Iraq/Kurdistan
Hej
Jag har länge funderat på varför det inte flygs direktflyg mellan Arn-Ebl eller Arn-Bgw
Sen hörde jag rykte om att Qatar airways ansökt om att flyga dessa destinationer
Någons som sitter på kunskap om dessa funderingar ?
Tack på förhand
svar
Det är TCO tillståndet som är indraget av EASA detta gäller vad jag vet bara Iraq Airways det sedan 2015.
Jag tror förbudet gäller fortfarande:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/transportstyrelsen-stoppar-flyg-till-irak.27e87d8f-5071-45a1-97a8-80c1adefcf34
Konstigt att det är tillåtet med direktflyg från Danmark till
Irak men inte från Sverige.
Fanns dirkekt flyg från Got förr i tiden till både Erbil och Sulaymaniyah men tror många flyger med Turken numera. Är väl ingen drömdestination att flyga till för ngt flygbolag.
Få bolag på våra breddgrader har den kunskap som krävs för att verka i högkorrupta länder där det ofta är svårt att lita på någon och där västerländska affärsseder och betalsystem sällan fungerar som man vill. Det enda bolag jag vet som på senare år haft de kurdiska delarna av norra Irak i tidtabellen från Sverige har varit Eurowings men av ”någon” anledning har de avstått att köra igång. Irakiska bolag misstänker jag inte är välkomna i Sverige. Något ”Kurdistan” existerar vad jag vet inte.
Syrien alppoe
Hur lång flygtid är det till Iraq från Arlanda? borde väl vara 5-6h cirka med en narrow body som rundar ukraina. Det blir svårt att konkurrera med Turkish och Pegasus som redan har ett nätverk och dessutom kan fylla flygplanen med mer payload.
Finns direkt flyg från CPH till Baghdad med en mellanlandning i najaf
Irak är inte längre så farligt, utan det har börjat bygga upp landet. Så att flytta tbx är inte längre några problem.
Migrationsministern berättade på en presskonferens för ca en vecka sedan stolt att för första gången på många år var nettoinvandringen från Irak negativ. Marknaden från Sverige till Irak handlar därmed främst om enkelbiljetter till Irak och väldigt billiga sådana finns med framförallt Pegasus och Turkish. Varför skulle något annat bolag ge sig in och konkurrera på denna slummarknad?
Så länge svenska UD har en avrådan från alla resor till den delen av Irak där Bagdad ligger, är det nog mycket osannolikt med direktflyg dit. Avrådan gäller “alla resor till Irak förutom till provinserna Dahuk, Arbil och Sulaymaniyah i den kurdiska regionen i Irak”.
Bara några enstaka europeiska bolag flyger på Erbil (EBL) och inte ett enda på Bagdad (BGW), om man inte är generös nog att räkna Turkish som europeiska. De flesta linjerna mellan EBL och Europa flygs av irakiska UR Airlines. En av deras linjer är CPH-EBL. Så visst, det kanske finns underlag även för ARN-EBL.
Men varför i hela fridens namn skulle Qatar Airways vara intresserade av att flyga direkt mellan Irak och Sverige??? De har ingen “andra hub” i Irak eller något annat land i Mellanönstern, utan flyger mellan Doha och andra flygplatser. Så med QR får man snällt byta i Doha. Sedan är väl QR rätt inriktad på den “kapitalstarka” delen av flygresemarknaden, och jag betvivlar att Sverige – Irakiska Kurdistan skulle höra dit.
Är också nyfiken på om det är flygbolag som sökt om att få flyga den destinationen
Vad menar du med bannlysta? Vad har hänt mellan dem som gjort att dem är bannlysta?
Vad menar du med bannlysta ? Vad har hänt?
Tror inte att det är enbart dem som sökt skydd som flyger till den regionen.
Jag vet inte vilka bolag det rör sig om som flyger den rutten, utan mera nyfiken på om det kommit in en sådan ansökan osv precis som föregående frågade.
Besitter inte den kunskapen eller vet vilken/vilket kontor jag ska vända mig till för att få tag i den informationen
Dom flesta som kommit till Sverige från Irak har gjort det p.g.a. hävdat skyddsbehov och att då åka hem på semester är lite mer än magstarkt. Sverige avråder från alla resor till de icke kurdiska regionerna och Irakiska flygbolag är bannlysta från svenskt luftrum och få utländska bolag tycker det är värt att försöka jobba i ett väldigt korrumperat klimat.