Landningsställ – hastighet
Hallåja, Mackan här!!
Undrar om landningsställen på vanliga modeller som A230 eller B737 kan ta skada av att vara ute vid cirka 900 km/h.
svar
Ett fall som jag känner till är från 1979 TWA 841. En B727 hamnade i okontrollerbart läge där farten var uppe i nästan Mach 1, en åtgärd som piloterna vidtog i ett försök att få ner farten var att ta ut landningsstället, dom lyckades att återta kontrollen och landa flygplanet, men landningställen hade fått stora skador hade bl.a flyttat sig bakåt ca.50cm i sina fästen.
Verka bli svårt att nå 900km/h med ställen ute…
Verka bli svårt att nå 900km/h med ställen ute…
Det är ikke sant.
Det är inte själva landningsstället som är känsligt för hög fart. Det är landställsluckorna som ryker vid hög fart. Det är också att fartvinden kommer åt på ställen i hjulhusen där det inte är tänkt. En del flygplansmodellerhar olika maxfart för att fälla ut eller in stället. Sen kan det vars svårt att komma upp i fart med stället ute. Det bromsar rejält.
Det största slitaget sker ej vid landning utan vid taxning, det är många ton på liten däckyta. Kolfiberbromsarna slits också lite ologiskt mest vid taxning och ej vid landning, 70% av slitaget sker vid taxning med kalla bromsar.
Karl det är smyglandningarna som sliter däck, inte dom hårda, därför är en bestämd landning betydligt mer ekonomisk o säker, (äter inte bana). Synd att folk i allmänhet inte har koll på detta!
Man har provat att gjuta däcken med små “vingar” som skall få hjulen att rotera vid utfällning, men av ngn anledning har detta som synes ej varit ngn succé.
Kanske tar för stor plats i wheelbay?
Att bygga upp en teknik/mekanik för att snurra upp hjulen i t.ex 300km/h hastighet kräver nog mer i inköp och underhåll än vad kostnaden för nuvarande
hjulbyten kostar?!
Billigast är nog att lära piloterna att göra smyglandningar, men vid t.ex hård sidovind är ju tekniken mer att sätta ner planet ngt hårdare.
Inga motorer som roterar upp farten på hjulen innan landning.
Det skulle bli allt för avancerat (och tungt)
Man tar hellre däckbyten.
En antagligen tokig fråga, men: blir det inte ett väldigt däckslitage när hjulen går i backen, 0-300 km/h på bråkdelen av en sekund. Finns någon “motor” som gör att hjulen snurrar ungefär lika fort som “marken”? Eller skulle något sådant väga för mycket/bli för dyrt? Billigare att byta däck?
737-800:
Vextend : 270 /. 82
Vretract : 235
Vextended :320 /0.82
Om en del piloter inte lyckas slå av dom med sina landningar, så har jag svårt att tro att dom skulle kunna blåsa av dom….
Svar ja, klart det kan ta skada därför sätts det maxgränser om det är efter 1 minut eller 200 flygningar över rek, max vet jag inte. Komihåg att säkerheten för passagerare och last går alltid först.
B737 har en VLE på 320 KIAS vilket vid havsytan är ca 600 km/h men betydligt högre på hög höjd eftersom luften är tunnare.
A320 har en VLE på 280 KIAS/M.67.