Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ryanair tar oss tillbaka till 1800-talet

Tråden startades av PM

Här är en riktigt bra beskrivning skriven av Sydsvenskan’s kulturskribent Per Svensson 1/8 av vart RYR håller på att ta flygbranschen:

http://www.sydsvenskan.se/kultur–nojen/ryanair-tar-oss-tillbaka-till-1800-talet/

Ett citat: “Ryanairs affärsmodell bygger på principen Bad Enough: Förhållandena för anställda och kunder måste vara så usla att biljettpriserna kan bli så låga att kunderna inte bara står ut med att själva behandlas som skräp utan också skiter i att de anställda behandlas ännu sämre.”

Ryanair står för rövarkapitalism, manipuliering och utsugning av sina anställda. Ingen vinstdelning med de anställda samtidigt som bolaget gör det ena rekordartade resultatet efter det andra. Ett riktigt “trash”-bolag för passagerare som inte har något emot att själva bli behandlade som trash. Åkte själv en gång med dom och tänker aldrig någonsin göra om det. Usch! Det kryper i kroppen på mig bara av att tänka på det…

Publicerad den 2013-08-30 14:20
Skriv ett svar
Antal svar: 39

svar

Realisten!
2013-09-02 19:35

Det är fantastiskt att se vad som sker när en människa kommer in i en diskussion med fakta.. Knäppgökarna tystnar, likaså de sekt liknande anställda…

Bra Krister! Keep the numbers coming!
Folk inser verkligen inte vad som är på väg att ske i världen. En faktor är nog att vi har haft det för bra, för länge. Känner många RYR piloter och majoriteten av dem går alltid in en försvarsställning så fort en diskussion som denna kommer upp, för allt är så bra, slippa facket, 100+K i lön etc! För att minuten senare klaga på samma saker, basering, villkor, lån, osv??

Jag har all förståelse för folk som väljer att börja jobba på RYR, det finns inte så mycket andra bolag som anställer just nu(Skippa skitsnacket, byt om ni inte trivs! tillvad ska man byta??). Men som många andra har skrivit, andra bolag går skit på grund av många faktorer men en stor del är just RYR! Snedvriden konkurrens..

Men vad jag inte förstår är denna försvarsställning emot RYR? När samma person är lika snabb att söka sig bort från RYR när minsta tillfälle ges!?!

Per i skåpet
2013-09-02 19:04

Jaha Leffe, och vilken bakgrund tycker du att man ska ha för att jobba i kabinen på Ryanair?
Kanske 5 år vid SAS eller 6 år hos Qatar?

Leffe
2013-09-02 18:47

Gött att det är personal med en mcdonaldsanställds begåvning som jobbar på ryanair…

Krister
2013-09-02 18:06

Tack för synpunkterna.

I många år har jag hört “gemene man” prata om att lönerna är problemet, om piloter och kabinpersonal bara sänkte sina löner till rimllig nivå skulle SAS gå med vinst t.ex.

Så, ur Ryanairs årsberättelse plockar vi lite fler intressanta siffror.

Kostnader för bränsle och olja uppgår till 1,885 miljarder Euro!
Route kostnader är 486,6 miljoner Euro
Flygplatsavgifter är 611,6 miljoner Euro

Märk väl att Ryanair i egenskap av lågkostnadsbolag har pressat sina kostnader till det yttersta. Ändå svarar personalen för mindre kostnad än Route charge till Eurocontrol… Och, då pratar vi om ALL personal…

Vad är det som är skevt egentligen? Man kan ju undra vad motsvarande siffror är för t.ex. SAS…

För övrigt. Om jag var anställd, förlåt kontrakterad, av Ryanair och hade ett bolag på Irland. Då skulle jag köpa aktier så det stod härliga till. Ett trevligt sätt att få tillbaka sina pengar, öka lönen och i övrigt njuta på jobbet när man bidrar till sin egen framgång.

Linda
2013-09-02 16:06

Har jobbat i kabinen hos Ryanair i två år. Kul jobb. Bättre än det förra på McDonalds.

