Ryanair igen
I god “obamamerikansk” anda sparkar de, och förbereder åtal mot, någon som har modet att påtala de säkerhetsbrister som förekommer i företaget.
http://www.reuters.com/article/2013/08/15/ryanair-safety-sacking-idUSL6N0GG0WX20130815
Det visar att företagsledningen helt uppenbart har saker och ting att dölja. Till er som fortfarande vågar använda er av det irländska flygbolaget – det är dags att sluta nu – för er egen skull!
svar
Fast, det har ar vall extremt typiskt debatten om Ryanair i allmanhet?
Att man inte kan fora en serios debatt?
Att Ryanair har ett tveksamt skatteupplagg ar vall en uppfattning som delas av de flesta, och som fa stoder.
Men, da borde man vall fokusera pa detta?
Istallet blandar man in andra variabler i debatten och da tycker nog de flesta i allmanheten att det bara blir “tjafs” fran missnojda.
Att Ryanair har samre vilkor an tex SAS ar nog ocksa klarlagt, att inte facket och de anstallda uppskattar detta ar vall ocksa sjalvklart.
Daremot ar det nog inte lika sakert att “allmanheten” tycker att det ar div flaggcarriers som ligger ratt i anstallningsvilkoren.
Att Ryanair har samre flygsakerhet ar dock inte klarlagt, atminstonne inte till den grad att allmanheten kanner sig oroad.
Sa lange som det ar statistiskt sakrare att aka Ryanair (eller nagot annat flygbolag) an att aka bilen till flygplatsen, da kanner sig nog de flesta relativt lugna, aven om det kan finnas bolag som ar “annu” sakrare.
Och gällande en av piloterna i den italienska gruppen du nämner, en av styrmännen jag flög med i början av förra veckan berättade om den här individen i fråga, han var just en av de piloter som hade undvikit helt och hållet att betala skatt!! Ja konstigt att myndigheterna är efter honom.
Om du kan komma tillbaka till mig med fakta vore de underbart, är grymt nyfiken på hur många av de här piloterna som bor i italien har bas där, som faktiskt gick till italienska skattemyndigheterna dag ett och tog reda på deras skyldigheter.
Och då menar jag inte att de frågade deras revisorer på irland!!
Hittar du en är jag imponerad!
Och nej du har rätt, jag förstår inte alls kritiken till bränslepolicyn i bolaget, under mina år som kapten har jag alltid tagit den mängd bränsle jag behövt för att kunna genomföra min flygning säkert. Och där de har behövts har jag givit en förklaring och jag har ALDRIG fått några problem gällande detta.
Självklart får det mig att undra gällande allt gnäll vi har om bränsle!
Ja du har en poäng i det du säger, men som du själv säger… Jag vet inte vad John Goss har sagt tidigare, bara vad ryan air påstått, men eftersom ja själv flyger i bolaget så vet jag ifall jag känner mig trygg att göra min flygning säker, och eftersom jag gör det väljer jag att tro på ryan air och inte på John Goss.
Gällande Lido var det en generell bedömmning, där det ser ut som våra “generösa” färdplaner kommer bli lite mer tajta på soppa när LIDO blir operationellt.
Gällande skatten… Tröttsamt!!! Vad för bolag man än jobbar för, så kommer du alltid som individ att vara tvungen att kolla upp vad för skatteskyldigheter som gäller i det land du BOR i. Vill du övertyga mig om nått annat får du ha allt bra mkt bättre argument!
@Flygarn,
Vad John Goss har sagt tidigare är det varken du eller jag som vet. Det enda vi vet är vad Ryanair hävdar att han har sagt. I princip varenda uttalande från bolaget innehåller minst en lögn, så jag tror inte ett ögonblick på påståendet om hans tidigare uttalande om att han inga synpunkter har på säkerheten. Det är helt uppenbart att detta är Ryanairs sätt att vrida och omtolka andras uttalanden så att det passar deras egen agenda.
Och när det gäller LIDO så har du ingen aning om vad för inputs som andra bolag använder. Att man har samma flight planning system innebär INTE att bränslet beräknas till exakt samma värden. Dessutom har bolagen du nämner automatisk uppdatering av AKTUELLA vindar i FMC’n via Acars. Det kommer inte vi ha utan vi kommer fortsätta köra på 10-20 timmar gamla gissningar av vindarna.
Du verkar dessutom inte förstått ett jota vad kritiken av bränslepolicyn består av. Det är inte hur bränslet beräknas som är problemet… men resten är nog.
När det gäller ditt påstående att du är helt laglig gällande skatten i det land där du är baserad…. Var inte så säker på det. En hel del piloter jag känner PERSONLIGEN trodde likadant. De är nu med i den italienska gruppen som tvingats tillsammans anlita advokater.
Ja de har jag sett, har du hört talas om den flygning som gjordes i ditt bolag (EK) där de landade med less then final reserve utan att deklarera emergency?
Förmodligen inte för det är intern info som jag fått av en av piloterna i EK!
Innan du börjar kasta skit, se på helheten… De kommer ALLTID finnas enskilda individer både i flight deck och cabin som inte representerar bolagets ståndpunkt.
