All vikt bak?
Åkte en Saab 340 till Kalmar här om dagen. Vi va 13 pers på planet och flygvärdinnan placerade alla på rad 7-11. Vrf placerar man all vikt bak?
svar
Är det SM i akronymer?
Mina vänner som flög ARN-GOT sa att de blev ombedda att flytta fram.
Jambalaya: naturligtvis betyder aft-cg mindre aoa. Med en front cg har man ju mera tyngd på vingarna pga. downforcen po stabilizern, som måste kompenseras med mer aoa, högre eas eller flaps/slats.
Mao. Learn to fly here!
Saaben är tystast i bakre delen av kabinen!
Erik nu får du nog gå tillbaka till böckerna 😉
AFT CG = Lägre AOA? hur förklarar du den?
Anledningen till att man sparar bränsle är för att man genom att ha ett AFT CG minskar den nedåtriktade lyfkraft från stabilisatorn som krävs för att balansera CG / CP.
…….
Man flyttar paxen för att få cg´t till aft limit. CG aft limit= lägre aoa(angle of attack)= lägre luftmotstånd = lägre bränsleförbrukning
ha de gött
There is a saying that; Tail Heavy Is Beautiful.
-In the meaning that it saves fuel.
(Of course it has to be within limits)
Flygplan har en främre och en bakre tyngdpunktsbegränsning som varierar beroende på flygplanets totalvikt. Vissa flygplan är när de är tomma för framtunga d.v.s. tyndpunkten ligger framför den främre begränsningen. Av denna anledning kan man behöva lasta barlast långt bak i flygplanet för att kunna genomföra en flygning utan passagerare. Om passagerarantalet är lågt kan det alltså bli nödvändigt att placera passagerarna långt bak i kabinen för att få tyngdpunkten inom det godkända intervallet. Vid fulla flygningar kan man normalt balansera flygplanet genom att fördela bagage mellan främre och bakre lastrum.
Tail heavy save fuel…
Kan det vara för att den inte ska bli framtung kanske?