Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

BA 780/781 med 787 LHR-ARN-LHR

Tråden startades av pf

09 AUG, hvor er “Eldfågelfansen” på detta forum?

Publicerad den 2013-08-08 14:47
Skriv ett svar
Antal svar: 23

svar

Steve M
2013-08-18 21:07

Steve, is BA doing the tech on QR at ARN too?

Steve
2013-08-18 20:41

The B787 needs two 90kvA GPUs on the ground.
The reason we do not shut down the APU on BA780 is the short 75min stop. The B787 APU has strict cooldown rules at present which mean that once switched off, it cannot be started for 30 mins. The APU must be running on arrival for safety reasons so we decided to ask for a dispensation. This cooldown cycle will be modified soon.
We shutdown the APU on the Qatar transit every day which is 1hr 40mins in the afternoon.
The B787 APU is actually very quiet. The noise comes from the fans for the power electrics cooling system that runs all the time.

sv Åskan
2013-08-18 15:10

Samtliga system är elektriskt drivna, även A/C’n.
Det är det som är det unika med B-787 att man har skippat luftavtappning från motorer och APU.
Detta medför att GPU’na måste vara extremt kraftiga, räcker ej med 90 KVA GPU’s
Detta kan vara en möjlig orsak till att Boeing rekommenderar APU vid markstopp

@Åskan
2013-08-18 14:27

Det skulle lastarna och annan markpersonal tänkt på innan de började jobba på en flygplats…suck.

Åskan
2013-08-18 10:56

De vill antagligen ha AC i flygplanet. Allt annat kan de köra på external power.
Batterierna dräneras inte om man kopplar in external power.
Lastarna och annan markpersonal uppskattar inte när APU:n är igång och för ett jävla liv b.t.w.

Knut
2013-08-18 10:31

@APU & MekBA.
Är det inte så att Swedavia har bett BA att köra på APU under markstoppet på ARN, för de behöver all el till att hålla igång trafikledningen på ARN, annars blir det som igår.

MekBA
2013-08-18 10:07

Man vill undvika att överbelasta betterier som annars får arbeta.

APU
2013-08-18 01:27

Någon som vet varför BA måste ha APU:n igång på 787 under hela markstoppet på Arlanda?
Gäller det alla 787 tro?

http://www.swedavia.net/sv/Arlanda/Airport-Information/AI-121-2013-Dispens-for-anvandande-av-APU/

Arlandabas
2013-08-11 19:28

787 kommer att trafikera ARN hela Augusti av BA.
som en del i piloternas inflygningar.
som ni skrivit här den ersätter 767:an på 780/781 under Augusti månad
men detta kommer inte att stå på biljetter eller liknande, utan bara trafikera just detta flygnummer

@svenne
2013-08-10 07:44

Vissa är ny renoverade

Svenne
2013-08-09 20:02

BA’s 767 är nyrenoverade så klaga inte förren du flugit med dem!!

GVR
2013-08-09 19:58

Äsch , BA bjuder ju på en repris imorgon 😉

Herge
2013-08-09 17:50

Fan, jag bokade nästan dagens BA 781, men fick ändra datum. Skit asså! Istället för att få flyga med 787:an så får jag nästa gång flyga med BA:s slita B767:or istället.

Hallå ja!
2013-08-09 15:12
777
2013-08-09 12:51

Tycker nog att pf ska finna sig ett Norskt forum och diskutera sina frustrationer.
Så slipper du skriva med Tröga Svenskar.Det må være et forum for dette i Norge??
Det eneste du hører fra pf er en rekke klager.
Aldri Fornøjd.

BA
2013-08-09 12:27

Enligt Swedavia landar BA 787 16:55 idag.

pf
2013-08-09 09:54

BA håller på med tests av 787 før det skal inn på long-haul senere. De tester A-380 på samme måte, foreløpig bare på LHR-FRA v..v 1-2 ggr per dag.(BA har hatt forespørsel om å gå LHR-OSL-LHR inne og fått ja fra OSL, men om de kommer er en annen sak)

For både A-380 og 787 selges færre seter, slik at man lett kan substituere de sent om det behøves.

Skjønt å sitte ute i solen med sine datagrejer….

Amadeus
2013-08-09 09:21

Nån som vet varför man ersatt B787 med B767 idag?

Lufthansa
2013-08-09 09:17

Tycker ni ska ta era rullatorer och en kaffe o rulla ut i trädgården o njuta av det fina vädret en liten stund istället……det blir väl bra??

pf
2013-08-08 22:06

Det som ble debattert tidligere var om BA skulle ta sin A-380 på slik test til ARN, noe jeg hevder de ikke ville-jeg uttalte meg ikke om 787.

Og, hvem andre ville skrive noen om BA’s første 787-flyging til ARN? Trøga svensker?

“Eldfågel” er skrevet med en viss ironi, men den forstår vel ikke forrige innsender.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500