Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Öppet brev till Ryanairpiloter

Tråden startades av Michel O'Leary

Varför spelar ni O’Leary i handen för?
Hemliga fackföreningar.. *suck*
Han får så mycket medial uppmärksamhet till sitt bolag..

Det är ju ett skibolag!!
Säg upp er – ALLIHOPA – och lägg energin med hemliga klubbar till att stoppa nya piloter att köpa sin egen rating för att få “äran” att jobba hos Michael – så har han inget flygbolag! Ska det vara så svårt att förstå??

VÅGA bli arbetslösa och SLUTA vara så egotrippade som ni är!
Om ni inte har fattat att ni hjälper till att SABOTERA resten av flygbranchen genom att UPPMUNTRA och MÖJLIGÖRA existerandet av lågprisbolag genom att VÄLJA FRIVILLIGT att jobba på Ryanair, aå är ni kanske inte särskilt smarta – iallafall fruktansvärt fega.

Publicerad den 2013-08-29 11:39
Skriv ett svar
Antal svar: 54

svar

Tompa
2013-09-02 00:11

Det är många piloter som vill köra som egen företagare.

Tompa
2013-08-31 22:52

@Fredrik. Just det……tillgång och efterfrågan. Med hänsyn till den stora tillgången på piloter så borde runt 35-40 000 brutto vara en skälig lön.

Fredrik
2013-08-31 20:01

@Sjökapten

Tillgång och efterfrågan har du själv sagt vid flera tillfällen. Är ingen villig att betala läkare mer så är det så det är.

När det gäller att mörka… Du menar som läkarna mörkar sina misstag genom att begrava dom?!

Sjökapten
2013-08-31 18:59

Om uppgifterna tidigare stämmer, att en kapten tjänar 5000 EUR netto (och man skattar ärligt), hur kan Ni tro att Ni kommer att få någon sympati för Era krav?

En läkare i Sverige tjänar i snitt 49048 kr BRUTTO.

Lär bli svårt att bilda oppinion då, tror inte det finns så mycket förtsåelse för att en befälhavare innom flyget tjänar mer än en läkare……..

Däremot är det klart oroväckande, om det stämmer, att man mörkar eventuella tillbud.

Sv Tompa
2013-08-31 18:47

Hur många piloter hos Ryanair har ett anställningsavtal. D.v.s är anställda?

B
2013-08-31 18:13

Alla tjänar olika, finns massor med olika kontrakt på Ryanair, självklart med syftet att “splittra” oss.
En typisk kaptenslön på min bas är ca. 6500 euro baslön brutto, 28 euro per timme netto vilket resulterar i ca. 11000 euro/månad BRUTTO.
Sociala avgifter och skatt slukar en hel del, så…
Ca. 5000-6000 Euro i nettolön.

Även om lönen är helt ok och arbetstiderna (schemat) är jättebra så kom ihåg att
Medical, hotell under simcheck osv. betalas själv. Mat och vatten får man ta med sig själv osv.

Brookfield kaptener tror jag har 135 Euro/ schemalagd blocktimme. Resten får ni räkna på själva 🙂

Olika
2013-08-31 16:20

Alla tjänar olika, det beror på hur mycket dom flyger.

Vad gäller nettolönen så beror det också på i vilket land personen bor i då skatt skiljer sig från land till land.

!?
2013-08-31 16:03

Vad tjänar en kapten?

Hmm
2013-08-31 14:03

Vilken pilot med världsvana gnäller på sina arbetstider inom Ryanair? Vad jag förstått så är piloterna de enda vinnarna inom Ryanair! Hur kan de annars har råd med sina lyxiga hus och sportbilar!! Det går ingen nöd på dom!

Tompa
2013-08-31 13:02

@Linkan. Håll dig till att gapa om SAS. Det är det enda du kan.

Linkan
2013-08-31 11:50

Ni anger att piloterna har en lön! Men om piloterna är egna företagare så betalar Ryanair ingen lön till dem. Pilotens företag får betalt för utförda uppdrag (det är ej lön).

Av det som betalas är del VAT (moms). Pilotens företag har också kostnader som skall betalas. Vad Ryanair betalar är således ej någon bruttolön.

B2
2013-08-31 11:27

@Retard. Som styrman är ju eur 80 per timme en helt ok lön. Jag rampar själv för 23500 brutto per månad.

Retard
2013-08-30 22:22

Wow, 80 Euro i timmen ????!!!. Jag betalar mina konsulter runt 900 kr i timmen. De jobbar 172 timmar i månaden. Hur många timmar får du betalt för??

