Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Varför värnar inte våra bolag om Nordiska piloter?

Tråden startades av Röde Börje

Ser till utländska bolag där det börjar och har varit svårt att få in en fot.
I våra bolag här i norden får de flesta flyga och vi värnar inte alls om våra inhemska piloter som går arbetslösa-
Är det inte dags att våra bolag i norden sätter hårt mot hårt och låter våra egna fylla upp bolagen först innan om det nu av någon konstig anledning skulle bli sån kris att vi måste ta från andra ställen?

Publicerad den 2013-09-06 22:51
Skriv ett svar
Antal svar: 40

svar

Sv Observer
2014-03-21 18:41

Klart det gagnar Svenska jobb! Transport inom Sverige. Anställda i butikerna som packar upp varorna och tar betalt. Dessutom tar staten in 20% av priset i moms. Det ger både jobb och inkomst till staten.

Köp en flygbiljett av Norwegian på deras norska handelsplats. Flyg till Thailand ger marginell intäkt till Sverige. Dessutom försöker Norwegian att smita från den lilla Svenska skatt han skall betala.
Inga skatteintäkter från ombordanställda.

Synikern
2014-03-21 18:29

Priset på piloter följer i princip samma regler som priset på fisk. Ju värre lukt desto billigare. Fast i piloternas fall är det ju brist på erfarenhet. Förhoppningsvis 😉

Observer
2014-03-21 18:12

När du handlar Coop, ICA eller Willys egna varumärken så gagnar det inte svenska jobb, ttvärtom.

Sluta klaga på flygbranschen. Det är konsumenterna (vi alla som läser här) som gör att jobben färsvinner.

Dr Dengrot
2014-02-23 20:08

Till de senast skrivna meddelande här i strängen.
Ni fattar inget, ingen skillnad på piloter i stort sätt.
Problemet är att jag som svensk inte har rättigheter att få jobba i vissa utländska flygbolag fast deras landsmän får komma hit och jobba.

Ulf Dinkelspiel
2014-02-23 14:08

Har ni glömt att vi röstade JA till att Stärka den internationella konkurrensen, öka den svenska jordbrukens möjlighet att exportera jordbruksprodukter, stärka den svenska industrin och göra det mindre lockande för företagen att lämna Sverige. Genom att ansluta oss till EU så har vi fått det så mycket bättre, billig mat, billiga transporter och fri rörlighet över gränserna för såväl varor som tjänster./U.D.

@egon
2014-02-23 13:49

Bra sagt !

Egon
2014-02-23 12:16

Vad är det som säger att en se/no/dk pilot är bättre än en pilot från något annat land. Jag känner många både hollänska och tyska piloter, och jag är av den uppfattningen att de är minst lika bra piloter som någon skandinav.
Problemet är inte kompetensen. Problemet är i stort att pilotfacket har i flera decennier lyckats med att trissa upp lönenivåerna till över smärtgränsen, för flygbolagen. SAS hade inte samma smärtgräns då som idag, på grund av att man levde i en skyddad verkstad med staten som garant. Dentiden är nu förbi.

re: SUPPLY & DEMAND
2014-02-23 10:35

Problemet har du visst missat!
Jag vill åka utomlands och jobba billigt men kan inte!
Detta för man inte tar emot piloter från andra länder utom sina egna.
Självklart är deras inhemska piloter billigast men jag skulle kunna tänka mig att jobba så ett tag istället som idag tvingas betala för sin LT

Supply & Demand
2014-02-22 19:26

Varför värnar inte de stora städbolagen om de Nordiska städarna?

Därför att det finns andra som gör samma jobb för 60% av lönen.

Samma sak gäller Flyget i sverige. Vänta bara tills det blir ok för asiatiska piloter att transferera sina certifikat till Europa. Då blir det som med sjöfarten.

Polski
2014-01-27 14:20

För några år sen sökte jag jobb på LOT men de informerade mig om att man då enbart tog in polacker.

Re: SUCK
2014-01-27 14:07

Finns utländska flygbolag som bara tar in sina egna medborgare, hur svårt kan de bli?
Man accepterar inga utlänningar som oss svenskar och många andra!

SUCK!
2014-01-27 14:01

Talar ni om någon liten turbopropp operatör, direktflyg kanske?
Nämn ett stort skandinaviskt bolag som inte föredrar nordiska piloter.

Hasse
2014-01-27 12:04

Som så mkt annat handlar det om ekonomi i slutändan. Vi har generellt sett ganska höga löner i jämförelse med tex de i Polen. Tids nog kanske det kommer att jämna ut sig och då kanske det blir lite balans igen. Kort sagt det är marknadsekonomins fel.

realist
2014-01-27 09:17

@FS2004

Vem har det juridiska ansvaret ombord, samt vem är befälhavare (dvs fattar alla praktiska/operationella beslut)?

Samt, vem är är enklast att ersätta?

Svaret på bägge ovanstående frågor, borde motivera löneläget för plats 0A i en vanlig trafikkärra. Kan nog dessutom tillämpas på jämförelse bolgagstjänsteman kontra trafikflygare! ?

At
2014-01-27 07:07

Av samma anledning dom våra politiker inte värnar om oss bosatta i landet!

FS2004
2014-01-26 23:21

Luftens busschaufförer.
Egot som lönen är i samma orimliga nivå.
Ge samma lön till kabin som cockpit.

Sv Roger
2014-01-26 22:27

Om de är bosatta här och bidrar med skattepengar är väl åtminstone det ett ändamål?

Contractor
2014-01-26 21:39

Utländska bolag gör det om sina egna inhemska piloter!
Tråkigt att vi svenskar inte arbetar och har samma känsla!
Vi hör ju snart inte hemma i vårat eget land snart! 🙁

Roger
2014-01-26 21:26

Finns det något självändamål i att värna om nordiska piloter ?

Re WBPP
2014-01-26 21:18

Du klarar inte av något överhuvudtaget mer än att sitta och skriva på en sajt som denna!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500