Rykten säger att ACR startar upp i Norge
Hörde från en vän i Norge att ACR har börjat snegla på den norska ATC marknaden. Någon som vet mer om detta? Är LFV intresserade eller lägger man all sin fokus i arabvärden?
svar
ACR har precis vunnit kontrakt på ytterligare 5 torn och är smarta nog att välja att fokusera på det just nu…
Säve har inte visat någon “egen” vilja att upphandla och detta tror jag ACR känner till. DFS Tower Company har hört av sig med frågor och intresset från deras sida är stort. Om jag tolkar HQ rätt så fokuserar ACR på mindre regionala uppdrag. Passar LFV bra!
Om jag tolkar de nya förutsättningarna rätt så säger det inget om en kontrollzon i ett samfällt tma, bara att själva tma-området inte ska konkurrensutsättas. Så varför inte bjuda på Säve?
ACR kommer inte lägga bud på Säve.
Tycker jag låter som en bra idé. Är säker på att fler providers sneglar på Norge. Avinors produktionsmodell och prissättning behöver synas och möta konkurrens. Vilka tror vi kommer att lämna anbud på Säve, förutom vi och ACR förstås?
Nej, det är inte sant. Bara önsketänkande från LFV:s tegelhög i Norrköping.
Om det är slutlekt i Sverige så finns det väl inget annat val. Är det sant att aktieägarna vill lägga ner i Sverige?
Låter väl inte speciellt otroligt.
Rykten säger också att Norge inte tänker öppna upp sin marknad på samma sätt som är fallet i Sverige, men det kanske är fel. Däremot om det finns en marknad där att etablera sig på så borde det ligga i linje med ACR affärsidé att ta andelar där med. LFV tror jag personligen inte är intresserade.