Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Airbuspiloter till Norwegian!

Tråden startades av Kenneth

2016 startar Airbus sin leverans av deras A320 neo till bl.a. Norwegian (DY).

DY har meddelat i press att de tar emot A320 neo från och med 2016. Jag undrar hur de kommer rekrytera sina piloter? Har någon en uppfattning om det?

100 Airbus maskiner ska levereras mellan 2016-2022 om jag inte tar fel, alltså ett behov av minimum 900 Airbuspiloter…. Kommer de ta in folk direkt från flygskolan på Typerating kurs tro? Antar att de med Airbusjobb idag redan sitter på fina flygbolag.

Intressanta spekulationer kan dras om detta, så vore kul att få lite olika synvinklar på vad ni tror kommer ske. I mina ögon ser det ut som att det kommer finnas gott om pilotjobb om några år.

/K

Publicerad den 2013-08-28 22:28
Skriv ett svar
Antal svar: 12

svar

Sean Banan
2013-08-29 21:39

Tror att NAS snart lägger en stororder på nya plan! Hört rykten om både mer 787, även 777 och A350 är på gång, men bomben är att de ska operera 80 nya A380 innan 2015! Det ni, de kommer ta över allt i Europa tillsammans med Ryan!

@Ivan
2013-08-29 21:36

Gräv en grav och lägg dig i den!

rr
2013-08-29 17:09

“äga” 200 flygplan är inte det samma som att operera 200 flygplan…

Om de fortsätter i samma takt som nu med ca 6-10 nya om året och då byts gamla flyplan ut samtidgt så pratar vi mer om år 2032 eller innan de är uppe i totalt 200 flygplan… Det ger inga 900+ jobb de närmaste åren inte!

om du tror att de ska kunna få in 200 nya flygplan till, 2022 så tror du på pippi långstrump oxå…

Ivan
2013-08-29 16:53

2016 finns inte Norwegian längre så ni kan sluta spekulera.

....
2013-08-29 16:36
pf
2013-08-29 15:47

Faktaupplysning, Norwegian har i dag 78 plan

Borgfeldt
2013-08-29 15:09

@rr. Du är den som luras, läs på fakta istället. Flottan idag består av 60 plan. Målet är över 200 plan i samband med beställning. Utbyte av 737or görs as we speak. Så åldern på flottan håller sig fortsatt ung.

rr
2013-08-29 13:40

Men snälla!

Vad är snittåldern på dessa flygbolags maskiner i dagsläget?
80-90 % av de nya maskinerna kommer byta ut äldre maskiner då de vid leverans så är dagens flygplan som redan har ett par år på nacken är över 10 år gamla och oekonomiska då de drar mer bränsle…

Så sluta försöka lura folk att köpa era utbildningar…

Borgfeldt
2013-08-29 12:48

Inte bara Airbusmaskiner, från 2017-2020 levereras upp till 100 nya 737-800MAX. Så det ser ganska ljust ut åt er som vill jobba i cockpit på Norwegian Air Shuttle. Nu finns ju flertalet statliga flygutbildningar som kommer pumpa ut upp till 60 piloter per år i Skandinavien så troligen norpar de piloterna vissa platser hos Norwegian, men pilotbehovet kommer vara mer, så många privatutbildade kandidater kommer också få sig jobb på Norwegian redan som low-timers.

Ryanair har också en stororder som kommer skapa +600 nya pilotjobb från 2015.

SAS får många, många pensionsavgångar från nu och 10 år framåt.

Med lite tur snurrar konjunkturen till det positiva snart åt Skandinaviska piloter!

DYke
2013-08-29 10:25

Avvakta minst 2 år så¨får vi se….

AA
2013-08-29 10:19

Ehh, jobbar du för en flygskola? Eller är du 16 år gammal och försöker hitta på bra anledningar att bränna 1 miljon på att bli pilot?

De kommer säkert hyra ut dem för en dyr penning samt ersätta äldre modeller, så dina 900 piloter kan du glömma!

AA
2013-08-29 10:18

Ehh, jobbar du för en flygskola? Eller är du 16 år gammal och försöker hitta på bra anledningar att bränna 1 miljon på att bli pilot?

De kommer säkert hyra ut dem för en dyr penning samt ersätta äldre modeller, så dina 900 piloter kan du glömma!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500