Explosion i långlinjer från ARN!!!
Smarta Norwegian satsar mer på ARN än vårt s k nationella bolag SAS! Undrar varför Norwegian anser att det går att tjäna pengar på långflygningar från ARN när SAS anser det vara en omöjlighet? Med bolag som Norwegian, Emirates, Qatar, United mfl är vi svenskar norr om Jönköping snart oberoende av SAS och det faktum att vi betalar mest till SAS men får minst tillbaka. Hoppas att regeringen säljer sitt innehav i SAS fort som rackarns. DEssa pengar kan vi göra betydligt bättre saker med än att subventionera dansken.
svar
SAS är klart bästa alternativet för dom flesta svenskar. Men jag förstår att göteborgarna är besvikna på SAS. Då är KLM och Lufthansa dom bästa att flyga med. Åkte bara KLM när jag bodde i Göteborg. Där har SAS missat tåget.
Vi i mitten har ju Stockholm Skavstad för våra semesterresor.
Men för att det skall bli några semesterresor krävs intjäning av pengar. Stor del av Sveriges BNP genereras i Norra Sverige vilket innebär att vissa resor måste göras även inom landets gränser.
Man kan alltså konstatera att SAS är Sveriges bästa flygbolag för alla som bor norr om Hudiksvall och alla som bor runt Kastrup. Vi som bor i mitten har massor av andra möjligheter att ta oss ut i världen med bara ett byte.
Har SAS PR-avdelning inget annat för sig på en söndag än att spamma ett flygforum? Det var länge sedan jag läste något så enkelriktat och okritiskt reklambudskap.
sv pf, nå tror jeg de fleste reisende er ganske så intelligente mennesker-de klarer selv individuelt å vurdere om de trenger en point to point reise, eller en mer komplisert.
Eller mener du at svensker har monopol på all intelligens rundt det å bestille en reise? Er det forresten fortfarande slik i Sverige at Sosialstyrelse åker rundt og kollar at hver svensk aeter 6 skiver brød varje dag-din argumentasjon er nesten på det lavmål.
Du övertolkar mitt budskap. SAS med StarAliance är Sveriges bästa alternativ då det saknas andra bolag som kan matcha dem.
Därmed inte sagt att det på andra platser på jorden finns bättre alternativ för de som bor där.
Men bor man och verkar i Sverige och inte enbart reser mellan Stockholm och Las Palmas så finns idag ingen bättre än nämnda bolag.
Sv jag spyr, jeg tror du i ulike diskusjoner har fått frem ditt syn at Star Alliance er det beste her på jord-men poenget er fremdeles at de reisende ikke alltid skal från Kiruna til Lower Bagwash i USA, da velger de andre bolag.
I stället för att grisa ner kan du väl ge exempel på vilka flygbolag som erbjuder flygning från dessa orter med en bokning mellan.
Kiruna – Salt lake City, Kiruna – Orlando, Kiruna – Seattle,
Luleå – Los Angeles, Luleå – Miami, Luleå – Huston
Skellefteå – Phoenix, Skellefteå – Dallas
Umeå – Washington, Umeå – Minneapolis St Paul International,
Östersund – Tucson, Östersund – Las Vegas,
Örnsköldsvik – Fort Lauderdale International,
Malmö – Boston,
Listan kan göras lång. Men kom igen och ge svar på vilket flygbolag som kan klara detta mer än SAS med StarAliance?
Fakta är pinsamt för en del!
Har flugit till alla dessa orter och många fler.
Det var ett svar på Skökaptens inlägg!
“Nej, just SLC är väll inte någon större destination.”
SLC är en större destination än Arlanda.
Ledsen att jag inte uttryckte mig så alla kunde förstå.
Läg til at Obama även varit här. Det ger ju en increase i longhaul operations på 25% den senasta veckan. Ta den danskjävlar !
Jag udrar ner pakistan air ska flyg borja till sveriget? Mina slekting vill åka flyplanet till för att hällsa på mej.
öhh…
ja, vart ville du komma?
