Ditt första flygjobb?
Till er som arbetar/arbetat som kommersiella piloter:
– Vilken flygplanstyp och ev bolag började du på?
– Hur fick du ditt första jobb? Kontakter, annons, tjatade ?
– Hur många flygtimmar hade du då?
Nämn gärna vilken tidsperiod vi pratar om då marknaden som bekant varierat genom åren.
Tacksam för svar!
svar
hej,
jobbade som cabincrew 2006-2007 och genom det lärde jag känna en snubbe som var SFI för Airbus flottan på på dåvarande OAA.
Började min pilotutb hösten 2008 i Danmark , blev klar hösten 2010.
köpte min A320 TR jan 2011 och fick mitt första jobb som F/O maj 2011.
Och det var genom min kontakt som jag fick chansen till intervju.
Sitter idag på ett annat bolag och flyger A320 i Europa.
Så kontakter och personlighet var det som hjälpte mig.
Mitt nästa mål är nu sandlådan.
Med vänlig hälsning momme
Det krävs att man knackar dörr! Tro mig, ansökningar via brev/mail/formulär försvinner i mängden eller hinns inte med. Snygga till CVt med en seriös mall och skarpt, passande foto. Var mycket noggrann och visa på så vis att du bryr dig om detaljer. Men lägg i huvudsak tiden på en personlig presentation (cover letter). Obs detta ska vara ett komplement till ditt CV dvs inte en upprepning av ditt CV. Undvik klyschorna och försök istället lyfta fram din personlighet. Berätta t.ex. om ett minne eller en förebild som inspirerar dig, vad som intresserar dig, vilka egenskaper du bär och vad du strävar efter… Ta hjälp om du kör fast eller känner dig vilsen för det finns proffs på detta. Glöm absolut inte att få med det du gjort utöver flyg! På så vis kan du sticka ut för flyga kan precis alla som söker. Skriv sedan ut alltsammans på ett papper med bra kvalitet, sätt samman det till en snygg folder och bege dig ut till bolagen. Jag vet att det känns svårt och nervöst men det jag nämnt ovan gjorde hela skillnaden för min del. Lycka till 🙂
Det var kul att man fick ett eller två seriösa svar iallafall, synd att moderatorerna är på semester vad det verkar.
Ha det.
Började som flightspotter vid 01L på Arlanda med en iphone 3gs som kamera. Idag har jag en canon powershot 230 och fotar mest vid lastpallarna vid bana 26. Hoppas få en spottingväst inför Obamas besök.
Gick hela vägen privat, på skola i Barkarby och flög på Bromma.
Fick jobb på Norwegian efter ca 1 år. Hade då ca 200 h TT.
Även jag läste vid flyggymnasiet, dock gick jag ej vidare till påbyggnadsutbildningen. Mamma och pappa betalde för kompletteringen + typerating 737. Hade totalt ca 240h när jag var färdig. Flyger nu för Ryanair, sicket drömliv! 😀
Efter examen på en mindre uppskattad skola fick jag jobb på 737 för ett norskt bolag, 180h TT.
Direkt efter flyggymnasiet och påbyggnad fick jag mitt första jobb. Mamma och Pappa betalde min typerating hos Ryanair. Hade 220 timmar. Jag lyckades och nu lever jag drömmen!!!
Tack för ditt svar DDD, spännande!
Hoppas fler vill dela med sig av sina erfarenheter!
Fick mitt första flygjobb på ett litet bolag som höll på med Frakt o fallskärmshoppning i slovakien/Tjeckien som inte existerar längre. 2008-2009.
Typ: L410
Hur? Brukade hjälpa till att lasta/tvätta/hjälpa till att organisera på de små gräsflygplatserna på sommaren när de kom mycket fallskärmshoppare och allmänt hänga omkring där, eftersom jag va god vän med en tekniker som jobbade där, deras lokaler låg vid sidan av flygskolan jag gick på.
Fick jobbet där efter att en F/O slutade för ett större TP jobb, så jag va helt enkelt på rätt plats vid rätt tid, inte speciellt bra betalt, men jobbade där vid sidan om FI jobb, så de gick runt, men timmarna klättrade väldigt fort. Jobbade där ungefär 1år.