Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vill förverkliga min dröm

Tråden startades av Andreas

Precis som så många andra är min högsta dröm att bli pilot, har varit det sedan kanske 10års åldern. Nu är jag 23 år och har fortfarande samma dröm.
Problemet är att när jag väl blev insatt i hur tufft det är att bli pilot, både ekonomiskt och att man oftast får flytta utomlands för sitt första jobb, så tvekade jag, och hoppade på en annan utbildning.

Nu är det så att jag har insett att det är det här jag vill, bara att sitta på en charterflyg får mig att tänka på flygplanet, istället för all fest man kommer få när man hoppar av planet 😉

Jag är som jag sa 23år nu, har två är kvar på min utbildning inom finans. Där lönerna kan vara relativt höga. Vilket var den enda riktiga anledningen till att jag valde utbildningen, men med åldern har jag insett att det inte är det jag vill syssla med tills jag fyller 65år.

Är det något värde i att jag pluggar klart, jobbar och sparar ihop pengarna för att sedan ta alla licenser som krävs, men ändå ha min nuvarande utbildning i “reserv” om det går åt skogen?
Jag tar studielån för min nurvarande utbildning men är redo att ha de extra bagaget om det så ger mig mitt drömjobb, om jag måste bo i en husvagn i 5år, JAG SKA FLYGA!

Vad säger ni piloter och blivande? Har ni kanske en bättre plan för min situation, eller kommer jag bli för gammal när jag väl är färdig och kanske får hålla mig till flygningen på hobbynivå?

Jag har försten alla förkunskapskrav för pilotutbildningen, då jag gick teknikprogrammet.

Med vänliga hälsningar
Andreas

Publicerad den 2013-08-24 14:21
Skriv ett svar
Antal svar: 38

svar

CPL/FI
2013-08-27 10:23

Nu får ni läsa alla inlägg innan ni klagar.
Klargörande
Jag refererade till detta i mitt inlägg.
“”Io
2013-08-24 20:53:58
SV: Vill förverkliga min dröm
Fy fan vad jag är trött på alla dessa jag har en dröm att bli pilot! Snälla snälla köp inte utb för att sådan förpesta marknaden ännu mer!!!! Inser du inte vad som händer på Ryan o Norweigan o Easyjet!! SAS har lägre lön än turbopropp bolag! Inse att branschen är körd i botten, jobbet suger efter tre mån o det enda din ev arbetsgivare vill är att du ska jobba på kontrakt för en skitlön, helst dygnet runt!!!””

Det var alltså inte MIN åsikt att han skulle ge upp att börja flyga, tvärtom.
Jag klagade på Io´s inlägg och frågade vad som gjorde honom gud över vilka som får bli piloter.

Jösses.

Flyglärarn
2013-08-27 08:47

@Tuffingen

Jo, jag vet det. Man vågar ju inte skriva hur det egentligen är för då är man för negativ…

Någon här i tråden påstår att man får ut 25-30 tusen i handen. De unga personer jag känner som jobbar i det bolaget är långt ifrån de siffrorna när de följer alla skatteregler korrekt. Bekymret är väl att alla piloter “tvingas” sätta upp ett företag på Irland som har lite annorlunda skatteregler och sen är det upp till dem att göra rätt bedömning av inbetalningar för pension, sociala avgifter o.s.v.

Hur många av dessa ungdomar är företagsekonomer i botten?

Enligt min mening är arrangemanget med “self-employed” piloter helt förkastligt. Det spelar ingen roll vilket bolag det gäller. Visstidsanställning på kontrakt är en sak, men här handlar det om att piloter säljer en tjänst till ett företag timme för timme.

Ryr?
2013-08-27 08:32

B: Menar du att man får så mycket som 25 000 i handen!?
700 timmar(troligt snitt, vissa flyger 800, andra 600h) * 75 €/h (som väl slutlönen som styrare ligger på?) * 8:60 = ca 37 000/ månaden. Efter sociala avgifter på 15-40% beroende på baseringland blir det 28 000 i mån, före inkomstskatt.
Flyger du 600 h/år på den lägre löneskalan 50(?) €/timme i ett land med höga avgifter tjänar du 13 000/ mån. Före skatt.

Till trådskaparen: om du känner att du verkligen måste, så är det klart att du ska göra det. Jag vet hur det känns!
Plugga klart och jobba något år innan du satsar på pilotjobbet. Kanske kan du driva ett annat bolag parallellt med flyget, t.ex. under alla ensamma standbydagar i ett land som du för längesedan tröttnat på att vara i.
När du lessnat på att se livet springa ifrån dig kan du dra ut ditt ess ur skjortärmen och flytta hem och jobba på kontor.

