Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vågar man verkligen flyga med SAS?

Tråden startades av Fundersam

Återigen går SAS kabinpersonal ut med att arbetssituationen under de nya kollektivavtalen går ut över säkerheten. Bl.a ska kabinpersonalen inte ha tid att gå på toaletten, då det kan vara kö dit. Att äta ombord ska även detta vara omöjligt då det inte funkar att “stå i en hörna och äta”.

Sjukskrivningarna ökar, spec. i Sverige och en värdinna säger till DN att hon inte vet hur hon skulle reagera i en nödsituation.

Källa:

http://www.dn.se/ekonomi/sas-slimmade-scheman-knacker-kabinanstallda/

Detta ger givetvis upphov till frågan:

Vågar man verkligen flyga med SAS som det ser ut nu? Orkar kabinpersonalen med sina uppgifter i händelse av en nödsituation?

Publicerad den 2013-07-10 12:45
Skriv ett svar
Antal svar: 41

svar

pierre.holmgren
2014-01-01 17:19

Du Max pax , tror du skall stanna hemma om du är så rädd för lite turbolens during climb.

MaxPax
2014-01-01 17:14

Det vibrerar mycket i den lille grisen. Speciellt vid climb-out. Vanligt slitage??

E.K. Planka
2013-07-15 21:12

OK. Tryggt att veta. Jag är nöjd med ditt svar.

Gurkan
2013-07-15 15:39

Pssst Sjökapten, bara så du vet, Micke jobbar på SAS, det är därför han har flugit så många gånger, och är grymt nöjd.

Spreta sv. Sjokapten
2013-07-15 15:38

“vall” – du menar säkert väl, och menar antagligen väl?;-). Korrektur på den med?

Micke
2013-07-15 15:30

Du sjökapten, jag svarade på tidigare inlägg att det missas med säkerhetsinfo ombord men med tanke på att jag flyger med ofta än de flesta här på sidan så kan jag bara tala om att jag har aldrig varit ombord på en enda SAS flight där man “glömt” eller missat något ang. säkerhets info till pax ombord. Jag har heller aldrig varken sett eller hört att någon i besättningen inte haft tid att gå på muggen. Samt på många flighter har besättningen suttit ner och tagit sin mat utan problem.

Kleta, sv: Sjokapten
2013-07-15 15:28

“meningsbygnadsfel” – svårt att låta bli när du leker språkpolis här på forumet. Kanske läge att själv korrekturläsa innan du postar?;-)

Sjokapten
2013-07-15 14:38

Ar vall inlagg som detta som gor att jag, och fler med mig, inte orkar svara pa inlagg.

Finns det bara barn och outbildade har?

Om man flyger SAS 150 ganger om aret, har man da inte ett arbete som kraver nagon form av utbildning?

Vem, som har fyllt 15 anvander uttrycket “grymt nojda”? Usel sprakanvandning.

An mer, som tyder pa bristande utbildning; Pa fyra rader, tva meningsbygnadsfel……. Bisatser radade som huvudsatser……

Och, da ar jag ratt dalig pa svenska, har alltid min admin att korr lasa viktiga mail

“Jag flyger SAS ca 150ggr om året och har aldrig varit utan en säkerhetsgenomgång. Att det skulle vara farligt eller osäkert att flyga SAS håller jag inte med om. Både jag och alla mina kolleger bokar och flyger SAS som alltid och vi är grymt nöjda. “

Micke
2013-07-15 13:49

Jag flyger SAS ca 150ggr om året och har aldrig varit utan en säkerhetsgenomgång. Att det skulle vara farligt eller osäkert att flyga SAS håller jag inte med om. Både jag och alla mina kolleger bokar och flyger SAS som alltid och vi är grymt nöjda.

PA
2013-07-15 13:14

@Planka, första raden i din kommentar igår:/OK. Men hur ofta kollar herr Myndighet upp att detta följs?/ tolkade jag som en insinuation att man kunde ta en innersväng på säkerhetsdemonstrationen.
Ursäkta om jag tolkade dig fel.
Jag kan garantera att inte ett SAS-plan rör sig ur fläcken innan cockpit har fått ¨cabin clear¨, vilket innebär att säkerhetsdemonstrationen är genomförd.
(Gäller inte bussarna där filmen kan gå under taxning)

Jano
2013-07-15 08:51

Lasse: Stocholm – oslo – malaga. (Alltså du flög från Stockholm till Oslo och från Oslo till Malaga?)