Tjejer och killar, lyssna inte på alla dysterkvistar som skriver på forumet. Läs inte all skit som skrivs av fackidioter i tidningarna.

Ta chansen och jobba några år hos Ryanair. Fart och fläkt. Trevliga passagerare. Är man ung pallar man med långa pass.

Hur är det lumpen? Ska man klaga för att passen blir längre än 40 timmar i veckan?

Nej, bry er inte om fackidioterna. Gör det ni tycker är kul i några år. Man kan ju alltid gå tillbaks till McDonalds…….:-)

PM
2013-09-02 14:38

Till Krister:

Ja, det är precis sådan exploatering av de anställda jag menar! Ingen vinstdelning eller bättre löneförmåner, bara maximera så mycket som det bara är möjligt till ägarna. Högre vinst än personalkostnad??? Och detta förmodat år efter år. Man bara går i taket!

Enligt programmet “Lönesänkarna” i SVT (länk: http://www.svt.se/dokument-inifran/lonesankarna) så är lönernas andel av de totala vinsterna i näringslivet de lägsta sedan början av 1900-talet. Vi måste alltså gå tillbaka hundra år i tiden för att hitta motsvarigheten till dagens fördelning av intäkter mellan kapitalister och arbetare. Jag vet att jag låter som värsta marxisten nu, men ändå tycker jag att denna obalans är stötande. Politiker på alla nivåer menar att detta är av godo för att det skulle gynna skapandet av fler jobb, men ändå är arbetslösheten i Europa rekordhög.

Mitt råd till framförallt kabinanställda är att visa er “walking power” och lämna företaget fortast möjligt med högt huvud medan ni har självrespekten i behåll! Ni kan skaffa er ett mycket bättre jobb inom serviceområdet hos en annan arbetsgivare.

Till piloterna i RYR som manipuleras och hunsas av er arbetsgivare vill jag säga att ni har mina djupaste sympatier, framförallt för att ni inte har speciellt stor “walking power” med det pilotöverskott vi har i Europa.

Cash flow
2013-09-02 14:10

Köp aktier i Ryanair Holding, kan ju vem som helst göra, även den som är anställd. Den effektiva avkastningen överstiger med råge lånefinansieringskostnaden. Dessutom skall RYR börja ge utdelning till aktieägarna, härliga tider. Rövarkapitalism..utsugning..polisanmäl bolaget då om det inte duger

@Krister
2013-09-02 13:16

Mycket bra sagt Krister!

Självklart ska ägarna få lov att ta ut vinst, men i dagsläget tar de ut vinst på de anställdas bekostnad!

Jag jobbar själv på Norwegian och tyvärr har ledningen här börjat titta på Ryan som en förebild. Alla nya piloter och kabinpersonal får därför kontraktsjobb numera (dock med betydligt vettigare villkor än kontrakten på Ryanair). Jag vet inte hur det ligger till med kabinpersonalen men tydligen är en kontraktspilot i Norwegian 6% billigare än en som är fast anställd.
Du som har siffrorna framför dig Krister, med detta som utgångspunkt, vad sparar ryan på sina kassa anställningar?

Med andra ord segrar eller faller inte ett flygbolag pga hur de anställer sina Piloter utan det handlar enbart om att krama ut var endaste € i vinst. Lite mer i vinst till ägarna och osäker tillvaro för tusentals anställda!

Krister
2013-09-02 13:00

Om någon är nyfiken på siffror och ekonomin bakom exempelvis ett flygbolag som Ryanair kan jag rekommedera en titt i deras bokslutsrapporter.

Från den senaste kan man t.ex. utläsa att omsättningen var knappt 4,9 miljarder Euro. Vinsten var 569 miljoner Euro. Det är 12% vinst vilket måste vara rekord bland flygbolag. 5% brukar väl anses vara en bra siffra för flygbolag.

Vad som är mer intressant är att personalkostnaderna under samma period var 435 miljoner Euro.
Personalen (9000 ungefär) tjänar sammanlagt mindre än ägarna. Av vilken anledning måste man trampa på sin personal när man tjänar så bedrövligt mycket pengar?