C
2013-08-26 16:45

“Du kan inte köpa dig en plats där, det är ren lögn.”

Det beror väl lite på hur man ser på avgifterna RYR tar ut för att du ska få komma på intervju och kravet på att du köper rating av dem.
Du får ju samma rating till mycket lägre pris hos en oberoende leverantör, och har du redan rating får du ändå betala den igen…

Men visst, man måste ju ändå svara på frågorna på intervjun och bli “utvald”.

B
2013-08-26 15:55

Andreas, lyssna inte på de mest bittra kommentarerna. Det är svårt att få jobb och skulle uppskatta att max 25-30% fått jobb något år efter man fått sina cert.
När det gått 3-4 år är det kanske upp till 40% och även några som helt gett upp i princip.
Det går, men det gäller att ha lite tur, ha bra resultat från tester, prov och helst lite referenser så går det oftast.
De flesta från min kurs hamnade på Ryanair som tidigare nämnts. Du kan inte köpa dig en plats där, det är ren lögn.
Du skickar in en ansökan och får komma på intervju, ifall du passerar får du göra en type rating som du däremot får betala själv, men det är inte likställt med att man kan köpa sig in. Betala rating kan du idag för övrigt räkna med. Alla jag känner har fått betala sin rating, Nextjet, Braathens, Malmö osv. Ingen betalar ratingen åt dig längre.

Som F/O på Ryan beror lönen mkt på var du är baserad eftersom skatter och sociala avgifter skiljer sig mellan länderna. Även flygtiden eftersom du bara får betalt per blocktimme du flyger.
Räkna inte med mer än 25-30000 kr i handen efter skatt och sociala avgifter så slipper du bli besviken om du skulle börja där en dag.

Flyglärarn
2013-08-26 15:39

Kan inte svara på lönerna i lågprisbolag generellt, men just RYR har ju fått utstå mycket kritik för sin personalpolitik. Anledningen till att de söker sig till RYR är att de faktiskt anställer nya piloter regelbundet, och de tar gärna in nytt friskt blod.

Om du tror att du kan välja att ta ett jobb i ett “riktigt” flygbolag som TUI, Lufthansa, SAS eller dylikt istället för RYR, Air Baltic, Wizz Air o.s.v. så begår du ett gravt misstag. Det är få förunnat att hamna där, men du kan ju ha tur.

Det finns många här som kan RYRs affärsmodell bättre än jag, men i princip går det ut på att du köper dig en plats hos dem. Sen får du slita för brödfödan tills du ger upp eller blir uppgraderad.
Andra sådana lösningar finns genom CTC som är inkörsport till Easyjet t.ex.

Eftersom du är inställd på att bli pilot ska jag inte avråda dig, men förbered dig på att det inte är röda mattan som rullas ut.

Lycka till!

Andreas
2013-08-26 13:38

Och hur är framtiden på RYR? Varför väljer de just det företaget och hur ligger lönen på lågprisbolagen om man jämför med de andra?

Flyglärarn
2013-08-26 13:34

Jag har haft nöjet att skola med ett flertal ungdomar som idag jobbar i branschen.
De flesta jobbar på Ryanair men det finns några få undantag.

Tidsspannet från det att jag först träffade dem tills de satt på RYR rör sig om ca 3-4 år. Dessa killar har jobbat extremt målmedvetet med siktet inställt på just RYR, eftersom de är det säkraste kortet.

De övriga 75% har fortfarande inte fått napp. Tuff bransch.

Andreas
2013-08-26 12:38

@Peter Lindkvist: Nej jag var inte en av dem. Men tackar för ditt inlägg!
Som jag skrev tidigare kommer jag gå klart min utbildning och därefter känna efter steg för steg för varje licens som jag tar. På så sätt slippa allt för stora lån men ändå ge mig dröm en så stor chans som möjligt.
Är glad över hur mycket respons min tråd har fått, tackar alla för det!
Och fler tips välkomnas 🙂

Fröken Vinge
2013-08-26 12:28

Läser man inläggen ser man snarare folk som är rädda för konkurrens från de unga hungriga som är på väg fram.

Cpl fi
2013-08-26 12:25

Jag antar att du driver en flygskola, eller jobbar på en! Det är klart du tycker grabben ska lägga en miljon på ett jobb som troligtvis inte kommer bli av! Större chans att lyckas som astronaut!!

