Landvetter jagar nya flyglinjer
Storgöteborg har nu +950.000 invånanare och börjar bli en riktigt storstadsregion. I förhållande till antalet invånare i regionen så har Göteborg förvånansvärt få direkta internationella utrtikeslinjer och ingen interkontinental reguljär direklinje. Det borde finnas en relativt stor potential för utveckling.
Roligt med Swedavias initiativ, enligt artikeln, att aktivit försöka locka till sig fler flygbolag och direktlinjer.
Men har Swedavia incitament, resurser och kompetens för detta?
Vära svenska större flygplatser halkar alltjämt efter mot våra konkurrenter. Vad berör detta på?
svar
Finns det verkligen något i Stockholm att göra sig lustig över?
Att lägga ut Got på kommunalt bolag eller sälja till privat har varit på tapeten för 1 par år sedan. Got är en kassako för Swedavia vilket man självfallet vet om. Regionen skulle definitivt må bättre av att den läggs ut på kommunalt bolag.
Ett exempel på Swedavias byråkrati och tröghet är Airportcity som har varit på G i många år nu, det enda man lyckats ro hem är delar av Schenker och nu senast Mc donalds och Q8. Medan man tydligen ritat på med en detaljplan i 5år utan att komma till skott, den beräknas bli klar om 2år.
Konkurenter som Bråta och Viared byggs det som bara den och Swedavia tappar hela tiden potentiella kunder.
Vi på Bästkusten anses “lida” av avundsjuka/lillebrorskomplex gentemot 08:orna. Sådana finns naturligtvis. Men i 9 fall av 10 är det en stjärna från 08-området som drar igång den debatten så fort städerna diskuteras. Eurobonus Golds trådstart handlar helt enkelt om GOT:s nuvarande status och framtida möjligheter. Stockholm nämns inte överhuvudtaget. Ändå dröjde det bara till inlägg nr 2 innan fajten GBG-STHLM var igång. Naturligtvis startad av en (förmodar jag. retoriken är ju bekant) 08:a. Man kan fundera över vem som egentligen har mikokomlpex över vem. För att återgå till ämnet. Huruvida Swedavia har kompetens eller ej för flygplatsdrift låter jag vara osagt. Men daglig linje till Amerika, förslagsvis NYC och en dito till en stor Asienhubb tror jag absolut skulle funka. Knappast mer. Det gäller bara att något bolag vågar satsa och det tror jag faktiskt att Norwegian kommer att göra så småningom. CPH-kåta SAS kan vi glömma.
Det bästa för Landvetter är att flygplatsen blir privat eller kommunal så att bromsklossen Swedavia försvinner. Det bästa för Arlanda är en nedläggning av Bromma.
Wow trodde jag skulle komma in till en bra tråd här om att Landvetter skulle utvecklas men det visade sig bara vara en kamp mellan GBG och STHLM.. Jag skulle gärna vilja se Landvetter bli en större flygplats med fler resmål (insikes som utrikes).
Du gör då fin reklam för din stad. Förresten. Grattis till fortsatt spel i Superettan. Starkt av Bajen att hålla sig kvar………
@Göteborgare
Ähhh… sluta tramsa nu om ditt jävla gnäll om att Sthlmare skulle ge er på er från Götet… Finns väl inga som ALLTID ska försöka göra sig lustiga på Sthlm:are som Götlaborgare. Undrar varför det flyttar folk från den där fiskebyn? Ni är så jävla introverta och tråkiga så inte ens era avkommor vill bo där…
oj..så Swedavia fick välja… hm.. trodde det var regeringen som utsåg vilka flygplatser som ska ingå i det statliga utbudet… men tydligen har jag helt fel…
Dusseldorf har väl funnits sedan urminnes tider, inget nytt direkt. Det är väldigt blekt med nya linjer.
Och håller med övriga här, det är riktigt tråkigt att se hur illa 08:orna uppför sig. Men jag är nte direkt förvånad måste jag säga.
Ni i Göteborg har fått Swiss till Geneve, det är en bra början att locka NYA linjer, inte få fler flygbolag på en och samma linje.
Ni har även fått Innsbruck, säsongs vis.
Och dessutom en linje till Düsseldorf.
Det är i alla fall en bra början. Bättre än ingenting.
Tror inte att töntarna som förstör tråden kommer från Stockholm. De kommer nog från Märsta, Upplands Väsby och liknande platser och de har det lite tråkigt därute.
Detta är ett forum om flyg! Flygtorget kan lika gärna lägga ner forumet om idioter ska skriva massa skit. Tycker snart vi kan ha sepata forum så vi Göteborgare slipper jobbiga 08:or som klankar ner på allt som inte berör Stockholm. Jag har nog aldrig sett Göteborgare skriva negativa grejer om Arlanda får nya linjer. Men om vi på västkusten hoppas på något då….ska det snackas skit och gnällas. Så tröttsamt. Inte undra på att så många göteborgare inte gillar Stockholm…
Blir jäkligt trött på alla stockholmare som tror att de äger världen. Göteborg är en fin och mysig stad och dessutom finns det massa städer runt Göteborg som är beroende av landvetter (Borås, Varberg, Kungsbacka m.m). Skulle vara fantastiskt med nya linjer.
Tacka vet jag Landvetter på City Airlines tid, då kunde man åka direkt till norra Sverige och till norska västkusten + baltikum. Nu är det nästan bara flyg till de stora naven nere i Europa.
Nån försöker skriva en seriös tråd och då skall självklart små patetiska tomtar skita sönder den med bittra fantasier. Trist. Om ni inte har seriöst intresse av tråden varför kommentera?
Jag hoppas också på mer direkt linjer, då man tröttnat på AMS och CPH ordentligt. Skall bli spännande att följa denna utveckling.
Ärligt talat, hur skall man numera marknadsföra Göteborg? Goa gubbar var länge sedan och mycket har hänt sedan dess. Åk in till city och du tror att du befinner dig i ett arabland, tiggare var femte meter, fyra skjutningar på allmän plats förra veckan, det säger väl allt, vem vill åka dit? Landvetter skall nog vara glada för de linjer man har. Enda möjligheten att öka antalet linjer är nog istället att få göteborgarna att åka från Göteborg lite mera än att hitta inkommande resenärer.
Ole Nrk har alltid gott back de har inte Got. Swedavia har slängt ut allt som går back, så får kommunerna välja.
Precis. Se bara hur Norra Älvstranden ser ut idag. Det var inte många år sedan området mellan Lindholmen-Cityvarvet var ett nerslitet hamnområde som folk undvek. Idag finns här en massa IT-bolag och andra tjänsteförtag och mer är på G. Dessutom är Göteborg Nordens logistikcentrum och den stärks hela tiden. Visst vore syndom Volvo skulle försvinna härifrån , men jag tror nog att vi överlever. Vi överlevde ju varvsindustrins kollaps, eller hur? Om bara de folkvalda lär sig att prioritera rätt när det gäller infrastruktur och bostäder kan det bli riktigt bra. Men då måste Miljöpartiet bort. Inte klokt vad de har ställt till med under åren.
Göteborg består inte längre av trött storindustri, utan av små enskilda entreprenörer med fokus på snabb lönsamhet. Mycket snabb. Ofta organiserar man sig för att få bättre utfall. Visst kan man tänka sig att skjuta in sig på denna marknad.
Kommuner… tja.. de är tom sämre än staten på att driva flygplatser tror jag… kolla in Norrköping/Linköping som gnäller hur mycket deras flygplatser går back… släpp sargen o dela på en flygplats så halveras förlusterna i ett slag… tragiskt…