Väder efter missed approach
Om man kommer in på final och blir tvungen att göra en missed approach. Vem är ansvarig för vilket väder som finns i det området där proceduren skall genomföras?
Jag tror aldrig jag hört någon pilot nämna att vädret är för dåligt för en missed approach på aktuell bana?
När vädret är dåligt runt en flygplats så får jag en känsla av att fokus ligger på att klämma sig ner mellan CB:s och liknande.
Hur fungerar det?
Tacksam för svar.
svar
Vem är ansvarig för att solen uppslukar jorden om några miljoner år?
??
Toppen på kaknästornet har väll samma adress som botten, ibland bli man så trött.
Men det kan fortfarande finnas micro bursts t ex
På vilken höjd finns det CB’n? Knappast i andra banändan.
Nej det är inget som lämnas åt slumpen. Om man ser på väderradarn eller ut genom fönstret att det finns CB på missed approach så kan man förstås inte flyga den proceduren. Då får man antingen avvakta med inflygningen eller be om en reviderad missed approach-procedur, t.e.x. svänga vänster istället för höger eller stiga rakt fram istället för att svänga.
Så om det ligger ett jättestort CB i andra banändan så flyger ni gladeligen rakt in det vid en missed approach bara för att det inte finns något väderminima där?
Så vädret på missed approach lämnar man åt slumpen? Det låter spännande om himlen är klädd av CB.
När du gör en approach så är du väl medveten om vädret ner till marken, men hur medveten är du om vad som kan vänta i din missed approach procedure? Det går ju undan då, och det är ju inte bara att ratta lite hur man vill.
Det finns inget som heter “för dåligt väder för missed approach”. Missed approach är något som inträffar när vädret eller något operativt var för dåligt för att fullfölja inflygningen. Eftersom man befinner sig under IFR så kan vädret få vara precis hur dåligt som helst, det är normal flygning.
Ett exempel kan vara vid dimma. Ser man inte banan när man kommer ner till minima och avbryter så gör man sin missed approach, men det spelar ingen roll hur vädret ser ut där den proceduren utförs. Sen är det ju inte säkert att man kan, eller vill, försöka med en ny inflygning till samma bana. Man kanske väljer att gå till sitt alternativ, och där måste vädret vara så bra att man vet att man kommer ner. I princip.
Förstår inte frågan?
Vadå ansvarig för vädret i området?
Kaptenen är alltid ansvarig för flygningen…
För att få flyga till en flygplats ska vädret vara inom vissa värden 1 h före och efter beräknad landningstid. Är vädret sämre än tillåtna värden ska man ha 2 st alternativ med “bättre” väder som man kan flyga till och landa på…
Finns inget väderminima för missed approach utan vad som begränsar är landningsvärdet. Får du inte kontakt med banan under en inflygning vid lägsta tillåtna sikt/målnbas vid” så gör du en missed approach enligt etablerade procedurer….
Vem är ansvarig att hålla koll på det området menade jag, annars får jag nog ställa frågan i kyrkan. Följer man upp det via vädertjänster och liknande?