B
2013-08-30 19:55

Jag trivs rätt bra med att jobba för Ryanair.
Skaffat mig en hel del vänner på basen där jag jobbar och får ganska bra med pengar varje månad. Ändå tänker jag fortsätta klaga för det saknas ett fack och det finns mkt som går att göra bättre!
Om man inte hela tiden strävar efter att få det bättre så kommer ingenting att bli bättre i livet heller.
Hur som helst trivs jag bra och är fullt medveten om hur mycket sämre det ser ut för andra. Finns många idag som betalar hundratusentals kronor enbart för att få flyga en 737. Själv får jag nästan 80 euro per timme istället.

Krister
2013-08-30 19:03

@Eric

Haha, ok, det låter som du jobbar på Norwegian. Jag har hört det där snacket om att SAS piloter inte kan räkna loadsheet så många gånger att det blivit komiskt. Hur duktig är du själv på just det momentet?

I övrigt ser jag ingenting i ditt inlägg som kan anses vara baserat på fakta, snarare en personlig vendetta mot SAS piloter. Du fick kanske inte jobb där, men var inte ledsen, det fick inte jag heller.

Roffe
2013-08-30 17:14

SAS piloter är visst duktiga på att räkna…….men bara tusenlappar.

Eric
2013-08-30 17:13

Nej men tänk om alla skulle var lediga lika mycket som på SAS efter ett dagpass.ja du,tänk själv vilket dagis tror du skulle kunna fungera efter dom reglerna och att dom inte kan räkna,har du sett en SAS pilot som inte fått vikt och balans serverat vid avgång,prova och säg att det där får du räkna ut själv,datan ligger nere,jag kan garantera att det inte blir någon flygning den dan,dom kan helt inte räkna som piloter gör på alla andra bolag förutom kanske Alitalia där det är ändå värre,dom kan inte ens bära sina egna väskor när dom är i tjänst,SAS piloter sitter mest på crewtorget och fikar på sin tjänstgöringstid dessutom och skriver traktamente som är betydligt mer än det statliga av någon konstig anledning.dom får alltså mer utbildning om detta som en sekreterare gör åt dom än hur man ska räkna ut loadsheet

Krister
2013-08-30 16:13

@Eric
Hänger inte med i vad du skriver. Vilka är det som inte kan räkna, piloterna? Har du forskat i ämnet, annars låter det som ett ganska obefogat uttalande.

Om syftet med inlägget var att jämföra de “fina” villkor som piloter hos SAS åtnjuter i jämförelse med den personal som de möter på dagis, Ica eller bilverkstaden så är det väl helt ok. Men att avsluta med att de inte kan räkna bidrar ju inte till inlägget.
Det får dig bara att framstå som att du ogillar piloter generellt och att alla andra är offer. Var det meningen?

Krister
2013-08-30 08:44

@ Ryan
Jag tyckte inte att den artikeln var saklig och det fanns uppenbara inslag av förakt mot “gnälliga” piloter som har det för bra. Det är inte journalistik i min smak.
Dels stod det att SAS piloter flyger väldigt mycket mindre än andra, vilket de inte gör längre, och dels stod det att “piloten var utmattad av 12 timmars arbete, men det fanns ju inga sådana linjer hos Ryanair”.

Det är ju en viss skillnad på tjänstgöringstid och flygtid men det hade tydligen gått journalisten förbi. Ett kort samtal till SAS presschef hade säkert gett henne lite detaljer kring tjänstgöring hos de piloter som flyger motsvarande linjenät som Ryanair.

Nåväl.
De som skriver och anklagar piloter som valt att ta ett jobb på Ryanair i brist på annat borde läsa lite nationalekonomi. Kanske skulle ni inse att det inte blir bättre för att folk avstår från att jobba. Sånt driver inte ekonomin framåt och ger inte heller upphov till mer jobb på andra håll.
Samtidigt önskar man att de ungdomar som lockas till undermåliga kontrakt i olika företag hade lite ekonomisk utbildning i botten så att de åtminstone förstod innebörden av sin “anställning” eller sitt “leverantörsavtal”.

Roffe
2013-08-30 08:37

Om man lite så där storhetskaxigt skriver ett lite raljant öppet brev till Ryanairpiloterna ska man nog uttrycka sig på engelska så alla förstår, om man kan alltså.
Ett bra flygbolag har ett bra förhållande med sina viktigaste anställda och motparter av den enkla anledning att man måste utveckla verksamheten för att överleva.
I den processen är tolerans och öppenhet viktiga.
Bra bärande idéer kommer både uppifrån och nerifrån och möts på en arena där just tolerans och öppenhet råder.
Den miljön saknas hos Ryanair och därför går det trögare och trögare för dem.
Risken är uppenbar att Ryanair kommer att fastna i en smet av processer med myndigheter, kunder, flygplatser och anställda. Visserligen tjänar de idag pengar men framtiden är dyster med nuvarande policy. Hade jag aktier i Ryanair skulle jag sälja dem illa kvickt.
Räcker med att en myndighet eller en flygplats gör en ”skolinspektion” så rasar det.

Roffe

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500