Ryanair har ett vinnande koncept i sin affärsmodell genom att utnyttja billigare flygplatser, ta viss procent på parkering o.s.v. men betyder det verkligen att man måste behandla personalen illa?

humhum
2013-09-02 10:45

En hel del märkliga argument här i denna tråden!

Det här handlar ju inte om piloternas löner utan om arbetsvillkor!

Visst är det bra med billiga flygbiljetter men inte till vilket pris som helst. Ryanair tänjer och bryter alla regler de kan samtidigt som de utnyttjar den fria arbetsmarknaden i EU till max för att få ner sina kostnader på anställda. Resultatet blir ju att Ryanair får en konkurensfördel jämtemot flygbolagen som vill behandla sina anställda korrekt.

Den enda lösningen på detta problem tydligare och gemensamma EU-regler. Tyvärr verkar EU enbart gå flygbolagens (läs ryanair) linje i dagsläget.

Några korkade argument:
Alla har rätt att ha råd att flyga – visst är det bra men biljetterna kan inte vara billiga på bekostnad av arbetsvillkoren.
Om man inte gillar det kan man ju bara byta jobb – Så ser ju verkligheten inte ut. Inte i flygbranchen och inte i de flesta andra brancher heller. Det är otroligt många olika saker som binder en peron till ett jobb och en plats.

Snusmumrik
2013-09-02 09:21

Till Jaha:

Nu handlar den här tråden om Ryan men du har en poäng. F.d. och nuvarande ledning i SAS har många synder på sitt samvete, men den största är att inte ha gått mycket mer brutalt till väga med alla heliga kor och fått ner personalantalet, fått ner löner och förmåner och radikalt ökat utnyttjandet av både personal och flyg för decennier sedan. Det är dock lättare sagt än gjort i ett statligt företag med 40+ fackföreningar. Nu är det för sent. Ryan gör inte misstaget att släppa greppet på kostnaderna utan arbetar frenetiskt på att reducera dem ytterligare. Det är kännetecknet på en vinnare i branchen.

Jaha
2013-09-02 09:02

@Snusmumrik. De enda som blir kvar är du och dina inkompetenta gelikar till avdelsningschefer. Samt en despot till koncernchef/VD som toppstyr verksamheten med hjälp av bonusar som utgår till alla ledare oavsett resultat. Gärna en extra nedsabling av fotfolket också för att vara på säkra sidan. SAS koncern i ett nötskal är den framtid som så ljust tonar upp sig i horisonten. Allt enligt dig som förfegående personalchef som säkerligen, varit delaktig i alla underbara affärsbeslut som nästan ruinerat SAS koncernen. Som tack erhöll du säkert en “stay on bonus” Medans fotfolket i sedvanlig fick skulden för allt och lite till medialt. Skäms du inte? Skaffa dig ett riktigt arbete i stället.

Snusmumrik
2013-09-02 08:38

Latmasken beskriver ganska väl hur Ryan tänker idag och hur fler och fler flygbolag måste agera för att bli konkurrensmässiga. Ung billig besättning, unga plan som inte behöver tungt underhåll. Billiga flygplatser där man kan välja bort onödig service (som jetways) mm mm. På sikt kommet alla gamla (legacy) bolag att försvinna och sådana som Ryan eller ännu smartare att vara kvar. Endast gamla f.d. flygbolagsanställda eller deras barn kommer att minnas dem med en suck av nostalgi. Det blir som att åka pendeltåg helt utan service till pax och piloterna har lön som en lokförare – om de alls behövs? Välkommen du sköna nya värld.

Latmasken
2013-09-02 00:40

vem betalar, om inte passageraren, jag, har råd?

Anders
2013-09-02 00:30

Du har inte råd att betala vad det kostar.

