Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Tåg vs flyg

Tråden startades av Pioter

Läste angående tågolyckan i Spanien att det varje år dör 20-50 personer i tågolycker i Europa. Vad jag vet hade vi 0 dödsfall till följd av flygolycker i Västeuropa 2012. Betyder detta nu att flyg är säkrare än tåg och piloter bättre än lokförare? 🙂

Publicerad den 2013-07-26 09:53
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

DP
2013-07-30 13:04

Det är bara att inse, Tåg och flyg är två konkurerande transportmedel som har sina för och nackdelar.
Frågar ni mig väljer jag flyget 7 dagar i veckan framför tåg. Dock är det så att tågen har fler tillbud *(åtminstone) i Sverige än flyg.

Bertil
2013-07-29 23:30

Det är säkert att åka tåg. Hade det varit två flygplan som kolliderat hade det varit flera hundra omkomma. Med tanke på att Eurokontroll ny har prognoser som visar att luftrummet inte räcker till är det dags att övergå till tåg på korta sträckor såsom mellan Sth-Gbg och motsvarande avstånd. Det finns redan sådant samarbete i Tyskland exv. Mellan Frankfurt och Köln. Jag har åkt detta Lufthansa Express ett flertal gånger och det är bra mycket bekvämare än flyget med en vacker utsikt längs Rhen dalen. Mat och därtill hörande drycker serveras gratis i 1 kl. Bättre kan man inte resa.

Kurt
2013-07-29 20:38

Nu har det hänt i Schweitz ,2 tåg har frontalkolliderat, frågan måste ställas igen är det säker att åka tåg?

Lokföraren
2013-07-27 13:01

Det som hände i Spanien är en tragedi och det visar att tåg har sina brister i säkerhet. Nu vet jag inte hur deras järnvägstrafik är utrustade med hjälpmedel för att öka säkerheten men i Sverige så har vi ett system som heter ATC, (Automatic train control), vilket är ett trådlöst datorkommunikationssystem som har till uppgift att bromsa tåget till stopp om inte föraren reagerar på en signal i stopp eller hastighetsnedsättning. Om det stämmer att det spanska tåget kom in kurvan med en hastighet som var dubbelt av vad som var tillåtet så ser jag att det vore svårt att samma typ av olycka skulle kunna drabba oss här i Sverige.

Vad beträffande en lokförares utbildning så är den på 60 veckor och bedrivs som en YH-utbildning. Uttagningstester genomförs och liknar mycket de tester man brukar genomgå innan en flygutbildning. Möjligtvis är trösklarna för att anses godkänd lägre satta.

Skillnaden i svårighet att köra tåg och flygplan så är flygplan det svåraste. Jag har haft PPL och CPLH tidigare men är idag lokförare istället. Liksom att flyga så är det inga större svårigheter att köra ett tåg så länge allt fungerar, men när saker händer som inte ingår i arbetsrutinerna kan det bli svårt. Att evakuera ett tåg en lördagsnatt med 150 fulla människor kan ju vara en utmaning. Däremot så är ju risken att man ställs inför en livsfara större i ett flygplan. Det spelar ingen roll hur mycket utbildning man har, måste man landa på öppet vatten så är det mer tur än skicklighet som avgör om man överlever eller inte. Inom flyget har ni dock en stor fördel, ni tränar på svåra situationer kontinuerligt vilket inte görs inom järnvägstrafiken.

Sv Kungen
2013-07-26 22:16

Att framföra ett flygplan i luften VFR är enkelt. Det klarar nästan alla från 10 år till 95 år.

För att landa utan att slåsönder flygmaskinen krävs utbildning.

PS! Sveriges äldsta certinnehavare med giltigt medical är över 90 år.

Kungen
2013-07-26 20:03

Jag tror att lokförarna generellt är bättre på att köra tåg än vad piloterna är.
Dock är jag övertygad om att ett flygplan är svårare att framföra än ett tåg.

wut
2013-07-26 17:26

bullshit att lokförare e skickligare än piloter. Man behöver ju knappt en utbildning för att bli lokförare!

Jim Hansson
2013-07-26 15:38

Nej, lokförare är skickligare än piloter. Det är dock svårare att veja med tåg.

Jim Hansson
2013-07-26 15:38

Nej, lokförare är skickligare än piloter. Det är dock svårare att veja med tåg.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500