Missat flyg på grund av försening?
Jag har köpt en flygbiljett där jag måste byta flyg i New York för att komma till den slutliga destinationen Arlanda. Först flyger jag med American Airlines och byter sedan till SAS. Vad händer om jag missar mitt flyg från New York med SAS på grund av försening med American Airlines?
svar
Jag tycker forumet blivit bättre trots mycket nya okunniga skribenter.
@Nisse Jag har också råkat ut att bli kallad troll och tex att jag skulle jobba för Norewiginan. Och att jag därför skulle smutskasta SAS. (Tror ändå att SAS är seriösa och kommer säkert att flyga mer med dom) Och deras personal var trevliga) Ursäkta att man ställer dumma frågor liksom men det gör man om man inte flyger ofta. Det finns en del seriösa här också, heder åt er!
Det här forumet har ju spårat ur fullständigt. Seriösa frågor bemöts av idioter som tar alla konstiga chanser dom kan för att kasta skit åt sina hatobjekt.
Jag tycker det har blivit värre och värre under det senaste året. Jag vet inte varför och det är bara en känsla… Men jag vet att det skulle vara så enkelt att åtgärda. Sätt upp ett forum där man måste registrera sig och där moderatorerna kan stänga av “idoterna”.
Jag jobbar själv inte i flygbranschen. Men jag tycker att det är ett spännande fält och jag besöker flygtorget några gånger per vecka, varje gång även forumet. Men snart är det ju ingen idé längre. Seriösa svar blandas med uppenbara lögner och även en del mindre uppenbara lögner. Ofta förstår jag inte ens anledningen, men det finns säkert någon bakomliggande orsak. Kanske vill man kasta skit på ett konkurrerande bolag eller så är man en bitter stolle som inte fått jobb och som hatar hela världen. Försök i så fall att sluta med det. För ingen tycker om den attityden ändå och den kommer inte hjälpa ett dugg.
När jag skrev “ofattbart snorkiga”, osv så skulle givetvis “paranoida” också varit med. Suck….
Om du missar direktflyget till Arlanda 1720 lokaltid, går en SAS-kärra via Köpenhamn 1740, en via Oslo 1900 och slutligen en via Köpenhamn 2230. Nu skall jag låta vara osagt om alla flyg går alla dagar.
Precis som “Ren och fräsch” skriver så är det ofattbart pinsamt hur snorkiga en del “flygfolk” är när någon som inte jobbar i flygbranschen hittat hit och har en seriös fråga. Skäms!!
Nisses fråga ovan är inte alls dum – i en flygvärld som är i kraftig förändring sen 13-14 år.
Korrekt svar är:
Om Du har en “genomgående” biljett, dvs hela turen bokad genom ett flygbolags hemsida eller en resebyrå, så är det bolag som försenar Dig skyldigt att “ta hand” om Dig. Reglerna skiljer sig mellan EU-bolag och övr världen. EU = bolagen måste ta hand om Dig oavsett omständigheter, övriga = inte alls lika stora krav.
Skulle Du bli kvar över natten ska Du ha hotell, etc enl de flesta regler.
På det här forumet blir man kallad troll så fort man är lite mindre nördig och allvetande om flygbranschen, än alla de uppstoppade folk, som vanligtvis hänger här. Har sett det flera gånger, då en del ställer “dumma frågor”.
Varför vill du slippa det, vill du inte komma hem?
Jag är inget troll, är i USA nu och är orolig för hemresan.
Jag har en biljett.
SAS flyger väll bara en gång om dagen, kan de skicka en genom Europa med någon allierad kanske?
Hoppas att man slipper det.
Tack Johan!
@Johan
Om Nisse inte har ombokningsbara biljetter för då kan han boka om!
Du kommer bokas om till ett senare flyg ifall du köpt en biljett hela vägen.
Har du köpt två biljetter, point to point, så har inga bolag några skyldigheter, utan ansvaret ligger på den enskilde. Alltså så får du köpa ny biljett på sträckan New York – Arlanda.
Ta båten till Southamton, en trevlig resa!
Eller kamma till dig, troll!!!