194 till Frankfurt eller 260 till ARN?
Om man har ont om pengar så flyger man billigt med Ryanair. T ex 194 spänn till Frankfurt i september.
Tycker man det är mysigt med tåg – så tar man en tur med Arlanda Express för 260 spänn.
svar
Den som är intresserad kan läsa på Arlanda Express hemsida “Om oss”.
ARN Expr ägs av ett Australiensiskt investmentbolag som bl.a. äger flygplatser, motorvägar, färjor etc. och även ett 10-tal fjärrvärmenät i mellansverige.
Man gör alltså olika investeringar i infrastrukturverksamheter i Europa.
Inget fel med det, bara ett konstaterande att vinster i verksamheterna sannolikt
beskattas utomlands
Om det är så som Sign Konduktören beskriver, så är det för dj-igt.
Höga priser, räntefria lån och vinsten går utomlands.
Kanske blir det tyst nu på alla som höjer Arlanda Express till skyarna. Det finns alltid en baksida som man inte gärna talar om.
Lie obekvämt att höra sanningar – men lätt att prata bullshit!
@Konduktören, hur mycket av de 6-7 kr per km går till flygplatsen ? Eller är inte flygplatsen en del av infrastrukturen?
@M. Det är ren bullshit att inte flygbolagen, inklusive Ryanair, betalar för infrastruktur. Beroende på hur stort(tungt) flygplanet är så betalar man en enroute avgift för flygtrafikledning. Avgiften betalas i princip per km. För ett flygplan av storleksordning 737-800 så är kostnaden mellan 6-7:- per km.
Flygbolagen åtnjuter inte heller några räntefria lån som Arlanda Express gör.
Den subventionerade vinsten som Arlanda Express gör, går direkt utlandet, då Arlanda Express är ägt av ett utlänsk företag, allstå betalas ingen skatt i Sverige men man får stora räntesubventioner här av stat/kommun.
Nu är det ju naturligtvis så att man inte kan jämföra Ryanairs minutpris med Arlanda Express! Anledningen till att Ryanair har så lågt minutpris är ju att de inte betalar för den infrastruktur de använder, tvärt om går deras affärsmodell ut på att få betalt av de flygplatser de trafikerar. Arlanda Express får inte betalt av vare sig Stockholms Stad eller Arlanda flygplats för att köra tågen, de måste täcka alla kostnader inkl. infrastrukturen själva! Det är dyrt att bygga och underhålla järnväg ska du veta!
Resan till Frankfurt tar två timmar och kostar 194:00.
Det blir 3:23 kronor per minut.
Resan till Arlanda med tåg tar 20 minuter och kostar 260:00.
Det blir 13:00 kronor per minut.
Ja, det är ju uppenbart att priset på Arlanda Express är hutlöst högt.
Ocker är ett passande ord.
Tack Ryanair för att man kan flyga med er för 3:23 kr/min.
@Nyköpingsbo
Du låter förvånansvärt lik @ Mr Korrekt.
Om du nu är samma person så säger du först att du är bosatt i Nynäshamn och i den andra som Nyköpingsbo. Oavsett om du är samma eller inte så resonerar jag såhär.
Jag är själv företagare och väljer aktivt att stödja allting som är “svenskt” och registrerat i Sverige.
Summan ser jag som klart negativ.
Flygplatsen trafikeras av ett bolag som inte vill vara med och ta de riktiga kostnaderna som finns, utan pressar priserna så pass hårt för de vet att Skavsta inte har något val. Problemet i detta är att man t.ex. står utan pengar för att underhålla och reparera banan som man måste inom något år.
Ryanair kan flytta om de inte får som de vill och om banan inte går att använda. Den dag man inte kan använda banan längre så kommer de bara byta flygplats medans Skavsta står utan trafik och utan pengar att fortsätta driften.
Du som företagare måste också förstå att det inte är hållbart i längden för Nyköping eller Skavsta.
Alla som flyger med Ryan bidrar även med att beskattade pengar lämnar landet och hamnar t.ex. i Irland samt att man stödjer de villkor som anställda måste jobba efter för att få ha kvar sitt jobb.
Är det verkligen så bra?
Ryan smakar Nyköping mer än det smakar på lång sikt.
Ett tips, Eftersom man får göra avdrag, varför inte stödja verksamheter som verkligen gynnar regionen, länet, Sverige och sin personal då det ändå går att dra av?..
@Martin,
Vad vill du mena med snylta på andra?
Vi Nyköpingsbor är glada för att ha lågprisflyget 7 minuter från centrum.
Dessutom tillför flygplatsen många sköna miljoner till kommunkassan i form av hotell-och restaurang och övriga turistinkomster.
600 anställda vid flygplatsen, de flesta boende i Nyköping, tillför också miljoner i kassan.
Så vad då snylta och snacka om skattebetalare. Nettot ligger på klart plus. Enkelt att kolla.
Att jag som alla företagare gör avdrag för resor i tjänsten är helt lagligt.
Nu kan man tänka sig att du som privatperson är avundsjuk när du inte kan göra avdrag.
Tipset är att starta egen firma – och resa “gratis” på företagets bekostnad.
@Mr korrekt
Billigare för dig, men någon måste alltid betala!
Och just i detta fall är det skattebetalarna i Nyköping kommun som står för en del av kakan.
Du kanske skulle flytta dit så att du kan bidra istället för att snylta på andra…
@Observer
Alldeles riktigt. Jag har eget företag och drar av resan till och från Nyköping. Lika gör jag om jag reser från centralen i STO. Då drar jag av tor Nynäshamn där jag bor.
Kvarstår fakta att det är billigare att resa till Frankfurt än att ta tåget till Arlanda.
Okej!
Och då åker du alltså gratis till Nyköping då eller?
Okej!
Och då åker du alltså gratis till Nyköping då eller?
Jag har så mycket pengar så ibland tar jag tåget bara för att spendera pengar.
Skulle jag flyga till Frankfurt gör jag det gärna med SAS och betalar 3500 kronor. Jag är ju rik – priset är oväsentligt. De får gärna höja priset med 5000 kr för min del. Tack för ordet.