Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ryanairpiloter bör höra av sig till “DN granskar”

Tråden startades av https://dngranskar.dn.se/

DN har en redaktion där du kan vara anonym vid tips och information som kan vara känsligt för uppgiftslämnaren: https://dngranskar.dn.se/

Publicerad den 2013-08-29 13:23
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

Robert
2013-08-30 16:53

Jag tycker att MOL är suveränt bra. Ryan air är ju europas mest lönsamma bolag.

Janne
2013-08-30 13:59

Vilket dåligt intryck Oleary gjorde på presskonferensen. Jag börjar bli förstå vilken pajjas han ändå är. Avgå är den enda ursäkten.

X
2013-08-30 13:46

http://www.dn.se/ledare/signerat/vd-utan-markkontakt/

Skjutjärnsjournalistik fungerar åt båda hållen.

ole
2013-08-30 13:40

är det ingen mer än jag som tycker att MOL börjar likna Bagdad Bob… ingen rök utan eld… 🙂

Erik
2013-08-29 21:07

Ledaren utav Susanna var skrämmande. Detta var så låg nivå att man blir mörkrädd.
Katastrof.

Lite kunskap tack
2013-08-29 21:00

Man kan förstå att det inte är så lätt att vara journalist i dagens samhälle. Nyheter skall återberättas innan de har inträffat och det finns kanske inte tid att undersöka, eller gräva, som man gjorde förr i världen när nyheter valsades ut i pappersform.

Men, det hindrar ju inte en journalist från att undvika att skriva sånt som den inte vet något om.
Lite enkel grävning hade ju snabbt gett den här journalisten lite fakta kring tjänstgöring för piloter generellt och i SAS.

Tyvärr luktar det subjektivitet i denna artikel, något som inte passar riktig journalistik och definitivt inte en “trovärdig” blaska som DN.

Under all kritik.

K
2013-08-29 20:37

Utan att dra alla journalister över en kam är de flesta som behandlar flygrelaterade frågor är för dåligt pålästa för att kunna hantera Ryanair eller O’leary.
Alla “fakta” som framläggs är hämtade från anonyma Ryanair piloter utan genomförlig granskning. Som resultat får vi självklart höra samma band spelas från O’Leary gång på gång. Lagstiftningarna och sidan på transportstyrelsen.se som heter “Regler för Luftfart” har de säkerligen aldrig hört talas om och resulterar bara i medialt missriktad uppmärksamhet.

https://dngranskar.dn.se/
2013-08-29 17:18

Tror nog att denna redaktion skulle ta lite längre tid på sig, och sätta sig in i ämnet lite bättre. Har läst flera artiklar som kommit till tack vare denna redaktion. Lite som “Uppdrag Granskning”. Tycker nog att DN är ett rätt seriöst forum, även om en enskild journalist kanske inte är så insatt i just hur arbetssituationen ser ut för en pilot.

Tror nog att de skulle kunna sätta lite press på Ryanair, om alla turer kring tokiga kontrakt belystes av lite dagsljus. Förstår gott att piloterna är tysta, de vågar inte annat. Bara det är ju helt sjukt! Så väldans sjukt t.o.m. – men folk bryr sig väl inte, bara det är billigt att flyga. Men så är det ju runtomkring överallt, inte bara inom flyget. Egoismen är stark just nu, inte så många som bryr sig om någon annan, bara jag får det bra. Men det lär ju vända i sinom tid, det gör ju alltid det.

Jo
2013-08-29 13:58

“Det är något som inte riktigt stämmer här. Enligt bolagets linjekarta finns det inga flygsträckor längre än Oslo-Gran Canaria. Det blir ingen 12-timmarsflygning där. Och lönerna ligger i snitt en bra bit över svenska SAS-piloters.”
Det är nog inte en 12-timmars sträcka de menar heller, utan tiden ifrån duty-start till duty-end. In respektive utstämpling helt enkelt..

Comeflywithmee
2013-08-29 13:34

Tror DN behöver byta journalister först:

http://www.dn.se/ledare/signerat/valj-bort-flygvarldens-gangsterbolag/

“En pilot beklagar sig över hur tufft det är att ”sitta på helspänn” under långa pass på 12 timma.

Det är något som inte riktigt stämmer här. Enligt bolagets linjekarta finns det inga flygsträckor längre än Oslo-Gran Canaria. Det blir ingen 12-timmarsflygning där. Och lönerna ligger i snitt en bra bit över svenska SAS-piloters.”

“Och visst flyger Ryanairpiloterna sammantaget betydligt fler timmar än kamraterna på SAS. Men det är också ett välkänt faktum att svenska SAS-piloter har mycket luftiga flygscheman.”

“Ett reellt problem är att anställda på Ryanair som bor i Sverige betalar inkomstskatt här men bara har rätt till de irländska (sämre) socialförsäkringarna.”

Fel, fel och fel! Typiskt journalister att publicera fast dom inte vet någonting. Håller med om rubriken “Välj bort flygvärldens gangsterbolag” men resten bör hon ta bort…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500