Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Reservflygplats

Tråden startades av Johan

Hej!

Vilka flygplatser brukar användas som reserver till Arlanda när man filar en IFR? Är det olika för olika bolag eller rutter?

Publicerad den 2013-07-16 18:45
Skriv ett svar
Antal svar: 11

svar

Fi
2013-07-17 10:36

Det finns tydligen två föreskrifter som ej harmonierar.
Gamla lfs 2007:50
Nyaste 2012:64 ändring av 2010:145. Kräver alltid alternativflygplats.

Enligt transportstyrelsens hemsida är båda gällande!

Jadu
2013-07-17 09:54

Enligt lfs 2007:50

“Befälhavaren skall vid planeringen av en IFR-flygning utse minst en alternativflygplats till destinationsflygplatsen om inte 1. den planerade flygningen från start till landning är kortare än sex timmar, 2. två separata rullbanor finns tillgängliga på destinationsflygplatsen, och 3. tillämpliga prognoser (TAF, TREND) visar att de meteorologiska förhållandena under perioden från en timme före till en timme efter den beräknade ankomsttiden till destinationsflygplatsen kommer att vara sådana att molntäckeshöjden är minst lika med cirklingshöjden plus 500 fot eller 2 000 fot; det högre värdet är styrande och sikten är minst 5 km. Med separata rullbanor menas här rullbanor med egna inflygningshjälpmedel och som kan användas även om den andra rullbanan skulle bli blockerad”

Det svaret gav jag iaf på min uppflygning 2012 och fick rätt.

Fi
2013-07-17 09:26

Vid IFR flygning skall alltid alternativflygplats anges se:
TSFS 2010:145
Bilaga 3

NAX Pilot
2013-07-17 08:20

Vi brukar använda en blandning av Helsingfors, Riga, Billund och Sundsvall beroende på vilket håll man kommer ifrån.

Jadu
2013-07-17 01:02

@piloten

“Man behöver inte ha en reservflygplats om vädret är tillräckligt bra eftersom Arlanda har flera banor.”

Det är ävenl en maxlängd i tid också som flygningen inte får överstiga för att slippa alternativ.
Minns inte hur många timmar det är dock.

ESKN
2013-07-16 21:34

Nattetid har Skavsta en lägre beredskap vid olyckor och därför en lägre Rescue category. Visas bolag använder då Åbo istället.

John
2013-07-16 21:15

Endast halka i kombination med hård sidovind begränsar starter/landningar på Arlanda

Göran
2013-07-16 20:35

Det ska mycket till innan Arlnda stänger, men om inte minnet slår helt slint var Arlanda stängt för nästan all trafik under en hel dag i vintras p.g.a. för mycket snö.

Jag såg ett Qatar-plan som drog till Oslo i stället.

Johan
2013-07-16 20:25

Ah, ok. Jag förstår. Vad är det som avgör när vädret är tillräckligt bra? Arlanda är väl CAT IIIB? Då borde väl vädret kunna vara riktigt ruggigt innan man inte få landa där (förutsatt att man får köra Cat IIIB..)?

Piloten
2013-07-16 20:21

Man behöver inte ha en reservflygplats om vädret är tillräckligt bra eftersom Arlanda har flera banor. Annars ska alternativflygplatsen ha tillräckligt bra väder och man ska kunna landa där. Det beror alltså till stor del på vilken flygplanstyp man har. En PA28 kan använda nästan vilken flygplats som helst medan en A380 har lite mindre att välja på.

Tekniker
2013-07-16 19:18

Skavsta, till exempel.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500