Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

DY New York minst 24h försenad!

Tråden startades av Sufragetten

När kommer gråtrubrikerna i kvällspressen? 300 gäster som skulle åka iväg till N.Y. igår, sitter kvar på Arlanda. Har de inte fått hjälp att boka om med någon allianspartner – annan väg? Nä just ja, glömde bort, det finns ju ingen. Ensam är stark brukar det ju heta. Tråkigt, trist. De får visst åka Airbus också, hur skall de stå ut – när de nu kommer iväg! En allians hade nog suttit fint i nuläget;-) Fast det kostar ju en del……

Publicerad den 2013-09-03 15:54
Skriv ett svar
Antal svar: 106

svar

pierre holmgren
2013-09-24 19:15

Tack Anders for ett välskrivet indläg , hoppas folk står på sina rätttigheter och att Norwegian höjer sin service för dom strandsatta.
Interesant betraktning också hur “rescue” flights gennemförs , det är helt säkert med en kringgåelse av alla JAR ops regler

Sv pf
2013-09-24 19:03

Norwegian har förhandlat om ett förvärv av B787 med Boeing.
Men eftersom Norwegian ej vill betala maskinen kontant (eller äga masinen) har ett leasingbolag kontaktas. Leasingbolaget köper då officiellt flygplanet. Norwegian har skrivit på ett avtal med leasingbolaget.

Leasingavgiften bestäms bla. av den köpeskilling som Norwegian och Boeing kommit överens om.

Leasingbolaget erbjuder ett sätt att finansiera köpet.

bionuclear66
2013-09-24 18:52

Och för ca 30 min sedan towades en redan försenad 787 till Bangkok, in till gate igen på ARN. OJ OJ!

Per
2013-09-24 16:50

Det gläder mig

pf
2013-09-24 16:48

Anders1, er det ikke et poeng i debatten hvem som er eier av flygplan?

EI-LNA/-B er ikke eiet av Norwegian, men av et leasingbolag-hur kan de(Norwegian) da få rabatt fra Boeing?

Anders1
2013-09-24 16:34

Som begynnelsekund för en ny flygplanstyp ger tillverkaren enorma rabatter då man  levererar en icke färdig produkt. Kunderna hjälper sedan till att utveckla produkten. För att hinna med detta har andra operatörer av 787 valt att planera flygplanen i hangaren minst åtta timmar per dygn. På så sätt kan de arbeta förebyggande och få hyfsad regularitet trots många tekniska problem. Norwegian däremot har troligtvis missförstått hela iden med att vara med och testa fram den färdiga 787. Man försöker flyga dygnet runt med markstopp så korta att flygplanen inte ens hinner innanför hangardörrarna innan det är dags för att borda nästa gäng passagerare. Så har nuvarande kaos skapats. Norwegian kan inte boka om till andra flygbolag då man helt saknar samarbetsavtal. Att hyra in ersättningskapacitet är svårt då ersättningsbolaget givetvis saknar besättningar på utestation för att bemanna returflygningarna. Igentligen är det underligt hur de ens lagligt lyckas flyga utresan när deras besättningar på standby först ska kallas in och sedan positionsflyga från södra europa till Norden innan de omgående ska vidare till NY eller Bangkok? Norwegian får snart sin tredje 787 och inleder då flygprogrammet till Florida. Alla utom Norwegien själva tycks förstå att kaoset då kommer bli ändå värre. Maskinen behövs desperat som ersättare på de nuvarande linjerna. Vem kan då råda bot i kaoset? Givetvis skall myndigheterna begära ut listor över att EU-s regler för ersättning vid flygförsening efterlevs utan undantag. De måste kontrollera att resenärerna fått mat, dryck och hotell samt att €600 undantagslöst utbetalts till var och en som drabbats av minst tre timmars försening. Detta utan att den drabbade själv ska behöva begära ersättningen. Begär myndigheterna detta inser bolaget snabbt att de inte kan fuska och göra som man vill.

Säffle
2013-09-24 16:00

Ja, om inget står inskrivet i avtalen så slår det ju hårt mot flygbolagen men vanligtvis brukar man väl ha regler för kompensation inskrivet. Så är det i alla fall i den branch där jag arbetar, men kanske inte inom flyget?

Sv Säffle
2013-09-24 14:32

En mer relevant fråga är “Klarar flygbolagen av dessa ökade kostnader?”. Flygbolag som ej har andra väl beprövade flygplan är de som ligger sämst till ex. Norwegian.