Rörande Överrens
2013-08-26 12:23

Skummar man inläggen ser det ju ut som att de flesta är överrens om att man bör ha en annan utbildning i botten innan man ger sig in i pilotyrket…

eko
2013-08-26 11:35

Nu har ju trådskaparen redan förklarat att han känner till marknaden så det finns ingen anledning till bittra kommentarer inom ämnet, eller hur?
Klart som fan att man ska försöka nå sina drömmar.
Om man vet vilket nålsöga det är att lyckas och fortfarande känner att man vill köra så finns det all anledning i världen att säga -Go for it!
OK HÖRRU!

Peter Lindkvist
2013-08-26 11:29

När flygbolagen rekryterar vill dom få en heltäckande bild av dig som människa/medarbetare. Och då är en teknisk utbildning i botten aldrig fel. Tvärtom. När vi medverkade på Skavsta flygdagar i helgen fick vi flera förfrågningar från personer som har gått eller går någon flygteknisk utbildning (var du en av dem?). Tror inte heller att alla hundratusentals piloter världen över är missnöjda med sitt yrkesval, men några är det. Så känn efter innan du bestämmer dig.

Peter Lindkvist
EFTA European Flight Training Academy

CPL/ME/IR/FI/CRI/TRI
2013-08-26 11:25

Hörru CPL/IR tagga ner en kvart.

Grabben skriver ju att han är jättesugen och sen frågar han om råd.
Självklart kommer han få alla möjliga svar.

Faktum är att branschen inte är guld o gröna skogar. Man kan ju drömma om att bli miljonär genom att sälja kylskåp till eskimåerna men är det vettigt att skrika “Go For It!” ? Nä.

Det enda vettiga svar man kan ge en flygintresserad ungdom idag är att de skaffar sig en utbildning först och blir piloter sen. Marknaden för piloter är inte vad den har varit och ser inte ut att bli bättre under överskådlig framtid.

CPL/FI
2013-08-26 10:29

“Fy fan vad jag är trött på alla dessa jag har en dröm att bli pilot! Snälla snälla köp inte utb för att sådan förpesta marknaden ännu mer!!!! Inser du inte vad som händer på Ryan o Norweigan o Easyjet!! SAS har lägre lön än turbopropp bolag! Inse att branschen är körd i botten, jobbet suger efter tre mån o det enda din ev arbetsgivare vill är att du ska jobba på kontrakt för en skitlön, helst dygnet runt!!!”

Och varför ska DU, om du nu är pilot, få välja yrket och inte han?
Skärp dig, det är en fri marknad och vill ha bli pilot så är det hans val.
Sedan kan man ha åsikter om marknaden men det är väl knappast hans fel.

Till trådskaparen, mycket bra val att ha ett annat yrke att falla tillbaka på.
Lycka till!

elen
2013-08-25 21:45

Hej Andreas!
Om det är flyga du vill så är det det du ska göra, du verkar ha motivationen och viljan och det kommer vara det som ger dig jobbet tillslut.
Mitt absolut bästa råd till dig är att inte läsa på det här forumet för mycket och lär dig sålla bort alla bittra kommentarer när du väl är här inne.
Jag fick mitt första jobb när jag var runt 30 så tänk inte på det där med åldern än.
Även då lönen inte alltid varit bra har jag aldrig känt att jag valt fel yrke, jag älskar mitt jobb och som så mycket annat, det blir vad man gör det till.
Kör hårt och lycka till!

Nattmannen
2013-08-25 02:23

Kort och gott. Läs din utbildning och sök samtidigt till TFHS. Hade jag varit i ditt läge och kommit in där så hade jag hoppat av min nuvarande utbildning. Allt för att få flyga gratis.
Lycka till!

2013-08-24 23:08

Fixa ett riktigt jobb med bra villkor och betalning. Det är lättare än att fixa ett vettigt flygjobb. Njut av livet och köp andelar i flygplan och flyg på riktigt på dina villkor. Visst är det kul att flyga i början men mina kollegor som inte har sett sina barn sen i April och inte varit ledig en enda jul eller nyårsafton på ett decennium gör det bara för den skattefria lönen och för att dom inte kan plugga nått nytt.

Branschen håller på att kollapsa och shiny-jetsyndromet går över snabbt. Det finns värre yrken men jag vet vad jag skulle har gjort i din sits.

AA
2013-08-24 22:43

Se till att ha en alternativ utbildning är nog det bästa tipset jag kan ge dig!

När du som flera(50%) från min klass inte fått jobb sen vi blev klara för 5 år sedan så är det att föredra att kunna jobba med något annat under tiden, annars blir det många år på Donken, och med lönen du får där är det inte kul att betala blancolånen!
Inte för att du tjänar mer på att flyga men då gör du förhoppningsvis något du vill…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500