Och du fick se 3 säkerhetsdemonstrationer?
Fast det är bara två flygningar?

Inte konstigt att personalen är stressade

E.K Planka
2013-07-15 08:33

Inte mitt uppslag. Det var insändare Kurt som nämnde det först i denna tråd. Jag hakade bara på. Ta upp det med honom i fall detta är felaktigt.

a/p
2013-07-15 07:08

@E.K Planka…att ljuga är inte speciellt klädsamt.Att SAS crew skulle strunta i saftydemo pga arbetsbelastning är bara en massa struntprat..

Lasse
2013-07-15 07:01

När jag flög stockholm-oslo-malaga med sas så hade dom en säkerhetsgenomgång på alla 3 sträckorna!

E.K. Planka
2013-07-15 03:22

Nej! Jag varken föreslår eller insinuerar något i den vägen. Var påstår jag något sådant? Läs min text ordentligt! Jag sade att arbetsbelastningen gör att de ibland inte hinner ta säkgenomgången, trots att det är ett myndighetskrav. Bara det borde få SAS att reagera. Myndigheten kan ju få för sig att göra ett stickprovskoll.

DY
2013-07-15 01:39

SAS crew är så bortskämda!
Nu är det dax att arbeta, som de flesta andra gör. Slut med mealstops osv…
12-13 timmars arbetsdag ibland, är väl inga problem. Dagarna går ju så fort på jobbet. Man får ju dessutom betalt för det, extra tillägg på lönen. Vi jobbar ju alltid 5, ledig 4 dagar. Har inte ni det? 😉 Hehe
Stå och äta – Ja du väljer väl själv. Jag sitter gärna och gör det utan problem. Kö till toaletten? I mina över 20år så har jag alltid sagt till väntande i kö – Nu förstår du, så ska jag ta en lite “paus”, och städa toaletten till dig:-) Alltid funkat fint!

Fly safe!

Mr&Mrs T
2013-07-15 01:24

Tycker SAS kabin gör rätt i att säga som det är, det är hög arbetsbelastning och mycket stressigt. Men fortfarande inte lika hög press som på DY.I DY vågar ingen säga ifrån eftersom majoriteten är inhyrda. Jag anser att det är farligt att flyga just nu och det måste till skärpta regler. På EU nivå. Som för övrigt vill att kabin och piloter ska kunna jobba ännu mer. Det är säkerhetsyrke och borde värderas som sådant. Sluta gapa om att flygande är gnälliga, det blir bara löjligt utan börja ta dem på orden innan en olycka sker pga sk fatigue (trötthetssyndrom)!!!! En början kan ju vara att ge sig på Ryanair och andra lågprisbolag vilka just nu “får” sätta standarden. Och nä, alla ska inte kunna flyga flera gånger per år! Det är inte normalt att det är billigare att flyga än att gå på bio typ!!!! Skärp er!

PA
2013-07-15 00:51

@Planka och Snoop.
Det är ju precis det SAS gör. Kör säkerhetsgenomgången på skärmen. På de kärror som HAR skärm. Bussarna alltså. De övriga HAR ingen och då kör man manuellt. För att man måste. Oavsett hur ofta eller sällan Herr (Eller Fru) myndighet kollar.
För det är väl det du föreslår Herr Planka. Att man skiter i myndighetsbestämmelser för att de förmodligen inte kollar? Kör utan körkort för att man sällan blir stoppad? Snattar lite grand för det går oftast bra?
Inget seriöst bolag tar innersvängar på myndighetsbestämmelser!!

Snoop Dog
2013-07-14 23:20

Varför kör man inte demon på tv skärmar hos SAS på samma sätt som hos Norwegian? Jag uppfattar det som både enklare, proffsigare och snabbare.

E.K. Planka
2013-07-14 12:10

OK. Men hur ofta kollar herr Myndighet upp att detta följs? Är det så illa att kabinpersonalen inte hinner med genomgången och bolaget inte lyssnar borde väl var bättre att de kontaktar herr Myndighet istället för att gå ut i pressen och yla. Det är ju trots han som utfärdar alla tillstånd och liknande. En lösning skulle kunna vara att man i plan med tv-skärmar visar säkinstruktionen där istället.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500