ta med matsäck.
Ska de öppna en BAR ombord?
Ingenstans i Norwegians resevillkor står det att endast kortbetalningar duger ombord, visar Aftenostens granskning.
Det ser inte bar ut!
http://www.di.se/artiklar/2013/6/19/kritikstorm-mot-norwegians-mardromsresor/
@katten som styr flyget..
Vi som skriver och läser på forumet här vet vad vi kan förvänta oss för service på ett lågprisflyg. Men Svensson i allmänhet har inte en aning. Att transportera folk i 12 timmar utan mat och vätska kan vara direkt farligt. Men det är lågprisbolagens strategi att få dej till att tro att dom är billiga. Vilket dom inte är när du köpt alla tilläggstjänster för att få en konfortabel resa. Svensson är inte insatt i vad det är för skillnad på Thai, Thomas Cook och Norwegian. Lågpris är ok på kortdistans, men på långflygningar sätter man folks hälsa i fara.
Läs Sv M.P!
Så kanske du förstår.
“Det är allmänt känt att charter flygen har dålig service och väldigt trångt. Samt att allt kostar….. “
Förstår inte detta eviga bråk om att det inte finns mat på Norwegians flyg om man inte bokat det innan.
Hur är det när man flyger charter ?
ingen bokad mat = ingen mat
Men inte skrivs det massa skräp om charterbolagen
@ M.P DK har i allafall haft mat på sina långlinjer. Och får man tro deras hemsida så serveras det mat på långlinjerna.
@ M.P DK har i allafall haft mat på sina långlinjer. Och får man tro deras hemsida så serveras det mat på långlinjerna.
Det är allmänt känt att charter flygen har dålig service och väldigt trångt. Samt att allt kostar. Men de tar kontanter (vilket DY inte gjort på LH).
Det är inte allmänt känt att DY reguljärt fungera som charterflygningar. DY ger ju bilden av att man får “MER VINGAR FÖR PENGERNA”. Vad det nu kan betyda, när man bara får mindre och inte ens kan använda kontanter för betalning.
För er som besöker detta forum är det nog ingen nyhet att DY är ett LÅGSERVICE BOLAG.
Träffade nyligen en bekant som bokat med DY hon hade uppfattningen att DY bjöd på samma service som Thai!
Det är det stora problemet DY har lyckats få folk tro att det är ett fullservicebolag.
Det är inget fel att flyga med DY “BARA MAN VET VAD MAN KÖPT”
DY behöver förtydliga detta.
Vad är problemet….det är ingen som klagar på Tui, DK eller NVR när dem tar betalt för exakt allt på sina långlinjer. Här ingår absolut inte vatten om du reser i Econony. Ska vi dissa och bojkotta dessa bolag också?
//
Kan bara folk ta eget ansvar och ge fan i att vara så dumsnåla
och se sig själva som ett offer så fort inte bidrag och stöd skjuts till när man inte har engagemang eller vett att vara vuxen?
Betalar man för mat och vatten så¨kan man förvänta sig det;
Gör man det inte kan man inte förvänta sig det.
Det finns gott om butiker efter securityn att bunkra på sig mat och dryck innan avgång och inga ursäkter.
Man kan tycka hit och dit om vad som borde ingå men välkommen till världen om du legat i koma, tider förändras och så görs servicekoncept. Vad man anser vara service och inte är individuellt men att att själv inte ha framförhållning,planering och engagemang i sin egen resa finns ingen ursäkt för.
Jag själv som jobbar på DY skäms ibland att ta 30SEK för en flaska vatten men å andra sidan tycker jag även dem som klagar på det borde tänka till lite. Common sense should be considered as a superpower!
Det känns som att desto mindre en del betalar desto mer förväntas.
Dem senare åren har pax uppmärksammat mera att det ibland är slut på mat på flygningar som inte en matbeställning är möjlig och därmed köper eget ombord och det tycker jag är trevligare,smartare och bättre än att gnälla =)
my 5p
Gratis vatten ? Jag tror att jag lägger till några hundralappar och fortsätter att flyga Thai till BKK. Och ” koser mej” med några Gin och Tonic.
Enligt flera medier ska nu Norwegian ha ändrat sig och kommer att erbjuda gratis vatten ombord på sina långlinjer.
Du K!
Det är inte sant det du säger om IKEA. IKEA har vid flera tillfällen monterat möbler på vissa marknader inbakat i priset för att många människor ute i världen inte är några snåla får Bääähää utan dom vill få service när dom köper.
Priset var det samma monterat som omonterat annars hade det ej gått att sälja så bra.
Jag vill minnas att det var i tyskland det började med monterings service.
Hur många biljetter per flygning säljs för 3000kr?
Har själv inte hittat någon, däremot fler som var mycket dyrare och ändå ingen service el mat o dryck ombord.
Sett fler konkurrenter som varit billigare INKL mat.
Många vägar bär till BKK 🙂
Dessvärre så tror jag att du har fel Jonas. Många stirrar sig fullständigt blinda på priset, och låter det vara helt avgörande, tyvärr kanske man skall säga. Norwegian måste verkligen “klä av” sina biljetter från ALLT för att kunna göra denna prissänkning – och ändå (?) gå med vinst. Om alla skall “få” mat/dryck så ökar startvikten dessutom, vilket gör att bränslekostnaden drar iväg. Peanuts? Nä, inte för Norwegian. Tror inte att rånrisken är anledningen till att man inte vill ha kontanter – det är endast kostnaden för hanteringen (i alla led). Kostnaden handlar antagligen om ett antal tusenlappar per flight – även om bara en (1) person väljer att betala kontant. Man kan tycka att det är trist/dåligt – men det ÄR Norwegians affärsidé – återstå att se om passagerarna kommer, och återkommer? Norwegians personal agerar ju bara som de har fått lära sig, och helt enligt företagets önskemål och policy – aldrig bjuda på någonting! Kan tänka mig att beslutet att “bjuda” på vatten kommer att kosta företaget miljoner – men man vågade nog inte annat efter den dåliga publicitet man har fått i Norge den senaste tiden. Så tror jag!
Eijjs: Visst blir biljetten något dyrare om man inkluderar mat men jag tror knappast att den som bokar bryr sig om biljetten kostar 2700 kronor eller 2600 kronor på en Flygning Arlanda-Bangkok. Och att dessutom vägra att ta emot kontanter tycker jag är riktigt dåligt. Visst kostar kontanthantering men det är ju inte gratis att hantera kort. Bankerna tar bra betalt för den tjänsten. Rånrisken borde vara obefintlig ombord på ett flygplan där alla passerat säkerhetskontroll innan ombordstigning.
Spelar det någon roll om det var HiFly- eller Norwegiancrew? De har bara följt de regler som Norwegian har beslutat. Inga kontanter (det kostar pengar att hantera). Norwegiancrew har aldrig fått mandat att någonsin bjuda på någonting – snarare tvärtom. De har m.a.o. helt och hållet agerat på det sätt som flygbolaget har instruerat dem att agera. Enkelt, eller hur. Sen kan man tycka vad man vill om det, men det är faktiskt så Norwegian vill ha det.