Nytt fack? Svenska Pilot Unionen
Är det inte dags att bilda ett nytt fackförbund eller se till att Transport tar in och tar hand om oss piloter?
Trött på alla gamla dinosaurier på SPF som inte gör något utan bara bryr sig om vad som händer på sina egna jobb…
svar
Alla piloter är missnöjda, alla vill ha mer och jobba mindre, helst inte alls.
Ja vi som är på SAS tycker att det är en bra förening annars skulle vi lägga ner den.
Om medlemmarna i SPF är alla miljonärer så är det kanske så att SPF har lyckats ganska bra!
SPF är väl den enda fackföreningen i världen där alla medlemmar är miljonärer.
Kan inte unionen ta in oss?
Vet att även sas piloterna är missnöjda…
Undrar vart medlemsavgiften till spf tar vägen? Arvoden till styrelsen?
Skärpning! SPF är (jag finns själv inom ett annat skrå) en förening med hög profil och osedvanligt starkt engagemang och kåranda (relativt de flesta andra). Demokrati har sina sidor, men om för många “micklare” kör sitt eget race så lär det inte hjälpa. Inom Transport och Unionen skulle ni definitivt få stå tillbaka i solidarisk ordning… Gör din plikt – kräv din rätt!!
Vaddå strejkkassa. SPF har ingen strejkkassa. De har ingen A-kassa heller. De har ingenting.
Engagera dig och driv dina synpunkter! Du måste övertyga ett antal medlemmar för att komma någon vart.
Gå på årsmötet tillsammans med dina meningsfränder. Föreslå någon av er som styrelsemedlem. Ni har stor chans att få någon invald.
Fackföreningsavgiften är i de flesta fack inte så stor om man räknar bort arbetslöshetskassan. Den Borgliga regeringen ändrade förutsättningen för arbetslöshetskassan som gjorde den mycket dyrare.
PS! Att klaga på detta forum leder knappast till någon förändring.
@Sv Mongot.Jo,Du har rätt i att en stor fackförening kan driva frågan vidare.Jag tycker generellt att facket nästan spelat ut sin roll.Jag tittade på svt programmet #Lönesänkarna# och blev illa berörd!
Det “nya” facket kräver nya drivkrafter som inte hukar sig för arbetsgivarnas hot och skrämsel propaganda.Tyvärr så är det “Vi” piloter som är en den svaga länken i den svaga kedjan.VI har en förmåga att fega ur när det kommer till skott att det inte finns ord att beskriva detta.
Detta till trots,så är det ytterst viktigt att så många som möjligt ansluter sig till en och samma fackförening som KÄMPAR in i det sista.Detta saknar SPF.Jag har suttit i wallingatan o druckit kaffe och läst skylten om och om igen..Pls engage Brain before speach..MEN detta stämmer INTE. Jag skulle vilja sätta upp en skylt där det står..Bebisen som Inte skriker får ingen Mjölk!
Arbetsgivarorganisation med deras belacker spelar ett spel på den högre nivån och för att få ner dem till våran (piloternas) nivå måste vi dra ner dem i ko skiten.Det finns inget värre det hatar och skyr som pesten än massmedia! SPF har dragit sig in i det sista att svartmåla sina piloters arbetsgivare för rädsla att förlora sin strejkkassa.Ett annat dilemma är givetvis fackavgiften som är en stor summa för vissa piloter i de mindre regionala bolagen.Ett tips kan vara att sänka avgifterna kraftigt för turbinpiloter?
Slutgiltligen vill jag framföra detta:Andvänd massmedia till att informera allmänheten om de regionala löneavtal som existerar för piloter och deras situation samt lönestege 1 och inte slutlönen på sas efter 25 år!!!
Eftersom de flesta medlemmarna är anställda i SAS är det klart att får de en majoritet. Det kallas demokrati!
Ryanair piloter är ju egna företagare (ej anställda) skall därför vara medlemmar i arbetsgivarföreningen.
Enligt min mening har många piloter i mindre bolag i Sverige haft fördel av SPF förhandlingar och avtal.
Är ni 5 st piloter kan ni bilda en egen fackförening. Men tro inte att en liten fackförening har någon chans att kunna hjälpa sina medlemmar.
En stor fackförening är en förutsättning för att få gehör.
SPF= SAS PILOT FÖRENING.De som inte förstått detta lever kvar i en illusion!
Prioritet nr 1 är SAS.
Personligen tycker jag SAS är förlegat i tiden och borde avvecklats för länge sedan.De ekonomiska medel de fått av staten är obevekligen ett övertramp enl.EU.Liksom snuset, så har vissa länder kvar sina speciella dolda avtal.
Att avveckla SAS skulle ge möjligheter för nya och etablerade bolag möjligheter för ny anställning.
Är du ensam om dina åsikter får du nog stå tillbaka. Massans diktatur gäller (demokrati).
Folk säger att man ska engagera sig osv… Men om man skulle göra det så är det fortfarande bara en röst mot ett par hundra SASare som röstar på sin gubbe i styrelsen som får sitta kvar och prioritera sitt jobb… Man borde kanske införa kvotering i styrelsen 😉