Latmasken
2013-09-01 21:21

Jag vill bara betala vad min biljett verkligen kostar, ifall piloterna på min flight är unga och nya, så vill jag bara betala för den faktiska kostnaden. Jag vill även bara betala för de yngsta och billigaste värdinnorna, minsta också, så väger vi mindre tillsammans och kan kapa kostnaden på det viset. jag vill inte vara med och betala för “finger position” då jag bara väljer flighter med remote stand. (kollar internet innan ifall det finns risk för ökad kostnad, kafét på hörnan brukar va sjyssta (dumma) och låna ut internet till mig). jag vill bara betala för 2 piloter (unga och lätta), 4 värdinnor (unga och lätta), bränslet som går åt, landning och start avgift, diverse en-route avgifter som uppkommer, men enbart ifall detta specificeras ordentligt på min biljett. jag har heller aldrig sönder någonting när jag flyger så underhåll behövs inte tack vare mig, de får specificera på biljetten hur mycket som går till underhåll på just min flight, med precis mitt säte. , använder inget vatten på toaletten och klarar mig fint i 2 timmar utan kaffe. Jag lovar dessutom att inte återkomma om klagomål så kundtjänst, biljettkontor och annat trams vill jag inte betala för.

Någon som kan fixa detta? då kan vi kanske flyga billigare än med ryanair till och med…

Snusmumrik
2013-09-01 20:43

Till 737:

Vadå “ond cirkel”? Ja – så kan kanske man se det som pilot eller annan anställd i flygbolag – men det är ju inte så intressant. Det som betyder något för ett att lyckas i branchen är vad kunderna tycker – och vi tycker att det är en “god cirkel” – när lönerna pressas i flygbolagen. Gäller inte bara för flygande utan för de flesta personalkategorier i SAS – säger jag som f.d. personalchef i bolaget. Det är också ganska irrelevant vad ingångslönen för en SAS pilot är, då det är lönerna för pilotkorpset som helhet som belastar bolaget och som konsumenterna måste bära.

Seldom silly
2013-09-01 14:32

Ja, bra idé! På så sätt så kan de som får arbete just den dagen hjälpa brukspatronen själv att bygga ut sitt stora fina hus. Kanske kan arbetarna få betalt i brännvin – som förr?! Det är ju ändå bara det som arbetare vill ha – det vet vi ju. Lediga dagar är överskattat – man får väl själv “lägga in” en ledig dag, då man låter bli att ställa sig framför grinden. Frihet under ansvar brukar det visst kallas. Kanske kan arbetarens dotter ibland få “besöka” brukspatronen – det kan ju resultera i favörer. Kanske blir det en limpa bröd tillsammans med brännvinet vid nästa lönehelg? Nä, det där med att “organisera” sig verkar heldumt – kan bara vara bakåtsträvare som tänker i de banorna. Brukspatronen vill ju egentligen alla väl, och har aldrig någonsin slagits av tanken på att berika sig själv på någon annans bekostnad. Sådana brukspatroner finns väl inte? Alla brukspatroner är goda och solidariska, och delar gärna med sig när det går bra. Men det visste vi ju redan!

737
2013-09-01 14:25

Väldigt många inlägg om överbetalade i SAS. Pratar ni om piloterna? Vet ni överhuvudtaget vad en pilot på SAS dagsläget har som ingångslön? Sen säger flera att om man inte trivs kan man sluta. Det är väl sanning med modifikation. Pga att Ryanair tar över marknadsandelar genom sitt sätt att bedriva verksamheten så försvinner jobb från de “bättre” bolagen, det blir en ond cirkel. Människor måste förstå att det kostar inte 199kr att åka till Spanien, det är någon annan som får betala. Sen är väl inte flygbranshen ensam om detta problem och även vi bör kanske tänka oss för.

Ture
2013-09-01 14:19

Arbetarna står utanför fabriksgrinden varje morgon. En arbetsledare pekar. Du, du och du får jobba idag. Ni andra kan försöka i morgon igen.
Inga avtal eller fackföreningar som krånglar till det.
Är arbetsgivaren inte nöjd kommer man inte att anlita den arbetaren igen.
Är arbetaren inte nöjd behöver han inte dyka upp nästa morgon. Han kan ställa säg utanför vilken grind han vill.
Tips till Ryan Air (och Norwegian och SAS och Nextjet mfl).

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500