Uppvisningsflyg över arlanda?
Någon som vet varför det var ett litet flygplan som flög som en “idiot” ( 🙂 ) över Arlanda runt fem i tolv? Flygplanet flög lägre än taket på terminal 2 innan det flög max 100 meter från tornet sen…
Såg inte helt säkert ut…
svar
Han har säkert rätt om reg-numret, men ingenting annat.
Våfflan….jag tror detsamma!! Otroligt vilket misstag va?
Bosse, du är ett troll!
Jag stod på taxiremoten och såg allt. Sista svängen var över parkeringen på låg höjd så jag kunde se beteckningen SE-FGU alt FGY. Det flög strax vid sidan av tornet. Jag har svårt att tro att trafikledarna var nöjda med pilotens vårdslösa flygning.
Varför stänga ner Sveriges största flygplats för en träning i luftakrobatik?
Eller var det en busflygning tro?
En fråga man ställa sig är hur ett privatplan överhuvudtaget kan komma så nära utan åtgärd. Tänk bara om en illasinnad person med mål att krascha in i en fulltankad Airforce One!!!
Jag tyckte det såg ut som att han använde lite för lite sidroder!
Piloten måste ha latat sig under sommaren och blivit svag i vänsterbenet?
Underbar syn att mötas av när man var på väg ut på lunch 🙂 Inte varje dag man bjuds på flyguppvisning.
Självklart hade tornet full koll på läget. Planet kom från Konstflygskolan och är en Beagle Pup. Under lunchtid är det ganska låg trafik på Arlanda för övrigt
Haha, mycket underhållande med alla dessa svar. Trollen har talat.
Det var en Beagle pup, ett typiskt flygplan man använder för att flyga avancerad flygning med. Varför han var där vet jag inte, men det kanske någon annan kan svara på.
Givetvis var det en säker flygning. Det är inte så att man oavsiktligt loopar och rollar vid Arlanda om man inte har koll på läget. Sluta var så oroliga!
Som sagt, calbration flög färdigt i onsdags… Idag torsdag flög de inte på Arlanda…
Konstigt att de måste flyga så lågt för att kolla ils en.
nej det var ingen Beech, mkt mindre typ en Piper, och det såg verkligen inte ut som om det var kallibreringsflygning, då borde han/hon väl inte gjort looping eller flyga över terminal 2 för att sedan dyka….
Piloten kanske hade glömt sin landingsnus?
Det blir lite konstigt då!
Ingen av er har rätt kan jag säga.
Nej , inte callibration… Utan de tränar inför flyguppvisningen för Barack Obamas besök… 😉
Den är en Beech från transportstyrelsen, callsign “calibration”, dom utför underhåll på inflygningssystemen.