Boeing betalar troligen ej ut några ersättningar men erbjuder kanske rabatt på nya beställningar.

Säffle
2013-09-24 13:43

Maskinen är på väg tillbaka från New York nu, 3 timmar försenad.
Tänk vilka fantastiska summor som Boeing kommer att få skyffla ut till alla operatörer av 787. Det är väl 60-70 plan som är ute och flyger och samtliga bilag/flygplansindivider har ju drabbats av en stor mängd fel.
Kommer Boeing att klara detta ekonomiskt?

Bugsy Malone
2013-09-23 18:05

Och den maskin som skall flyga från Arlanda till New York står visst i Oslo. Problem med syretillförseln i cockpit, enligt DN. Den lär väl inte komma iväg? Ser att de senarelagt den cirka 4 timmar – till att börja med. Vi får väl se…….. Någon som är sugen på att flyga 787?

Bugsy Malone
2013-09-23 13:13

Nu har de en liiiiiiiten försening, bara 7 timmar från New York. Det är en förbättring på nästan 75%. Det tar sig!

Th
2013-09-19 00:14

– Jeg tror ikke Norwegian er moden for oversjøiske ruter ennå. Vi kommer i alle fall ikke til å fly med dem til Asia eller USA før de får ordnet opp, sier Thomassen, som til daglig er salgs- og markedsdirektør i AGA.

Lissy
2013-09-18 21:43

Nu får de skit i Aftenposten också. Kanske börjar folk fatta att bolaget är mol allena när en maskin “brakar” på långlinjerna. Norwegian är i alla fall tydliga med att de inte tänker boka om några passagerare med andra flygbolag, till fullpris. Då återstår bara att vänta tills nästa maskin dyker upp, och hoppas att det finns lediga stolar där. Att hyra in annat bolag verkar ju ha fungerat ibland, men vad är det som säger att t.ex. HiFly alltid finns redo och klara? De sysslar väl med ad-hoc, och kan mycket väl vara upptagna på annat uppdrag när Norwegian kallar. Hoppas folk fattar vad man köper, eller snarare inte köper, när man betalar ett par tusenlappar för att ta sig till BKK/JFK!!!!

Skojs
2013-09-18 07:29

Borde han egentligen inte besöka Thai-Irish Chamber of Comerce?

Treasure hunt
2013-09-17 23:58

Det hade väl varit fantastiskt, om Kjosen hade flugit med annat bolag till Thailand! Antar att de diskuterat detta, men kommit fram till att det PR-mässigt hade varit en riktig katastrof. Han kunde väl ha åkt på id-biljett med frugan, hon jobbar väl på SAS om jag inte minns fel…….;-)

pierre holmgren
2013-09-17 23:23

Och stackarn Kjos som fick cancellere sin fine fest med Thai-Norwegian Chamber of Comerce då hans plan blev kansellert , varför åkte han inte med Thai istället??
Då hadde alla dom som hadde galla kläderne redo stanna hemma då “guden” inte kom.

Mindy
2013-09-17 20:52

Jo det blev ju en dygnsförsening på bkk-flighten från oslo, undrar hur de hämtar in den, blir det inhyrning igen?

stefan
2013-09-17 13:47

Nu är det så många problem med Norwegiams 787,or att man hinner själv inte med vilken flight eller vid vilken flygplats planen står still på………

Oddmund
2013-09-17 12:19

Å skylde på Boeing blir for dumt, her er det egne rutiner som svikter. Qatar flyr Dreamliner på Oslo daglig uten de samme problemene.

Og når komiske Skånevik hevder at det ikke finnes så mange ledige seter for ombooking hos andre er det bare tull. Alle som reiser mye med nettverksselskaper vet at dette er dagligdags i bransjen og fungerer helt fint.

Problemet er at Norwegian ikke vil bruke penger på slike avtaler, og chartersegmentet i befolkningen vet ikke bedre.

Tradolan
2013-09-17 12:15

Ja, det blev visst en 24-timmars – för nu står den som “inställd”. Den kom aldrig iväg m.a.o. Detta börjar likna en fars. Och Norwegian försöker inte ens boka om gästerna med andra flygbolag. Det är väl för dyrt med fullprisbiljetter när man inte har någon samarbetspartner.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500