Vågar man åka tåg?
Efter den hemska olyckan i Spanien frågar man sig om det är säker att åka tåg med tanke på att Sverige har ett såpass eftersatt tågsystem? Diskutera gärna!
svar
Sverige har mycket riktigt ett järnvägsnät där underhållet är eftersatt, men säkerhetssystemen (ATC, fjärrblockering, m.m.) vid landets järnvägar är långt bättre utbyggda än på många ställem i världen.
Att olyckan i Spanien blev så fatala berodde delvis på att det på sträckan skyddande säkerhetssystemet idiotiskt nog upphörde FÖRE kurvan och FÖRE den nedsättning av hastigheten som krävdes för att tåget skulle kunna gå säkert genom kurvan. Hade det varit Sverige hade man låtit säkerhetssystemet tvinga ned tåget till den lägre hastigheten vid den kritiska kurvan, och sedan kanske låta säkerhetssystemet upphöra övervaka tågets framfart…
Sen ska man betänka att det i genomsnitt stryker med lika många i vägtrafiken i Europa VARJE DAG som i denna enskilda, otäcka, spanska tågolycka.
I SFO treffer en 777 marken hardt i ca 300 km/t. 2 omkommer, sannsynligvis pga uheldige omstendigheter etter at de overlever styrten. I Spania slenges 15 vogner i alle retninger……Begge ulykker er tragiske…. ved en flyplass fåes hjelp raskt, bl.a. skumbelegges flykroppen…..
Vi får håpe det kommer noe positivt ut av begge, dvs at vi kan lære av feil og forbedre systemer. I fly sitter vi fastspente under landing. I tog finnes ikke belter, og er seter gode nok vi avsporinger i høy hastighet-her høres det ut som de ble en stor risiko for de ombordværende.
Enligt statestiken är moped och allmänflyg de farligaste transportsätten. För att statistiskt sätt dö i en svensk tågolycka bör du åka tåg varje dag dygnet runt i ett par tusen år. Världens säkraste “signalsystem” var en stafettpinne som användes någonstans i USA när tågen först kom. Utan pinnen fick man inte köra och det fanns bara en pinne. Avancerad teknik gör inte alltid saker säkrare.
Det är mycket säkert att åka tåg i Sverige.
År 2010 omkom en tågpassagerare. Det är första gången sedan 2004 någon resande eller anställd ombord ett tåg omkommit.
Detta betyder att det är mycket liten risk att som tågpassagerare omkomma i en olycka.
Tåg är säkert för passagerarna.
Punktligheten för tågtrafiken har förbättras (Trafik Analys).
Sedan det första mätåret 2010 har det sammanlagda antalet förseningstimmar, på samtliga svenska järnvägsstationer, minskat från 6,5 miljoner persontimmar till 3,8 miljoner persontimmar år 2012.
Cirka 90 % av tågen kom under 2012 till station inom 5 minuter från tidtabell och tågen var som regel mindre än tre minuter sena i genomsnitt per ankomst.
Cirka 25 % av tågförseningarna var längre än 5 minuter men endast 1 % av alla förseningar var längre än en timme.
Åka taxi resten av ditt liv….