Finns väl ganska många fler som är större? Närmare än så?
Charlie
SAS pressavdelning skriver på ett forum. Ja så desperat är man…
År 2012 antal passagerare.
Salt Lake City 20,1 milj passagerare
Arlanda 19,6 milj passagerare
Göteborg Landvetter 4,9 milj passagerare
Salt Lake City är en större destination än Arlanda.
För att resa till Orlando från Stockholm erbjuder SAS två alternativ.
Alt a.
Stockholm – NYC
NYC – Orlando
Alt b.
Stockholm – Chicago
Chicago – Orlando
Har rest enligt båda alternativen. Återresan blir ibland via NYC och ibland via Chicago.
Bor man dessutom i norra Sverige finns inget annat alternativ än SAS och StarAlliance för att få hela resan på en bokning. Det underlättar mycket. Checka in bagaget i Orlando och hämta ut det i ex. Luleå.
Salt Lake City har jag rest till många gånger. Där finns software företag som Novell (var tidigare marknadsledande på nätverksoperativ system, nyttjades av alla kommuner, polisen och statliga myndigheter) mflr.
Salt Lake City erbjuder också underbar skidåkning Park City, Dear Valley, Canyons, Alta, Snowbird, Solitude, Sundance mflr. Hit åker många för skidåkningen. En mycket stor vinter destination.
Roat mig med att föra lite statistik vid mina 7 senaste resor till USA och jag skulle vilja påstå att Arlanda är ett strå sämre. Resorna är gjorda mellan 1Apr-15Sep
3st STO-EWR SK
Passkontroll
10min
15min
7min
Bagage
30min
23min
17min
4st STO-ORD SK
Passkontroll
18min
9min
11min
3!!min
Bagage
30min
20min
20min
30min
Vi måste nog inse att Norwegian vänder sig till en helt annan kategori kunder än nätverksbolagen, SAS inräknat. Man har ett fåtal avgångar per vecka till några få destinationer i varje fall i dag. För oss som reser i tjänsten är Norwegian inget alternativ i dag på longhaul, det har man ju med all tydlighet visat den senaste tiden. Man klarar inte av att boka om 288 passagerare när en maskin blir inställd, passagerarna får själv hitta hotell osv. Det är alltid strul när en långlinje blir inställd, men en europaflygning kan man ju relativt enkelt ordna med en ersättningsmaskin om man inte klarar av att boka om. SAS jämför många med här, kanske inte mitt absoluta favoritbolag men man har faktiskt flera dagliga avgångar till USA och interline avtal med 112 andra bolag. Det gör det hela betydligt enklare att ta hand om sina passagerare vid avvikelser. Sedan så är det ju ett faktum att SAS inte har klarat av att hålla konkurrenterna borta speciellt från Stockholm. Finnair har ju tagit enormt med passagerare från SAS till Asien. Nu kommer Gulfbolagen med storm, bir nog en mycket tuff match österut både för SAS men framförallt AY, LH med mera.
Avslutningsvis Sjökapten med flera, ska jag resa till Orlando skulle jag definitivt resa via Frankfurt på utresan, byta i USA är inte det enklaste med pass och tullkontroll köer mm. Returen däremot är helt ok framförallt om man landar in direkt till sin destination efter atlantflygningen.
Herr Sjökapten, varför ska du via Köpenhamn när du åker från Arlanda… SAS o flera andra flyger ju till NY… Direkt..
Nej, just SLC är väll inte någon större destination.
Men, Orlando nämdes i exemplet, då är alternativen :
Stockholm-Köpenhamn
Köpenhamn- New York
New York – Orlando
Eller.
Stockholm – Frankfurt
Frankfurt – Orlando.
Ser inte varför jag skulle välja alternativ 1, ju färre stop tycker nog 99,9% av passagerarna.
Och, skulle någon flyga Stockholm – Orlando direkt, då tar jag givetvis det planet
Jag har ej funnit något bolag som flyger ARN-SLC direkt för exempel.