Satsa på Arlanda
Jag har suttit och tänkt, och insett att Stockholm Arlanda Airport har mycket höga passagerarsiffror trots att inget bolag satsar på Arlanda.
SAS satsar ju inte precis på Arlanda, jag kan inte ens komma på 5 destinationer som är unika för Arlanda. De satsar lång och kortdistans trafik på Kastrup. Där de startar alla nya destinationer och dessa kan senare komma till ARN.
Norwegian satsar främst på Oslo Gardemoen och inte i förstahand Arlanda. Arlanda har till och med lika många Norwegian destinationer som CPH. De kommer kanske satsa på långlinjetrafik på Arlanda. Vilket vi får hoppas.
Jag tycker sammanfattningsvis att Arlanda ska vara stolta över sina nära 20 000 000 passagerare som flyger på Arlanda varje år, utan att något bolag har sin “bas” eller “focus city” på Arlanda.
Detta leder till att fler utländska bolag (inte Norwegian) startar på Arlanda…
Hur tror ni detta kommer förändras i framtiden, på kort och långdistanstrafik? Kommer Arlanda bli störst i Norden?
svar
Nu väntar jag bara på att en SAS-fanboy eller SAS egen propgandaavdelning påpekar hur otroligt bra CPH är, och att Stockholm ju ligger så jävla långt borta från allting, och att det är helt naturligt att ett bolag som till största del ägs av svenska folket ska satsa allt på Danmarks huvudstad.
Något som är väldigt intressant är när man slår ihop alla de flygplatser i Stockholmsområdet och sedan jämför med Öresundsregionen. Arlanda, Bromma, Stockholm Skavsta och Västerås flygplats hamnar på över 26 miljoner i passagerare, Samtidigt som Kastrup och Sturup landar runt 25 miljoner passagerare.
Problemet blir när vi jämför Arlanda allena mot Kastrup, Gardermoen. För om vi slår ihop Arlanda och Bromma flygplats så hamnar vi på 21 miljoner resenärer och redan då är vi nästan ikapp med både Gardermoen och Kastrup!
Borde inte flygbolagen redan där se Arlandas/Stockholms kapacitet?
Kastrup (SAS) brukar även nämna att de har ett upptagningsområde som även inkluderar norra Tyskland. Jag har svårt att se att tyskarna inte väljer bättre alternativ i form av Hamburg, Berlin, Frankfurt och München?
Jag tror att Norwegians satsning på långlinjer, samt Emirates etablering, kommer ge ringar på vattnet. Det är inte alls omöjligt att SAS (även andra flygbolag) skulle vara igång med fler långlinjer från Arlanda inom ett par år!
Var det inte snack om att ANA skulle etablera sig på Arlanda??
/Nils
Det spelar väl ingen roll hur ARN ser ut mm. Det som avgör är om folk vill resa till/från Stockholmsområdet + Några transfer förstås
Om Swedavia skulle börja behandla sina kunder som kunder, så är det nog ett stort steg i rätt riktning.
Det handlar bara om prestige. Detta ständiga tjaffs om vem som är störst i Scandinavium.
Folk flyger väl från den flygplats som ligger närmast.
Håller helt med om att Arlandas passagerarsiffror är väldigt höga med tanke på omständigheterna. Vi svenskar har drabbats av den stora olyckan att äga SAS. Ett flygbolag som slussar över passagerarunderlag till ett grannlands huvudstad. Till råga på allt elände med ständiga förluster, som vi sedan är korkade nog att täcka
med våra skattepengar. Med tanke på att Stockholm är Nordens största stad, sett såväl till antalet invånare som ekonomiskt, och dessutom i särklass mest snabbväxande och med flest internationella huvukontor, kommer dock verkligheten förr eller senare att tvinga SAS till en anpassning. Om inte är det adjö med SAS, och det är inget vi svenskar behöver sörja. Det är värre för Danmark…
Arlanda är kanske ingen wow-upplevelse, men blir kanske när de planerade ombyggnaderna är klara. Dagens Arlanda är en OK flygplats. De gånger jag varit där har allting fungerat smidigt och bra. Huruvida ARN kommer att bli störst i Norden eller inte är svårt att säga. Men inget är omöjligt. Så långt efter CPH är ju inte ARN. Men troligast tar Gardemoen den positionen snart. De växer så det knakar. Vad ARN beträffar tror jag inte att styrelsen lägger så mycket fokus på just det längre. Även om det givetvis ger en del prestige. Man lägger mer tid på att öka destinationsutbudet och det är nog klokt. Då kommer även bättre paxsiffror som ett brev på posten.