Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

NAS strejk

Tråden startades av Dyr

Bubblas mycket i bolaget nu. Kjosen får visa färg och avslöja om han tänkt anställa några fler av sina “anställda” nu när HEL fyller tre år eller om det blir kontrakt för all framtid. Hur ser de ut med konfliktberedskapen bland alla de nya föredetta Ryan ynkryggarna när det väl brakar loss i höst?

Publicerad den 2013-09-16 06:37
Skriv ett svar
Antal svar: 37

svar

Knut
2013-09-21 10:18

Kjos gör helt rätt, han borde flytta ut båda bolagen till ett EU-land, inte bara Long Haul.

Håller med
2013-09-21 09:43

Håller med. Borde invadera och bränna Irland som hjälper till med dumpingen i Sverige för att själv kapa åt sig en bit av kakan som aldrig skulle ha varit i närheten av den jävla ön annars.

@ OaG
2013-09-20 13:55

Och gissa varför flygen ska börja registrerad i fuskarlandet nr 1. Landet som sen inte klarar sin egen ekonomi och vi behöver rädda. Jävla parasiter!

Matematiker
2013-09-20 13:21

1+1 = 2 och flygbranschen är på väg käpprätt och mockaträsk. Överskottet av piloter skapas av privatägda flygskolors samt flygplanstillverkarnas hets att få vinst. Politikerna gör ingenting för de är med i spelet.

OfficerAndGentleman
2013-09-20 13:17

And why would Kjos try to change (granted) the best deal in Scandi-land? The union would have to agree to that and why would they? Its not like DY are loosing money at the mo now is it? IF he tries to change it, the result will be the same as when he tried to change the pension, he will be sat in a court room(arbejdsretten) and try to explain why he made a change in the kollektiv agreement without the consent of the union; the end result will be the same: He will loose the case and be forced to repay a lot of money…This is not Ireland you know…

Outside
2013-09-20 11:01

Kan man skapa en concern av alla enmansföretag på Irland? Sen skapar man en förhandlingsavdelning…. Då snackar man samma taktik som arbetsgivarna som utnyttjar konsultupplägget.

!!
2013-09-20 08:49

Norweigan har väl bäst avtal i hela Norden skyhögt över SAS. Bara en tidsfråga innan KJOS ändrar det!

Erik
2013-09-19 23:23

Tror allt Norwegians flygpersonal får finna sig att bli utbytta mot mer konkurrenskraftig personal. Det ör viktigt att hålla ner kostnaderna, som Kjos säger.

Räkan
2013-09-19 23:20

Å så ädelt!

jerker
2013-09-18 19:59

Utan att ha något annat så tackade jag nej till ett jobb jag ansåg ha dåliga villkor. Alternativet jag tog var arbetslöshet. Är det risk nog? Flykåteriet vann inte över det sunda förnuftet. Är det tillräcklig uppoffring?

Är man anställd på SAS ser jag ingen anledning att göra något för att hjälpa en kontraktare. De är scabs som surar ner hela branschen.

Till Jerker
2013-09-18 18:27

Du talar om solidaritet och att man skall ta “risker” och göra uppoffringar för kollektivet.

Fina ord men, nog lättare att säga en att genomföra.

Vilka risker har Du själv tagit?

Om man är fast anställd i tex SAS, skall man då säga upp sig och låta en kontraktare från NAS ta arbetet?

Bull shit!
2013-09-18 17:52

Skitsnack att facket värnar om kontraktarna, har så många exempel som bevisar motsatsen. Jag har full förståelse för att de inte gör det heller, samtidigt tar vi de jobb vi kan få och de är inte vi som sett till att vi kunnat söka dessa. Dock tänker jag inte nämna några konkreta exempel här, sådant skall skötas internt.

Ej spanjor
2013-09-18 16:10

Försöker inte köra om någon men det finns inga fasta riktiga jobb att få och det kan ju knappast vara vi nybakades fel!? Varför la ni er senast och gick med på kontrakten?!

jerker
2013-09-17 21:00

Du har ingen aning om vilken generation jag tillhör och vad jag har “låtit ske”. Faktum är att vi nog tillhör samma generation fast med skillnaden att jag kunnat räkna ut vad konsekvensen blir av att sälja sig för billigt vilket du verkar ha missat. Nu försöker sådana som du att springa om mig och på köpet så förstör ni mina karriärsutsikter samtidigt som ni ber mig att hjälpa till att förbättra era villkor. Skäms för fan.

DDD
2013-09-17 20:46

Precis så som Kjos vill, men Norska fackföreningarna får kontraktsanställda med sig också, istället för att se de som två olika grupper, vilket de än så länge har gjort väldigt bra. Den här gången kommer Kjos inte undan så lätt med kontraktsbrott längre, största delen av piloterna är redo att sätta hela flottan på backen.

Ej spanjor
2013-09-17 20:26

Det var ju du och din generation som började tillåta kontrakten Jerker! Hade ni stått på er från början hade vi kunnat få fast direkt och hjälpa till nu. Varför är det alltid vårat fel när ni kunde stoppat det för länge sedan!

737
2013-09-17 20:09

Jesper han är nyanställd och har inte rätt till fast förrän om 2 år och kan således inte hävda rätt till det redan nu.

Det som måste till är att corefolket strejkar innan de är en minoritet och kjos kan flytta över allt till Irland utan större omständigheter. När 700 corepersoner blir arbetslösa samtidigt är det inte svårt att tvinga över dem på irländskt kontrakt då marknaden då kommer översköljas.

jerker
2013-09-17 20:09

Problemet är att i sådana här lägen så ska alla slingra sig och låta andra göra jobbet och därmed också ta risken. Till dags dato har jag inte sett en enda kontraktare göra ett skvatt för att förbättra läget för någon annan än sig själv. Nä, man väntar hellre tills den dag man har fast jobb och börjar peka finger först då. Det är därför branschen ser ut som den gör, till arbetsgivarnas stora glädje.

Frågande
2013-09-17 20:01

Nu har jag ingen anning vad som står i dessa kontrakt men om alla enmans bolag slutar sälja sina tjänster för en vecka blir inte det samma sak som en strejk. Det räcker ju att alla rapporterar fatigue så kan dom ju enligt lag inte flyga? Eller ska Norwegian utkräva skadestånd då?

jerker
2013-09-17 19:42

Det är aldrig för sent. Eller?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500