Jag hoppas att du har tillräckligt mycket med livserfarenhet att kunna avgöra vad som är skitsnack bottnat i missnöjje!
Ett enkelt svar, Ja! Ja skattar fullt ut enligt de skatteregler som gäller på den bas jag är bosatt, jag bor och lever i detta land, och enligt skandinaviskt maner, sover gott om nätterna.
Om du tittar på mer fakta än skvallerpress, kommer du upptäcka att de piloter som sitter illa till gällande skattepronlem, i flesta fall är piloter som skitit i att betala skatt helt och hållet, säkert kommer du hitta en eller annan individ som också mer rätteligen kan skylla på ryanair, men ryanair gjorde En sak klar för mig när jag började, de är MITT ansvar att se till att jag sköter min skatteskyldighet, vart ja än är bosatt eller har bas.
Jag har följt debatten både inom bolaget och utanför, jag kan bekräfta att mkt av “skitsnacket” i och omkring bolaget beror på ett fåtal enskilda individer, som uppenbarligen är missnöjda.
Vad många glömmer är dock att Ryanair är och kommer under en lång tid vara ett tacksamt bolag att granska, gnälla och skriva om ( tack vare deras egen attityd i press ),
Sen om ryanair som bolag gör allt de kan för att hålla sin skatt så låg som möjligt, ok Fine… Låter som vilket bolag som helst som bedriver affärsverksamhet! Är du förvånad?
@Flygarn…Når du skriver,,Samtidigt går jag till jobbet och är fullt medveten om att säkerheten från flight deck och cabin crew är till högsta standard. då frågar jag dig.har du sett video clippet Ryanair caught naping?
Många av dina kollegor är här i Ek och när jag flyger med dem ibland. berättar de gärna om förhållanden på FR. Det verkar som om MOL har tagit (Management By Fear) till det yttersta.
Fantastisk fint och sakligt indläg , men låt mig ställe dig en fråga ….Nu när det öppenbarligen finns en Ryan air pilot tillgängelig.
Bidrar du till samhällets fälleskassa och erlägger den halve mille i skatt , som din kollega hos Sas gör , som du om tilfället vil bor granne med??
Jag struntar i om du är ansatt på Bahamas , Gibraltar och/eller om det er via bemanningsforetag , så fråger dig därför om du tycker det er rimeligt att andre anstälde både kabin och piloter skall presses ner i lön med en så ussel ,useriös och usympatisk forretningsmodel som ni på Ryanair prästerer ??
Kanske du tycker att det är ok att du måste ha plånboken fram ved näste hospitals besök samt kanske roadpricing för enbart dig.
Helt korrekt, de förbereder rättsliga åtgärder, men du missar en del fakta. Den 10:e juli i mail korrespondans bekräftade Cpt John Goss att hade inte som helst några synpunkter gällande säkerheten i Ryanair, utan hans kritik gällde enbart industriella relationer.
Att sen gå ut i nationell TV och påstå motsatsen väcker en del frågor, varför ljuger Cpt John Goss?
Om de fanns grund för hans kommentarer gällande säkerhet, varför tog han inte upp det genom de gällande kanalerna inom bolaget? (Uppenbarligen behövde han inte oroa sig för oron att gå upp emot bolaget, om han ändå tänkte ta upp det i nationell TV)
Att tycka si och så om arbetsvillkor inom bolaget, deras affärsmodell eller upplevelsen med att flyga med ryanair är en sak, men precis som Ryanair tar jag lika illa vid mig när det ljugs om säkerheten inom bolaget.
Ja jobbar som pilot inom bolaget och erkänner villigt att jag vill att många förbättringar görs, speciellt gällande personalpolitik och attityd från ledningen. Samtidigt går jag till jobbet och är fullt medveten om att säkerheten från flight deck och cabin crew är till högsta standard.
Tyvärr finns det dock precis i ryanair som i de flesta andra flygbolag för mycket “gnällande” piloter, piloter som är missnöjda med sin tillvaro och har tydligen väldigt svårt för att se skillnad på fakta och förtal.
T.ex. Att välja att flyga när man är sjuk är omdömeslöst till högsta grad, och visar mer på individens karaktär en något annat, väljer man sen att skylla på ryanair visar man samtidigt att man inte förstår rostering i sitt eget bolag.
Att gnälla över bränslet börjar bli tröttsamt, vi håller på att implementera ett nytt färdplan system LIDO som bl.a Lufthansa använder samt många andra flygbolag använder sig av. Under sommaren har vi testkört de här systemet, och den största skillnaden jag sett hitills är att den totala bränslemängden på de här nya färdplanerna är mindre. Med andra ord är det flygbolag (de som redan använder samma system) som flyger runt med striktare bränslesiffror än ryanair.
Ryanairs bränslemängd har fram tills idag vart mer generösa jämfört med många andra flygbolag, och kommer inom kort att justeras upp till liknande siffror som bl.a Lufthansa.
Ser fram emot synpunkter från någon som har fakta (inte bara hämtat från vår sensationella presskår i landet:) )